Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Nākamais gads paies satura un iespēju zīmē

Ieskats svarīgākajās 2014. gada tendencēs digitālo mediju un jauno tehnoloģiju pasaulē

agājušā gada noslēgumā šajā rubrikā aizsāku tradīciju gada pēdējo rakstu veidot nevis kā atskatu uz aizvadīto gadu, bet gan kā ieskatu, kādas tendences digitālajos medijos un jaunajās tehnoloģijās novērosim nākamajos 12 mēnešos. Šajā gadā piedzīvojām ne vien valkājamo viedierīču pirmos grīļīgos soļus, bet arī pirmos viedtālruņus ar ieliekto displeju un pašatjaunojošos korpusu. Tiesa, jāmin, ka elastīgus tālruņus, ko varēsim salocīt un ielikt kabatā, tirgū, visticamāk, neredzēsim vēl tuvākajos piecos gados un paies vēl vismaz divi gadi, līdz tiks atrisinātas ieliekto displeju ražošanas problēmas un ar tām saistītās papildu izmaksas. Taču, pārtraucot dzīties pakaļ lielākam operatīvās atmiņas daudzumam, lielākiem displejiem un jaudīgākiem procesoriem, esam sasnieguši robežu, pie kuras nozīmīgāki kļūst pieejamie rīki – aplikācijas un servisi, kas ļauj mums komunicēt, piekļūt datiem un mūs interesējošam saturam. Tieši satura un iespēju zīmē tiks aizvadīts 2014. gads.

Satura kvalitāte kļūst nozīmīgāka

Aplikācijas kļuvušas par iespaidīgu – saskaņā ar Gartner datiem – 25 miljardu ASV dolāru gadā vērtu biznesu – esam raduši tās izmantot gan satura kūrēšanai, gan tā radīšanai un publicēšanai. Tieši satura – gan relevances, gan kvalitātes – aspekti nākamajā gadā kļūs aizvien nozīmīgāki. Tādi giganti kā Google sākuši teju vai karu pret nekvalitatīvu saturu, lai to tuvākajos gados pilnībā izskaustu no meklēšanas rezultātiem. Aizvien svarīgāks būs saturs, kas spēs sniegt atbildi uz uzdotajiem jautājumiem, – saturs, kurā būs ietverta atbilde, nevis tikai daži no lietotāja ievadītajiem atslēgas vārdiem.

Tas nozīmē, ka satura radītājiem būs jārada jēgpilns saturs un meklētājiem vairs nenāksies rakties cauri neskaitāmām rezultātu lapaspusēm, lai atrastu nepieciešamo informāciju.

Ņemot vērā straujo viedtālruņu un planšetdatoru skaita pieaugumu, ir paredzams, ka tieši satura hiperlokalizācijas servisi – gan tie, kas jau pieejami, gan tie, kas vēl tiek izstrādāti, – sāks pulcēt lietotāju miljonus visā pasaulē, arī Latvijā. Jau patlaban, taču reti esam raduši saņemt informāciju, kas aktuāla mūsu atrašanās vietai, – hiperlokāls saturs sastopams gan meklētājos, gan sociālajos tīklos un ziņu portālos. Taču tā patiesais potenciāls slēpjas tieši ar GPS/AGPS aprīkotajās viedierīcēs, kas glabā potenciālu atainot mums ne vien laikā, bet arī telpā relevantu informāciju.

Čati atkal modē

Jau vairākus gadus mobilo sakaru operatoriem kā dadzis acī bijuši dažnedažādi ziņojumapmaiņas rīki – gan ar iespēju veikt balss zvanus, gan funkcijām, kas ļauj nosūtīt attēlus un video. Taču mobilo sakaru operatori nebūt nav vienīgie, kas sākuši izjust šo servisu popularitātes atstāto ietekmi uz digitālo mediju lietošanas paradumiem. Arī vairākums lielāko sociālās tīklošanas servisu sākuši aktīvi izvērtēt savas iespējas ielauzties ziņojumapmaiņas lauciņā, un ne velti.

Ja apskatām pasaulē populārāko servisu publicētos datus par aktīvajiem lietotājiem, redzam, ka arī Latvijā populārā WhatsApp lietotāju skaits šogad sasniedzis 300 miljonu, identiskus rādītājus uzrāda arī Ķīnā radītā WeChat, nedaudz mazāk – vien 100 miljonu – lietotāju ik mēnesi izmanto Line vai KaKaoTalk. Fakts, ko vajadzētu ņemt vērā, – vairākums šo servisu šādu lietotāju bāzi ieguvuši mazāk nekā divos gados, un ir pamats domāt, ka 2014. gadā lietotāji varētu sākt arvien aktīvāk atgriezties tieši pie ziņojumapmaiņas rīkiem. Paredzams, ka, tāpat kā to jau aktīvi dara Facebook un Google, arī citi sociālās tīklošanas giganti veiks pielāgojumus, lai neļautu lietotāju masām ne mirkli pamest viņu redzesloku.

Projekti ar sabiedrības atbalstu

Šajā gadā savas tiesības uz pūļa finansējumu tādās platformās kā kickstarter.com pieteica ne viens vien inovatīvs un daudzsološs tehnoloģiju projekts. Lai gan ievērojami lielākā daļa sabiedrībai prezentēto projektu atbalstu tā arī neieguva, šajā gadā esam pieredzējuši virtuālās realitātes atgriešanos meinstrīma produktu sarakstā ar OculusRift veiksmīgo finansējuma piesaistes kampaņu, kas ļāvusi sākt produkta ražošanu. Šī gada nogalē tika prezentēts arī PhoneBloks – modulārā viedtālruņa koncepts, kas ne vien izsauca plašu rezonansi pasaules medijos, bet arī pamanījās piesaistīt tāda tehnoloģiju giganta uzmanību kā Google.

No idejas līdz finansējumam un reālam, pieprasītam produktam ar sabiedrības atbalstu – tieši šīs pēdējos gados novērotās entuziastu nelielās uzvaras liek cerēt, ka nākamajā gadā redzēsim vēl vairāk ģeniālu, ar pūļa finansējuma piesaistes palīdzību realizētu ideju no inovatoriem visā pasaulē, arī Latvijā. 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja