Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +1 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 30. marts
Nanija, Ilgmārs
Vai faktiski obligāti iepērkamās gāzes cena būs ekonomiski visizdevīgākā?

Skaistu lozungu aizsegā grib radīt OIK-2 shēmu?

Aizvien aktīvāk sāk rosīties personu grupa, kas iecerējusi Latvijā būvēt sašķidrinātās dabasgāzes termināli un kas pazīstama ar nosaukumu a/s Skulte LNG Terminal. Lai gan projekta virzītāji publiski ir definējuši savā ziņā ļoti cēlu mērķi – radīt konkurenci Latvijas dabasgāzes tirgū, tādējādi gan mazinot valsts atkarību no Krievijas dabasgāzes monopolista Gazprom, gan arī sekmējot pievilcīgas cenas veidošanos tirgū –, tomēr aizvien nepamet sajūta, ka projekta īstenotāju galvenā doma ir, maigi sakot, dziļi komerciāla.

No vienas puses, loģiski, bet, no otras, zinot, ka viena no projekta virzītāju ļoti lielām vēlmēm vēl pirms projekta reālās uzsākšanas ir iegūt ilgtermiņa gāzes iepirkuma līgumu ar a/s Latvenergo, kas ir Latvijā lielākais dabasgāzes patērētājs, rodas bažas, vai pēc 10–15 gadiem nenāksies secināt, ka esam vieglprātīgi paši savām rokām radījuši OIK-2, kā dēļ savos ikdienas rēķinos atkal sašutumā brīnīsimies par lielajām summām.

Nenoliedzami, ka šāda mēroga projektiem, kur izmaksas mērāmas pāri par simts miljoniem eiro, ir būtiski savlaicīgi gūt pārliecību, vai un kādā periodā izdosies atpelnīt ieguldītās investīcijas. Taču skaidrs, ka brīdī, kad tirgū ienāks jauns spēlētājs, tajā jau esošie darīs visu, lai saglabātu savas pozīcijas, kas ar lielu varbūtību var rezultēties ar gāzes cenas mazināšanos. Un šajā brīdī īpaši būtisks ir jautājums – kādas saistības būs ierakstītas pagaidām vēl tikai domu līmenī iecerētajā Skulte LNG Terminal ilgtermiņa līgumā ar Latvenergo? Ja līguma saistības paredzēs neko vairāk kā garantiju iepirkt gāzi no šī uzņēmuma tikai gadījumā, ja cena ir konkrētajā brīdī viszemākā – attiecīgi visizdevīgākā Latvenergo kā pircējam –, tad šāds līgums būtu loģiski un ekonomiski saprotams. Taču ir liela pārliecība, ka, visticamāk, projekta īstenotāji vēlēsies līgumā redzēt Latvenergo uzņemtas konkrētas saistības, ka tas pie jebkuriem apstākļiem apņemas, piemēram, gada laikā iegādāties noteiktu daudzumu caur šo termināli piegādātas gāzes.

Un šādā iespējamā scenārijā, manuprāt, neviens šodien neuzņemsies prognozēt, vai faktiski obligāti iepērkamās gāzes cena gada griezumā būs ekonomiski visizdevīgākā. Šķiet, līdzīgas bažas ir arī ekonomikas ministram Ralfam Nemiro, kurš šonedēļ intervijā Dienai pauda diezgan negatīvu attieksmi pret termināļa projektu vismaz pašreiz iecerētajā variantā. "Šim terminālim jābūt balstītam uz tirgus principiem, mēs no nodokļu maksātāju naudas šo projektu nesponsorēsim," uzsvēra ministrs. Un viņam pilnībā var piekrist, it sevišķi ik mēnesi savā elektrības rēķinā redzot summu, ko nākas samaksāt OIK afēras dēļ.

Starp citu, Nemiro arī norāda uz projekta virzītāju diezgan tiešu saistību ar Jauno konservatīvo partiju, kuras atsevišķi biedri, cik esmu pamanījis, ir būtībā teju vienīgie, kas, manuprāt, diezgan atklāti un ļoti intensīvi cenšas izlobēt šā termināļa būvniecības projekta īstenošanu.

Neiestājos kategoriski pret šo biznesu, tomēr uzskatu, ka Skulte LNG Terminal pārstāvjiem beidzot ir jānāk sabiedrības priekšā un skaidri jāpasaka, cik katram Latvijas iedzīvotājam izmaksās viņu biznesa projekts un vai tas nekļūs par OIK-2. Pagaidām šādas pārliecības nav un to nevairo arī patriotisma piesaukšana.

Top komentāri

skats no malas
s
Visas OIK nāk no Eiropas "zaļā kursa". Protams, katrā līgumā un katrā darbībā, pat vislabākajā, var iestrādāt kārtējo OIK. Piegādātāju daudzveidība pati par sevi ir laba lieta, tā nodrošina konkurenci un lētākas cenas. Bet kāds tajā var iestrādāt OIK. Kā tas noticis ar elektroenerģijas tirgus atvēršanu konkurencei, vienlaikus uzliekot dzimtbūšanai līdzīgo OIK. Tāpēc jāskatās, lai līgums būtu caurspīdīgs, lai neviens ašeradens un neviens kariņš tajā neiestrādātu kārtējo OIK. No vienas puses, valdībai ir saistoši ES lēmumi, bet no otras puses, ja visā Eiropas Savienībā, arī Latvijā cilvēki sāks stingri pretoties "zaļā kursa" lēmumiem, tad galu galā Eiropas Savienība būs spiesta atteikties no sava marasma.
Irlielāmērāticams
I
ka mūs sagaida vēl arī OIK-3 un OIK-4! Kāpēc tāds pesimisms? Tāds pesimisms rodas, vērojot attieksmi pret OIK-1 . To grasās tikai "uzlabot". Vai sifilisu var uzlabot???
Traktorists
T
To termināli varētu tuvāk Lilastes Mākoņiem, nevis Zvejniekciemā! Andronkolim nebūtu jāpārkrauj ogles Rīgā, lai Lilastē kurinātos ar zemi un silditos ar sauli
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Savu ekonomiku nesildām?(3)

Gandrīz vai triumfa fanfarām skanot, tika izziņots airBaltic īstenotais, nenoliedzami, stratēģiski svarīgais reiss uz un no Urumču starptautiskās lidostas Ķīnā, uz Latviju atgādājot 900 tūkstošu sejas...

Reitingus krīze pagaidām nekustina(2)

Globālā tendence saistībā ar Covid-19 krīzi ir būtisks valdību reitingu kāpums kā pirmā reakcija uz kritisko situāciju – saliedēšanās visupirms par spīti apjukumam, kritikai un sabiedrību ierobe...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē