Šogad varētu pieaugt pārdošana Eiropā un Krievijā.
Neskatoties uz Ķīnas lētās produkcijas klātbūtni Eiropas un Krievijas tirgos, Latvijas zeķu ražotāji tajos gatavi konkurēt ar savu produkciju. Uzņēmēji uzsver, ka šogad realizācijas apjomi uz Eiropas valstīm un Krieviju pieaugs. Tas ir viens no galvenajiem iemesliem, kas liek uzņēmumiem investēt ražošanas attīstībā arvien lielāku naudu.
Latvijā ir vairāk nekā desmit uzņēmumu, kas nodarbojas ar zeķu ražošanu, lielākie ir Aurora Baltika, Pingons un Weri Specialz. Lauvas tiesa - ap 80% no visas saražotās produkcijas - tiek eksportēta uz ārvalstīm. "Kaut arī uzņēmumi pērn ir saskārušies ar būtisku izmaksu pieaugumu un darbinieku trūkumu, tie šobrīd savas pozīcijas nostabilizējuši," pavēstīja Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas prezidents Guntis Strazds.
Viņš norādīja, ka Latvijas zeķu ražotāji tirgu nodrošina ar ļoti kvalitatīvu produkciju, taču ne vienmēr spēj tikt līdzi modes tendencēm. Uzņēmēji gan piebilst, ka katru gadu investē ražošanas iekārtās, kas ražo modernāku un vēl kvalitatīvāku produkciju. Aurora Baltika šogad modernizācijā ieguldījusi 180 tūkstošus latu. Ar šo naudu plānots iegādāties sešas jaunas iekārtas, kas palielinātu produkcijas apjomu. Tas ļautu arī cīnīties ar akūto darbinieku trūkumu, kas radās, uzņēmumam pārceļot ražošanu no Rīgas uz Ogri. "Cilvēki labāk izvēlas strādāt Rīgā, nevis Ogrē. Kaut arī uzņēmums nodrošina darbiniekus ar transportu, daudzi atsakās no šādas iespējas, jo ceļā jāpavada salīdzinoši ilgs laiks," teica Aurora Baltika direktore Jeļena Andrejuka. Pretēji Aurora Baltika, kas ražošanas iekārtu iegādei izmantoja savus līdzekļus, Pigons pērn saņēma ES līdzfinansējumu 366,7 tūkstošu latu apjomā.
Pigons savu produkciju līdzvērtīgos apjomos realizē gan vietējā tirgū, gan ārvalstīs. Latvijā uzņēmuma vienīgais klients ir zeķu izplatītājs Bisoks, ar kuru ir noslēgta ilgtermiņa vienošanās un kas ik gadu palielina zeķu realizācijas apjomus. Savukārt pārējo produkciju uzņēmums ar savu preču zīmi realizē galvenokārt Krievijā, jo tur ir seni sadarbības partneri. Kā atzina Pingona valdes loceklis Vladimirs Beketovs, uzņēmumam ir atsevišķi klienti arī Eiropas valstīs, taču tie veic atsevišķus pasūtījumus. Eiropas uzņēmumi produkciju labprātāk iepērkot Ķīnā, jo tā tur ir lētāka, kaut arī ar zemāku kvalitāti. Aurora Baltika, neskatoties uz kolēģu teikto, lielāko daļu saražotā eksportē tieši uz Eiropas valstīm.
Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas prezidents G.Strazds minēja, ka Latvijas produkciju vietējā tirgū izvēlas noteikts klientu loks, kuriem svarīga kvalitāte. "Savukārt tie, kuri vēlas modernākus zeķu izstrādājumus, izvēlas importa preci," teica asociācijas prezidents. Viņš arī norādīja, ka uzņēmumiem, izvēloties realizācijas tirgu, būtisks ir nosacījums - cik ilgā laikā viņi saņem maksu par piegādāto preci. "Vietējie klienti kavējas ar maksu par produkciju pat līdz četriem mēnešiem, savukārt ārvalstīs nauda tiek pārskaitīta trīs vai četras dienas pēc preces saņemšanas," uzsvēra G.Strazds.