Kopējais apgrozījums apskatāmo preču grupās 2012. gada 2. ceturksnī kopumā veido 70,4 milj. LVL. Jāatzīmē, ka pārdošanas apjomu izaugsme nav tik strauja kā 2011. gadā. Šī gada 2. ceturkšņa pieaugums, salīdzinot ar 1.ceturksni, ir tikai +1,1% jeb 0,4 milj. LVL. Savukārt šajā pašā periodā 2011. gadā pieaugums pa ceturkšņiem bija +3,7% jeb 1,2 milj. LVL. Šobrīd tehnikas tirgus virzītājspēks ir lielā un mazā sadzīves tehnika (ledusskapji, veļasmašīnas, mikroviļņu krāsnis, putekļu sūcēji), savukārt informācijas tehnoloģiju preču pārdošanas apjomi ir samazinājušies (piezīmju datori un televizori).
Informācijas tehnoloģijas (portatīvie datori, monitori)
2012. gada 2. ceturksnī šajā preču grupā ir vērojams mērens pieaugums +4,96% apmērā. Salīdzinot ar 2011.gadu, patērētāju aktivitāte ir mazinājusies, un pieaugums ir saistīts ar esošās tehnikas dabisko nomaiņu. Straujāku pieaugumu 2011.gadā veicināja specializēti piedāvājumi un īpašas kampaņas. Jāpiebilst, ka tradicionāli IT segmentā lielākie pārdošanas apjomi ir gada otrajā pusē, kas saistās ar mācību gada sākumu un vēlāk Ziemassvētkiem un Jauno gadu.
Mazā sadzīves tehnika (putekļusūcēji, gludekļi, skūšanās ierīces, epilātori, kafijas aparāti)
Mazās sadzīves tehnikas tirgus segmentā 2012. gada 2. ceturksnī ir būtisks pieaugums +20% apjomā, sasniedzot 1,3 milj. LVL apgrozījumu. Vislielākais pieaugums ir vērojams putekļu sūcēju un gludekļu segmentā. Tā piemēram, putekļusūcēju pārdošanas apjomi pieauga par +35,9%, salīdzinot ar 2011. gada 2. ceturksni. Šajā segmentā +44% pieaugums bija kafijas iekārtu pārdošanā, tomēr jāņem vērā, ka šis pieaugums ir cikliska rakstura un kafijas dzeršanas kultūrai Latvijā vēl ir attīstības potenciāls.
Fototehnika
Fotokameru segmentā vērojams neliels kritums par -1,5%, salīdzinot ar 2011. gada 2. ceturksni. Neliela izaugsme joprojām vērojama spoguļkameru pārdošanas segmentā. Savukārt kompaktkameru pārdošanas apjomi attiecīgi krītas. Fotokamerām konkurenci veido mobilo telefonu iebūvētās kameras, kuru tehniskās iespējas ar katru gadu uzlabojās un līdz ar to kļūst arvien piemērotākas ikdienas fotografēšanas vajadzībām.
Lielā sadzīves tehnika (veļas mašīnas, ledusskapji, plītis, virsmas, trauku mazgājamās mašīnas, mikroviļņu krāsnis)
Lielās sadzīves tehnikas tirgus pārdošanas apjomi 2012. gada 2. ceturksnī uzrāda vislielāko pieaugumu +24%. Kopējā lielās sadzīves tehnikas tirgus vērtība sasniedza 5,0 milj. LVL.
Piecas no apskatāmajām tehnikas grupām uzrādījušas pieaugumu virs +18%. Salīdzinot ar iepriekšējā gada 2. ceturksni, par +42% vairāk pārdotas mikroviļņu krāsnis, par +23% trauku mazgājamās mašīnas, iebūvētas gāzes-elektro virsmas +21% apmērā, gāzes, elektro plītis +29% apmērā un ledusskapji +19% apmērā. Lielās sadzīves tehnikas segmenta pieauguma rādītāji ir saistīti ar patērētāja iepirkšanās uzsvaru maiņu. Pagājušajā gadā populāri bija TV, datori un telefoni, taču šobrīd iedzīvotāji vairāk iegādājas mājsaimniecībā vajadzīgus pirkumus.
Elektrotehnika (televizori, DVD atskaņotāji, audio sistēmas, auto navigācija, MP3/MP4 atskaņotāji, video kameras)
Elektropreču tirgus segmentā šobrīd ir nostabilizējas jaunās tehnoloģijas (blue-ray, Full HD, 3D utml.). Jaunas tehnoloģiskās inovācijas netiek ievestas un notiek esošo tehnoloģiju uzlabošana dažādos produktos.
2012. gada 2. ceturksnī, salīdzinot ar 2011. gada 2. ceturksni, šajā grupā kopumā vērojams neliels pieaugums – 3,5%. Televizoru pārdošanas apjomi saglabā savas pozīcijas un veido 2/3 no šī tirgus segmenta, uzrādot nelielu pieaugumu +1.3% apmērā. Televizori kļūst dārgāki, kas skaidrojams ar augstāku kvalitāti tehnoloģiju uzlabojumiem un lielākiem ekrāniem. Šobrīd pastāv tendence pieaugt TV pārdošanas apjomiem ar ekrāna izmēru virs 40” collām. Neliels pieaugums vērojams arī mājas kinozālēs un DVD segmentā. Šīm precēm jaunu pievienoto vērtību rada jauno TV tehnoloģiju piedāvātās iespējas (3D, internets u.c.).
Šajā segmentā galvenās tehnoloģisko uzlabojumu tendences ir virzība uz lielāku ekrānu, interneta, video zvanu, 3D, LED (OLED) ekrāna uzlabošana, kā arī bezvada integrācija (AHS,DVD,TV). Nākotnē nozīmīgu lomu ieņems arī interneta satura pieejamība. Auto navigācija - joprojām relatīvs jaunums Latvijā - turpina uzrādīt nelielu, bet stabilu pieaugumu, un var prognozēt šī tendences turpināšanos.
Ofisa iekārtas (printeri, multifunkcionālās iekārtas)
Ofisa iekārtu sektorā arvien vairāk dominē MFD jeb multifunkcionālās iekārtas (īpatsvars 63% apmērā), kas apvieno vienā iekārtā printeri, skeneri, kopētāju un/vai faksu. Lētākie modeļi pieejami jau no 20 LVL. Tie apvieno vairākas funkcijas, nodrošinot efektivitāti un izdevīgumu patēretājam. Šajā sektorā 2012. gada 2. ceturksnī pieaugums uzrāda negatīvu tendenci – samazinājums par -2,24%, salīdzinot ar šo pašu periodu 2011. gadā. Savukārt, MFD pieaugums pret 2011. gada 2. ceturksni sastāda +12%
Telekomunikācija (mobilie telefoni, viedtelefoni)
Kopumā telekomunikāciju tirgū 2012. gadā apgrozījums turpina samazināties -6,28%, salīdzinot ar 2011. gadu. Neskatoties uz to, viedtelefonu pārdošanas apjomi turpina iekarot tirgu. Šobrīd viedtelefonu īpatsvars jau sastāda 58% no kopējā apgrozījuma vērtības, kas veido 10% pieaugumu, salīdzinot ar 2011. gadu.
Tomēr kopējā tirgus tendence ir negatīva. To var skaidrot ar salīdzinoši augstu viedtelefonu cenu. Neskatoties uz aktīvām kampaņam, patērētāji nav gatavi viedtelefonus bieži mainīt uz jaunākiem modeļiem.
Jāatzīmē, ka viedtelefonu attīstība veicina mobilā interneta piedāvājumu kvalitāti, un ar to saistītie pakalpojumi kļūst pieejamāki patērētājiem.
Sadzīves elektropreču kopējā apgrozījuma izmaiņas 2008 – 2012. gadā (milj. LVL)
Kopsavilkuma tabula
Q-3 11 |
Q-4 11 |
Q-1 12 |
Q-2 12 |
Q-2 12 vs. |
|
Milj.LVL |
Milj.LVL |
Milj.LVL |
Milj.LVL |
+/-% |
|
Elektro tehnika (CE) |
9,6 |
15,4 |
10,3 |
9,9 |
3,46% |
Foto (PH) |
2,1 |
2,4 |
1,9 |
2,3 |
-1,48% |
Lielā sadzīves tehnika (MDA) |
5,2 |
6,2 |
3,9 |
5,0 |
19,09% |
Mazā sadzīves tehnika (SDA) |
1,1 |
1,5 |
1,1 |
1,3 |
23,35% |
Informācijas tehnoloģijas (IT) |
15,5 |
20,7 |
13,7 |
12,9 |
4,96% |
Telekomunikācija (TC) |
4,0 |
4,1 |
3,1 |
3,1 |
-6,28% |
Ofisa iekārtas (OE) |
1,0 |
1,4 |
1,0 |
0,9 |
-2,24% |
TOTAL |
38,4 |
51,7 |
35,0 |
35,4 |
5,10% |