Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +6 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 21. oktobris
Severīns, Urzula

FOTO: Nacionālajā teātrī pirmizrāde Jāņa Jurkāna Pulkstenim ar dzeguzi

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Domubiedrs
D
„Neviens nav labs, neviens nav ļauns, mēs visi esam nelaimīgi...” (V.Šekspīrs) Šie vārdi atrodami Latvijas Nacionālā teātra jaunās izrādes „Pulkstenis ar dzeguzi” programmiņā. Un diez vai vēl patiesāku un tiešāku citātu varētu atrast šīs izrādes apraksta sākumam. Aizveras Aktieru zāles aizkari un durvis. Un tad sāk tikšķēt laiks. Tik – tak. Tik – tak. Tik – tak. Un nolemtības sajūta nepamet skatītāju visas izrādes laiku. Jāspēj izsekot vairāku tēlu likteņiem – dažādiem, kroplīgiem un dziļi nelaimīgiem. Ja jautāsiet vai izrādē mīt arī kāds gaismas stars, tad mana atbilde ir – NĒ. Tāda nav. Vien prožektoros, kas met gaismas starus aktieru sejās, kurās iegūlušas izrādes galvenās un patiesākās vērtības – lieliski aktierdarbi (J.Āmanis, M.Manjakovs, K.Dumburs, I.Misāne-Grasberga). Un liels nopelns par to pienākas izrādes režisoram Mihailam Kublinskim. Ne bieži nākas redzēt izrādes, kad otrais cēliens pārspēj pirmo un liek vilties. Šis ir režisora lauciņš, kurā jāsabalansē izrādes attīstība, kulminācija un fināls. Šajā izrādē viss ir kā pēc literatūras un mākslas standartiem. Manā skatījumā pirmais cēliens beidzas bez īpašas intrigas, starpbrīdī liekot pārdomāt redzēto un iezagties apziņai, ka nekas nevar beigties labi. Sākoties otrajam cēlienam nākas sastingt un gaidīt un lobīt – kas būs nākamais dēmons, kas lauzīsies laukā no katra tēla. Un tēlu ir žēl. Ļoti žēl. Bet uz to jau ir tikai un vienīgi sekojoša atbildē – tā ir dzīve, ko dzīvo katrs no mums. Visiem ir nācies sastapties ar kādu no tēmām, kas tiek skartas izrādē. Visiem. Un neticu, ka atradīsies kāds, kurš pateiks, ka viņu neviena no šīm problēmām nav skārusi. Daudzi vien baidās un negrib to atzīt. Vientulība ir biedējoša, bet dzīves vientulība ir vēl jo biedējošāka. Nemaz nerunājot par vienaldzību, kas iezagusies 21.gadsimta ikdienā. Par to dzirdēsiet izrādē. Ļoti skumjš un bēdīgs ir B.Indriksones atveidotais vecāsmātes tēls, kurš Aktieru zāles mazajā telpā atmosfēru padara vēl jo nomācošāku. Es ļoti, ļoti sen nebiju redzējis šo aktrisi darbībā, tāpēc man bija vēl jo lielāks prieks bija vērot Latvijas „zelta fonda paaudzes” aktrisi spēlējam šajā izrādē. Par to paldies režisoram. Vienīgā nelielā piebilde – pārlieku vienveidīgas lomas pēdējā laikā tiek iedalītas aktrisei L. Kugrēnai („Spoki”, „Mī..mālēt”, „Mīli manu sievu”), tāpēc viņas tēlam, kas izrādē ir īpaši kaitinošs un dzīvi degradējošs, nenoticēju līdz galam. Un liela vieta izrādē atvēlēta R.Paula dziesmai ar Leona Brieža vārdiem „Atziedi, dvēsele”. Pēc izrādes noskatīšanās nu jau šī dziesma manās ausīs skanēs pavisam citādi. Man arī reiz bērnībā vecvecāku mājās pie sienas bija pulkstenis ar dzeguzi. Nu jau sen kā tā vairs neizskrien no savas mājiņas nedz pusstundās, nedz apaļās stundās. Bet laiks turpina tikšķēt – tik – tak, tik – tak, tik – tak. Turpina tikšķēt mums katram. Izrāde man ļoti patika. Tā aizkustināja - smeldzīgi un līdz sirds dziļumiem patiesi!
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Atļaušos precizēt: nevis "L. Kugrēnai pēdējā laikā tiek iedalītas pārlieku vienveidīgas lomas," bet L. Kugrēna kā tāda ir pārlieku vienveidīga aktrise, kuras samāksloti uzvilktajiem tēliem nekad nav bijis iespējams noticēt līdz galam. Bet citādi, Domubiedr, paldies par Jūsu izsmeļošo vērtējumu! PS: pirms 4 dienām, 2015.01.04 14:52 - par mani ir uzdevies kāds VILTVĀRDIS!
  • 4
  • 0
Kārlis Pakalns
K
NT slīgst arvien lielākā profesionālā izsīkumā.,.. Brīžiem kauns skatīties un jāiet mājās pēc 1.cēliena...
Nation=valsts
N
Vai tad Latvijā visi teātri nav valsts nozīmes jeb angļu versijā - nacionāli? Vienīgi Kabata ir privāts, cik zināms.
Rēgam< Spoks
R
Par kuru lugu tu tagad runā? Vai par Paukšā vai Jurkāna. Tās abas vienā maisā nelien. Daudzkur "raksta"paši, jo tizloties vieglāk kā profesionāli radīt, īpaši "izveicīgi"ir domātāju/ biedru kopumi.
  • 0
  • 0
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Uzrakstīt var lugu. Kaut kas līdzīgs ir Andrim Ūdrim-Telefonu grāmata , kas Paukša iestudēta Dramaturgu teātrī.
  • 0
  • 2
zāļu vecis
z
Jāņa Jurkāna "Pulkstenis ar dzeguzi" vispār jau tā kā būtu lielās skatuves izrāde, kas protams nenozīmē, ka never iestudēt mazajās spēles skutuvēs. Ļoti labi atceroties iepriekšējo iestudējumu, grūti šo lugu iedomāties Mazajā zālē. Mihaiils Kublinskis tur vienkārši aiz žēluma un citu režisoru nevēlēšnās iestudēt šai nesakārtotajā, bezgaisa telpā, ir iedzīts. Vai Ibsens "Spoki"Tur būtu rādāmi? Bet ir bezizeja, uz to pašu skatītāji nāk ar negribēšanu. Mēs esam izaudzējuši skatītājus, kas labu, dziļu dramaturģiju nesaprot, zemtekstus nejūt, neatpazīst, lasīt neprot
  • 2
  • 0
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Tas ir labs jautājums! - Vai Krievu drāma arī skaitās "nacionāls" teātris, ko? Par to Nacionālo Tejāteri pēdējā laikā vispār ne no brīnīties. Rubenis tā izturas kā Luijs 14.-ais - "teātris - tas esmu es" - ibitīte matos. Veterāns Kublinskis vairākās intervijās it kā šausta pastāvošo iekārtu, bet - tikai pēc dziļa paklona teātra direktoram, bez kura īpašā lūguma "Dzeguzes ar pulksteni" atjauninājums nebūtu vispār varējis ne ne notikt, ne kādam citam, (pat ne Zolei), prātā ienākt!... Kas tur notiek? Kā tas sākās? Vai kāds nevarētu uzrakstīt lugu par to visu?
  • 7
  • 0
Y
Y
Cepuri nost Baibas Indriksones priekšā!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja