Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +11 °C
Skaidrs
Piektdiena, 18. oktobris
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Apdzīvotā sala 2

Krievijas kino gigantomāns Fjodors Bondarčuks sarūpējis Apdzīvotās salas turpinājumu

Krievu grāvēja Apdzīvotā sala 2/Obitajemij ostrov. Shvatka darbība notiek 2157.gadā uz planētas Sarakša, kur pēc neveiksmīgas kosmiskās pastaigas nokļuvis Zemes avarējušā kosmiskā transportlīdzekļa jaunais un kā Apollons glītais, taču labticīgi infantilais pilots Maksims Kamerers. Divdaļīgā filma veidota pēc PSRS laikos īpaši populāro literātu fantastu brāļu Strugacku 60.gados sarakstīta romāna. Kas interesanti šodien - viens no kulta teksta autoriem Boriss Strugackis komplimentāri atsaucas par filmu un apgalvo: "Ja mēs filmētu, pie tā, ko titāniskiem spēkiem paveicis Fjodors Bondarčuks (filmas režisors - N.N.), nebūtu ko likt klāt. (..) Tas ir stāsts par hormonu vētru laikus pārdzīvojoša, diezgan padumja komjaunieša piedzīvojumiem citā civilizācijā, totalitārā fašisma pasaulē, kāds, iespējams, būtu bijis arī uz Zemes, ja XX gadsimta vēstures apstākļi nebūtu bijuši cilvēkiem labvēlīgāki."

Filmas pirmā daļa sapelnīja ne tikai Krievijai visai iespaidīgu summu (700 miljonus rubļu), ne tikai lika cilvēkiem atstāt 50 tūkstošus ierakstu blogos, ne tikai miljons simt tūkstoš reižu "nosūkt" filmu internetā jau pirmajā dienā, kad tā tur parādījās (neraugoties, starp citu, uz visai lielajiem līdzekļiem un spēcīgo cīņu, kādu ieguldīja producents Aleksandrs Rodņanskis, lai pirātismu kaut kā apvaldītu, - mēneša laikā tika slēgts 3000 neoficiālu saišu, kur šī filma "karājās"), bet arī izsauca tik lavīnveidīgu viedokļu polarizēšanos, ka filmas režisors, lai arī viņam joprojām galva griežas no saņemtā "negatīva" un žults, ar šīm viedokļu batālijām pat lepojas.

Bondarčuka monologs

"OK, es pieņemu filmai izvirzīto milzīgo pretenziju daudzumu, nu kā citādi. Arī ekrānā redzamās muļķīgās kļūdas, tādas kā durvju eņģes, kas stiprina tanka lūku, vai fizikā neiespējamo brīdi, kad Maksims, tikko piezemējies, atspiežas pret kosmisko raķeti kā pret aukstu sienu, kaut arī tai, saprotams, jābūt nokaitētai. Jā, es strādāju savā valstī un ar tiem instrumentiem, kas mums ir pieejami. Vai man vajadzēja visu izdarīt pašam, nevis uzticēties komandai? Bet es neprotu šūt kostīmus un taisīt maketus, un veidot specefektus ar ciparu tehnoloģijām. Vai man neticēt aktieriem, kuri ir lieliski (abstrakti ņemot, tā tiešām arī ir, tikai katrs plosās savā stilā - N.N.)? Parūkas pasūtījām Londonā, mošķu un kropļu mulāžas - Vācijā, labi, visu jau neuzskaitīsi - filmu veidoja četri tūkstoši cilvēku!

Taču es noraidu visus pārmetumus, kas attiecas uz "špikošanu", ka mēs esam spēruši no filmas Pa žiletes asmeni skrejošais/Blade Runner, Matrix veselus vizuālos tēlus. Nekā tamlīdzīga - mēs īpaši mākslinieciskajai grupai pirms filmēšanas izkarinājām milzīgus plakātus ar foto tieši no tām pazīstamajām un visu mīlētajām rietumu fantastikas filmām un paziņojām - kategoriski nefilmēt kaut ko tamlīdzīgu! Paradokss ir tāds, ka šīs filmas, izrādās, jau tik dziļi ir iezīdušās mūsu ģenētiskajā kultūrpieredzē, ka, pabeidzot filmas kompjūterapstrādi, tu - pats sev par ārprātīgu pārsteigumu! - secini: velns, atkal ir līdzīgi! Atkal Matrix. Atkal Blade Runner... Es konsultējos ar psihologiem par šo sajūtu, un izrādās, tā ir normāla, pat izplatīta parādība - fakts, ka eksistē tik spilgti, arhetipiski kultūras un vizuālie kodi, kuri zemapziņas līmenī diktē mums tos pieņemt bez iebildēm un atkārtot. Jūs pārmetat man, ka Apdzīvotajā salā ir daudz no Blade Runner, bet Blade Runner veidotājiem sākumā visi teorētiķi bruka virsū, apvainojot režisoru, kā nav kauna zagt no Friča Langa Metropoles..."

Bez īpašām izmaiņām

Arī filmas otrajā daļā stilistiskās izmaiņas nav notikušas. Joprojām zemietis Maksims Kamerers (skaistulis atlēts ar lapsenes vidukli - aktieris debitants Vasilijs Stepanovs, kurš nemitīgi muļķīgi smaida un kurš esot Bondarčuka principiāla izvēle, režisora ideālais priekšstats, kādiem vajagot būt Zemes iedzīvotājiem...) ar savu miniatūro, bet neievainojamo rozā tanku skraida pa dažādām Sarakšas zonām, tiekas ar planētas "pazemotajiem un apvainotajiem", tostarp suņcilvēkiem, un skatās, cik vispār jau drausmīgi ir dzīvot tādā totalitārajā fašismā, un pamazām no infantila jaunekļa nobriest par tikpat infantilu revolucionāru, kura lozungs ir "taisnība vienmēr!" Filmā joprojām ir arī viņa cietējs draugs Gajs, kurš nevar izšķirties, kam uzticēties - režīmam vai cilvēkam (ja kas, visai aizraujošs freidiski politisks jeb vēl precīzāk - seksuāli politisks motīvs, kura dziļākās saknes Strugacki patiešām pamanījuši staļinismā, kad sievas nodeva vīrus un vice versa "partijai un valdībai"), joprojām ir Gaja māsa Rada, kura pašaizliedzīgi, glīti un klusi mīl "svešplanētieti" Maksimu. Un joprojām ir Maksima divi galvenie ideoloģiskie pretinieki - pats Fedja Bondarčuks, tērpies a la Versace, zelta vannā ar manierīgo kristāla iemutīti Sarakšas totālās apziņas kontroles Radiācijas torņu uzsūtīto kolektīvo epilepsijas lēkmju pārciešanas laikā (Prokurors), un pirmajā filmā kā nojūdzies sadists rādītais Ceļinieks (Aleksejs Serebrjakovs), kurš galgalā izrādās Zemes sūtnis Sarakšā ar ļoti slepenu misiju. Un, protams, 2.daļā daudz vairāk pa ekrānu skraida, šauj, spridzina - kā nekā ekšens un izšķirošā cīņa. Visi, izņemot Prokuroru un Ceļinieku (pirmais runā, otrais dziļdomīgi klusē), drausmīgi auro, cenšoties pārkliegt sprādzienus un automātu troksni. Efekts nudien apdullinošs - burtiskā un medicīniskā nozīmē.

Kad atskanēs bladāc!

Bet pats intriģējošākais ir divu varoņa (Maksima) un antivaroņa (Prokurora) ideoloģiskā cīņa. Maksimam gribas sarīkot revolūciju tagad un uzreiz (un viņš diemžēl to arī izdara, uzspridzinot Torņus un nolemjot desmitiem tūkstošus nevainīgu Sarakšas cilvēku nāvei un mocībām), lai pēc iespējas tuvinātu sociālā taisnīguma paradīzi visā izplatījumā. Kurpretim "sliktais tēls" Prokurors filmā saka Maksimam viedus vārdus: "Labāk izmanto Torņus, sagatavojot valsti pakāpeniskai varas maiņai bez asinsizliešanas."

Taču smaidošais duraks grib revolūciju. Tādēļ īpaši nozīmīga šķiet Ceļinieka replika: "Es baidos no viņa (Maksima). Viņš ir ļoti ļoti, ļoti bīstams cilvēks." Kā tas bezsmadzeņu komjaunietis entuziasts vai, vēl precīzāk, mērkaķis ar granātu. Lēkā turpu šurpu, un nezini, kad atskanēs bladāc!

Ja vēl kādam Krievijā bija šaubas, ka Bondarčuks nav uztaisījis politisku kino, tad nu tās galīgi zudušas. Jautājums tikai - ja režisoram pozitīvais tēls ir "mērkaķis ar granātu"… dižais specefektu opuss būtībā ir ideāls Putina politisko metožu attaisnojums, par kuru Apdzīvotās salas veidotājiem pienāktos Staļ-, tfu, Valsts prēmija. Vai tomēr Bondarčuks, viltnieks, sevi - Prokuroru - paklusiņām iecēlis pozitīvā varoņa krēslā?

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja