Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Pirmdiena, 27. janvāris
Ildze, Ilze, Izolde

Zivis akvārijā. Valmieras teātra iestudējuma Tuvāk recenzija

Romantiskā drāma Tuvāk režisora Toma Treiņa iestudējumā Valmierā ir maigs un brīžiem paskarbs skats uz tuvību

Dzīve mēdz būt krāšņāka par jebkuru lugu, tāpēc britu dramaturga Patrika Mārbera lugas Tuvāk sižets, kurā krustu šķērsu "dabonas" četri personāži (gan saglabājot heteroseksuālu attiecību pamatu), nemaz nešķiet tik neticams. 2001. gadā Oļģerts Kroders Dailes teātrī iestudēja šo lugu ar nosaukumu Nāc tuvāk! Mīlas sarežģījumos sapinušos četrotni spēlēja Gundega Ozolīte (Alise), Indra Briķe (Anna), Andris Makovskis (Dens) un Artis Robežnieks (Lerijs). Tas notika vēl pirms Holivudas režisora Maika Nikolsa 2004. gadā uzņemtās filmas Tuvāk/Closer ar aktieriem Natāliju Portmenu, Džūliju Robertsu, Džūdu Lovu un Klaivu Ouenu. Par hitu to padarīja arī īru dziesminieka Demjena Raisa skaņu celiņš, kas nokļuva topos kā atsevišķs albums.

 

Pietrūka draiva 

Režisora Toma Treiņa izrāde Tuvāk Valmieras teātra jaunajā black box zālē manā šīs lugas skatīšanās pieredzē ierindojas pa vidu starp Oļģerta Krodera izrādi un Maika Nikolsa filmu. Oļģerta Krodera lietišķais, nedaudz ciniskais skatījums uz varoņiem, kuri paši nesaprot, ko īsti vēlas, un Maika Nikolsa romantizētais, mazliet izskaistinātais filmas varoņu redzējums Toma Treiņa izrādi liek raksturot kā maigu, taču brīžam arī paskarbu skatu uz tuvību. Izrādi noskatījos divreiz – vienreiz klātienē, otrreiz cita vakara ierakstā, un abās reizēs atšķīrās aktieru emocionālā un jutekliskā amplitūda.

Kad klātienē skatījos vienu no pirmajām izrādēm, tajā pietrūka erotiskas pievilkšanās starp varoņiem – tai lugā ir ārkārtīgi liela nozīme. Lugas autors runā par seksu un rada seksuālu spriedzi, intensīvu un bieži vien vārdos neizteiktu, kaut dzimumorgānu nosaukumi arī izskan ne reizi vien. Visi četri aktieri ir radījuši niansētus savu varoņu portretus, kuriem pirmajā reizē pietrūka draiva, saspringtības, tempa, it kā viņi atrastos aiz stikla akvārijā. Šķita, ka dialogi norisinās pamazām, palēnām.

 

Četri aktierdarbi 

Intriģējošākais tēls ir Ievas Esteres Barkānes atveidotā Alise, kura izrādes laikā mainās gan vizuāli, gan iekšēji. No pavisam jaunas, atvērtas meitenes ar noslēpumainu biogrāfiju Alise pārtop dzīvē strandējušā sievietē, saglabājot dziļu vilkmi būt mīlētai. Kad otrajā cēlienā Alise Lerija priekšā jau kā striptīzdejotāja slinki pakustina pēcpusi mūzikas ritmā, viņas ironiski smaidošajā sejā ir arī liela daļa cinisma, kas tiek valkāts kā bruņas, kuras pasargā no sāpīgiem pārdzīvojumiem. Alises mūža mīlestība – Aksela Aizkalna nekrologu žurnālists Dens – ir zēniski pievilcīgs, taču pagļēvs varonis, kurš radis ļauties saviem impulsiem un attiecībās ar sievietēm pats melo, ka ausis kust, taču pieprasa no viņām bezierunu patiesību, kas noved viņu līdz prastai vardarbībai pret Alisi.

Riharda Jakovela veiksmīgais dermatologs Lerijs ir fiziski brutāls, straujš, dedzīgs tips, kurš "ņem" ar savu temperamentu un raupjo patiesīguma izjūtu. Morālētiskās koordinātēs viņa rīcība ir visapšaubāmākā, tomēr viņš pats nešaubās par tās pareizību. Savukārt Annas Neles Āboliņas fotogrāfe Anna ir apvaldīta aktrises jaudīgās dabas spēka iemiesojums – viņa ir mierīga, mērķtiecīga un skaista, un šķiet pašsaprotami, ka pretstatā pusaudzei līdzīgajai Alisei Anna piesaista abus tik atšķirīgos vīriešus.

 

Raksturu sadursme

Izrādes cita vakara ierakstā spriedze, kuras pietrūka pirmajā skatīšanās reizē, starp aktieriem bija jaušama daudz pamatīgāk. Režisora iekodētais atsvešinājums nekur nebija zudis: lielie, melnbaltie uz baltiem ekrāniem projicētie videoportreti ar tikko jaušamu acu mirkšķināšanu (citkārt ekrānos peld Annas aplūkotās zivis akvārijā), aktieru mizanscēnas dialogos, runājot nevis citam ar citu, bet ar seju pret skatītāju, liegā ambientā mūzika (mūzikas konsultants Emīls Zilberts), Marijas Ulmanes scenogrāfija, kas organizēta kā dažādu priekškaru sistēmas (no plēvju aizkariem dermatologa uzgaidāmajā telpā līdz bieziem, košsarkaniem striptīzklubā), – tas viss it kā nogludina asumu, ko raisa dažādu raksturu sadursme. Un tomēr, kad skatījos otrreiz, izrādē, vienkārši runājot, jau bija sekss, bija vilkme un intensitāte attiecībās.

No kā tas ir atkarīgs, tiešām nezinu, bet nemaz nebrīnos, ka šī izrāde par mūžīgo tēmu "vīriešu un sieviešu attiecības" tomēr ir kas daudz oriģinālāks par apzelētu tematu un visas biļetes ir pārdotas līdz marta beigām.

 

TUVĀK
Valmieras teātra Jaunajā zālē 14., 15.II, 21.III plkst. 18.30, 23.III plkst. 17
Biļetes pārdotas 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja