Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Ikvienas reformas rezultātā allaž ir gan ieguvēji, gan zaudētāji

Lai reformai būtu jēga

Debates par to, kāds administratīvi teritoriālais iedalījums būtu visizdevīgākais mūsu valstij, uzvirmo laiku pa laikam. Patlaban Artura Krišjāņa Kariņa vadītā valdība savā deklarācijā sola: "Līdz 2021. gadam īstenosim vietējo pašvaldību reformu, apvienojot pašvaldības ilgtspējīgākās un ekonomiski spēcīgākās vienībās". Jāatgādina, ka 2021. gadā gaidāmas pašvaldību vēlēšanas.

Gan senāk, gan šogad reģionālajai attīstībai veltītajās diskusijās dzirdami galēji pretēji viedokļi. Jau ierasts, ka diskusijās piedalās vismaz viens eksperts, kurš enerģiski skaidro, ka Latvijas interesēs ir mērķtiecīgi un intensīvi veicināt Rīgas un to pilsētu, kas jau ir kļuvušas par attīstības centriem, piemēram, Valmiera un Jelgava, izaugsmi, bet ar nomaļajām lauku teritorijām, kā būs lemts, tā arī būs, jo iedzīvotāju labklājības kāpums iespējams tikai tur, kur jau norit dinamiska ekonomiskā dzīve. Šādam viedoklim gan iebilst mazapdzīvoto novadu pārstāvji, kuri apgalvo, ka nevienam ekspertam teorētiķim neizdosies visus lauku iedzīvotājus aizvirzīt uz pilsētām, un uzsver vēsturiskās tradīcijas, kādas Latvijā ir lauksaimniecībai.

Protams, nav iespējama tāda reforma, kas būtu izdevīga visiem iedzīvotājiem un patiktu visiem.

Ikvienas reformas rezultātā allaž ir gan ieguvēji, gan zaudētāji, turklāt nav noslēpums, ka mūsu sabiedrībā ir cilvēki, kuru attieksmi pret pasauli raksturo frāze: "Vienmēr viss ir slikti!"

Taču, ja reiz reforma ir darba kārtībā, jāņem vērā divi būtiski aspekti. Pirmkārt, būtu nopietni jādomā, kā motivēt pašvaldības ieaicināt savās teritorijās uzņēmumus. Par to, ka nodokļu sistēmā vajadzētu ietvert spēcīgu mehānismu, kas nepārprotami mudinātu pašvaldības rūpēties par uzņēmumu piesaisti savai teritorijai, spriests jau laiku pa laikam, taču efektīvs risinājums pagaidām nav atrasts.

Otrkārt, lai kā arī tiktu mainītas pilsētu un novadu robežas, kamēr netiks uzlabota autoceļu kvalitāte un transporta risinājumi, tikmēr Rīga un lauki būs un paliks divas atšķirīgas pasaules. Autoceļu bēdīgā situācija ir jau gadiem ilgi šķetināts temats. Pavērojot autobusus, kuri piestāj Rīgas un citu Latvijas pilsētu autoostās, rodas iespaids, ka ne visi, bet tomēr daudzi autobusi ir novecojuši gan vizuāli, gan tehniski, savukārt pasažieru vilcienu modernizācija atkal draud izvērsties par daudzsēriju seriālu, kura beigas ir miglā tītas.

Citviet Eiropā vērojamā pieredze liecina, ka mūsdienīga transporta infrastruktūra gan ļauj iedzīvotājiem īsā laikā pārvarēt lielus attālumus un raiti nonākt no dzīvesvietas vienā pašvaldībā līdz darbavietai citā pašvaldībā, gan arī mazina pretrunas starp pilsētām un laukiem

Top komentāri

Raimonds
R
ATR ar 35 pašvaldībām ir ļoti vājš piedāvājums, kuru varēja izstrādāt tikai tādi cilvēki, kuriem ir minimāla izpratne par pašvaldību pārziņā esošajām atbildības jomām. Ka tik tā nav tapusi kādas partijas birojā, jo sociālekonomiskais pamatojums ir krietni vājāks pat par spēkā esošo 119 pašvaldību modeli.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Labējā spārna kandidāts

Partija Gruzijas sapnis šonedēļ nosauca sava kandidāta uz nākamā šīs valsts prezidenta amatu vārdu – uz šo posteni tiks virzīts tuvas Gruzijas sapņa sabiedrotās, nelielas, par labēji radikālu bieži d...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē