gadsimta beigās – 21.gadsimta sākumā ir iemantojuši nebijušu popularitāti mākslinieku izvēlēto „darbarīku” vidū visā pasaulē, un izstāde Privāts aicina iepazīt šī „darbarīka” daudzveidīgās iespējas. Ekspozīcijā pārstāvēti septiņi mākslinieki – Arnis Balčus, Gunārs Binde, Zenta Dzividzinska, Romāns Korovins, Inta Ruka, Alnis Stakle, Vilnis Vītoliņš, kuru darbi izteiksmīgi pauž laikmeta garu gan ar izmantotajiem tehniskajiem paņēmieniem, gan ar saturisko vēstījumu, uzsver N.Sujunšalijeva.Izstāde centrēta ap tēmu, kas atspoguļojas nosaukumā – “Privāts”, mākslinieki reflektē par to, izmantojot mūsdienu mākslas izteiksmes līdzekļus un tehnoloģijas. Kā tipiski mākslinieciskie paņēmieni jāpiemin attēlu sērijas par vienu tēmu, kustīgā (video) un nekustīgā attēla kombinēšana, kā arī attēlu virknēšana sižetiskos vai hronoloģiskos „stāstos”. Autoru izmantoto tehnoloģiju skaitā – gan klasiskā melnbaltā fotogrāfija un sudraba želatīna process, gan fotogrāfija no krāsu negatīva, gan digitāli apstrādāts fotoattēls, video u.c.Izstāde “Privāts” tika sagatavota LR Kultūras ministrijas organizētās Latvijas kultūras sezonas Krievijā ietvaros un pirmoreiz izstādīta Maskavā, Laikmetīgās mākslas centrā Vinzavod no 2008.gada 19.februāra līdz 15.martam. Izstāde noritēja 7. Starptautiskā Maskavas fotogrāfijas mēneša Fotobiennāle 2008 ietvaros. Lielāko daļu projekta darbu mākslinieki radīja speciāli šai izstādei, un tie līdz šim nav bijuši izstādīti Latvijā.
Atklās mūsdienu fotomākslas izstādi “Privāts”
No 21.augusta līdz 18.oktobrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē Arsenāls (Vecrīgā, Torņa ielā 1) būs skatāma Latvijas mūsdienu fotomākslas izstāde “Privāts”, informē LNMM Reklāmas un informācijas darba kuratore Natālija Sujunšalijeva.Fotogrāfija un ar to saistītie mākslinieciskie izteiksmes līdzekļi 20.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.
Par autoriem
Arnis Balčus (dz. 1978) pārstāv jaunāko mākslinieku paaudzi. Rīgā un Londonā strādājošais autors radījis foto un video instalāciju „Mūsdienu latvieši”. Caur nostalģiskām reminiscencēm un humoru mākslinieks noraugās uz tipisku dzīves situāciju daudziem mūsdienu latviešiem, kurā atmiņas par bērnību padomju laikā sadzīvo ar nākotnes plāniem ekonomiskajā emigrācijā. Jaunākie Arņa Balčus darbi bija skatāmi personālizstādē Amnēzija Rīgas pilsētas izstāžu zālē Rīgas mākslas telpa (2009).
Gunārs Binde (dz. 1933) kā Latvijas fotomākslas klasiķis un vecmeistars pārstāv melnbaltās fotogrāfijas klasiskās vērtības, turklāt negaidītā aspektā – izstādē iekļautas fotogrāfijas no dokumentālās foto filmas „Hallo Maskava!” (1966). Filma ir 20.gadsimta 60.gadu vizuālās mākslas avangarda izcils paraugs, tā pārstāv sava laika modernākos tehniskos paņēmienus un vizuālo estētiku. Šis darbs ļauj uztvert mūsdienu mākslas procesa saistību ar Latvijas fotomākslas vēsturi, uzrāda izstādes Privāts tēmas vispārcilvēcisko un visos laikmetos aktuālo nozīmi (fotogrāfijas, no kurām samontēta filma „Hallo Maskava!”, lielākoties ir dokumentāli tverti privāti mirkļi no Maskavas iedzīvotāju un pilsētas viesu gaitām).
Zenta Dzividzinska (dz. 1944) guvusi atzinību un ievērību par dokumentālās fotogrāfijas izmantojumu mākslinieciska vispārinājuma radīšanā, inovatīviem tehnoloģiskajiem paņēmieniem fotogrāfiskā materiāla izmantošanā mākslā (piemēram, lielformāta sudraba želatīna fotokopijas personālizstādē 1999.gadā un lielformāta izdrukas uz audekla personālizstādē 2005.gadā, kā arī miniatūras, ekstravaganti noformētas melnbaltas fotogrāfijas pirmajā Cēsu mākslas festivālā 2007.gadā). Māksliniece ir divu fotoalbumu un vairāku veiksmīgu personālizstāžu autore („Gada balva fotogrāfijā” par labāko fotoizstādi 2006.gadā Latio rīkotajā konkursā). Izstādē iekļautajā melnbalto fotogrāfiju sērijā „Servitūts” autore piecu gadu garumā izsekojusi kāda pieticīga, bet savu saimnieku mīlēta nekustamā īpašuma liktenim.
Romāns Korovins (dz. 1973) fotogrāfiju un video izmanto kā impulsīvu ideju fiksēšanas līdzekli, veidojot saturiski saistītu attēlu virknes. Vienu no viņa jaunākajiem darbiem varēja iepazīt fotogrāmatā un personālizstādē „Ziema – vasara, ziema – vasara – nāve” Rīgas pilsētas izstāžu zālē Rīgas mākslas telpa (2009). Atzinīgi novērtēti arī autora iepriekšējie darbi („Gada balva fotogrāfijā” par labāko fotoizstādi 2007.gadā Latio rīkotajā konkursā). Izstādei Privāts mākslinieks izveidojis video- un fotostāstu „Dārzs pie jūras” – poētisku alegoriju par privātīpašnieka privāto pasauli mūsdienu Latvijā.
Inta Ruka (dz. 1958) ir visā pasaulē plašu atzinību un popularitāti iemantojusi fotogrāfe. Kopā ar Anitas Zabiļevskas un Ojāra Pētersona darbiem Intas Rukas melnbalto fotogrāfiju kolekcija „Mani lauku ļaudis” reprezentēja Latviju 48. Venēcijas mākslas biennālē (1999), viņas darbi bijuši skatāmi personālizstādēs un izstādēs Latvijā, Vācijā, Holandē, Francijā, Turcijā, Polijā, Lietuvā, ASV, Igaunijā u.c. Darbi no Intas Rukas jaunākās fotogrāfiju sērijas „Amālijas iela 5a” jau tikuši eksponēti Stokholmā, Hāgā, Maskavā, Hamburgā, kā arī personālizstādē Rīgā, LNMM Baltajā zālē (2009). Izstādē Privāts skatītājiem būs iespēja redzēt iepriekš neeksponētus darbus no šīs fotogrāfiju sērijas.
Alnis Stakle (dz. 1975) pārstāv Latvijas fotomākslinieku jaunāko paaudzi, un kopš 1998.gada viņa radošā karjera ir attīstījusies veiksmīgi gan starptautiskā, gan vietējā mērogā (piemēram, ieguvis „Gada balvu fotogrāfijā” autorfotogrāfijas kategorijā 2006.gadā Latio rīkotajā konkursā). Izstādē iekļauti darbi no Aļņa Stakles fotogrāfiju sērijas „Māju sajūta”, kurā fotogrāfijas tehnisko iespēju prasmīgs izmantojums (fotografēts naktī) emocionāli piepilda izvēlēto māksliniecisko tēlu. 2009.gadā izdevniecības Neputns sērijā „Studijas bibliotēka” iznākusi grāmata „Alnis Stakle”.
Vilnis Vītoliņš (dz. 1955) strādā ar aktuālākajām digitālajām tehnoloģijām. Lielformāta krāsu fotogrāfiju sērijā „100 istabas” autors aicina skatītāju ielūkoties dažādu Latvijas iedzīvotāju privātajos interjeros. Ar vienlīdz distancētu un vienlaikus ieinteresētu skatienu Vilnis Vītoliņš fiksējis dažādu sociālo slāņu un dažādu profesiju pārstāvju ikdienas dzīves scenogrāfiju. Ievērību izpelnījās daļa sērijas darbu, kuri bija eksponēti pirmajā Cēsu mākslas festivālā (2007). Savukārt jaunākie Viļņa Vītoliņa darbi šovasar bija skatāmi personālizstādē Romā.
Gunārs Binde (dz. 1933) kā Latvijas fotomākslas klasiķis un vecmeistars pārstāv melnbaltās fotogrāfijas klasiskās vērtības, turklāt negaidītā aspektā – izstādē iekļautas fotogrāfijas no dokumentālās foto filmas „Hallo Maskava!” (1966). Filma ir 20.gadsimta 60.gadu vizuālās mākslas avangarda izcils paraugs, tā pārstāv sava laika modernākos tehniskos paņēmienus un vizuālo estētiku. Šis darbs ļauj uztvert mūsdienu mākslas procesa saistību ar Latvijas fotomākslas vēsturi, uzrāda izstādes Privāts tēmas vispārcilvēcisko un visos laikmetos aktuālo nozīmi (fotogrāfijas, no kurām samontēta filma „Hallo Maskava!”, lielākoties ir dokumentāli tverti privāti mirkļi no Maskavas iedzīvotāju un pilsētas viesu gaitām).
Zenta Dzividzinska (dz. 1944) guvusi atzinību un ievērību par dokumentālās fotogrāfijas izmantojumu mākslinieciska vispārinājuma radīšanā, inovatīviem tehnoloģiskajiem paņēmieniem fotogrāfiskā materiāla izmantošanā mākslā (piemēram, lielformāta sudraba želatīna fotokopijas personālizstādē 1999.gadā un lielformāta izdrukas uz audekla personālizstādē 2005.gadā, kā arī miniatūras, ekstravaganti noformētas melnbaltas fotogrāfijas pirmajā Cēsu mākslas festivālā 2007.gadā). Māksliniece ir divu fotoalbumu un vairāku veiksmīgu personālizstāžu autore („Gada balva fotogrāfijā” par labāko fotoizstādi 2006.gadā Latio rīkotajā konkursā). Izstādē iekļautajā melnbalto fotogrāfiju sērijā „Servitūts” autore piecu gadu garumā izsekojusi kāda pieticīga, bet savu saimnieku mīlēta nekustamā īpašuma liktenim.
Romāns Korovins (dz. 1973) fotogrāfiju un video izmanto kā impulsīvu ideju fiksēšanas līdzekli, veidojot saturiski saistītu attēlu virknes. Vienu no viņa jaunākajiem darbiem varēja iepazīt fotogrāmatā un personālizstādē „Ziema – vasara, ziema – vasara – nāve” Rīgas pilsētas izstāžu zālē Rīgas mākslas telpa (2009). Atzinīgi novērtēti arī autora iepriekšējie darbi („Gada balva fotogrāfijā” par labāko fotoizstādi 2007.gadā Latio rīkotajā konkursā). Izstādei Privāts mākslinieks izveidojis video- un fotostāstu „Dārzs pie jūras” – poētisku alegoriju par privātīpašnieka privāto pasauli mūsdienu Latvijā.
Inta Ruka (dz. 1958) ir visā pasaulē plašu atzinību un popularitāti iemantojusi fotogrāfe. Kopā ar Anitas Zabiļevskas un Ojāra Pētersona darbiem Intas Rukas melnbalto fotogrāfiju kolekcija „Mani lauku ļaudis” reprezentēja Latviju 48. Venēcijas mākslas biennālē (1999), viņas darbi bijuši skatāmi personālizstādēs un izstādēs Latvijā, Vācijā, Holandē, Francijā, Turcijā, Polijā, Lietuvā, ASV, Igaunijā u.c. Darbi no Intas Rukas jaunākās fotogrāfiju sērijas „Amālijas iela 5a” jau tikuši eksponēti Stokholmā, Hāgā, Maskavā, Hamburgā, kā arī personālizstādē Rīgā, LNMM Baltajā zālē (2009). Izstādē Privāts skatītājiem būs iespēja redzēt iepriekš neeksponētus darbus no šīs fotogrāfiju sērijas.
Alnis Stakle (dz. 1975) pārstāv Latvijas fotomākslinieku jaunāko paaudzi, un kopš 1998.gada viņa radošā karjera ir attīstījusies veiksmīgi gan starptautiskā, gan vietējā mērogā (piemēram, ieguvis „Gada balvu fotogrāfijā” autorfotogrāfijas kategorijā 2006.gadā Latio rīkotajā konkursā). Izstādē iekļauti darbi no Aļņa Stakles fotogrāfiju sērijas „Māju sajūta”, kurā fotogrāfijas tehnisko iespēju prasmīgs izmantojums (fotografēts naktī) emocionāli piepilda izvēlēto māksliniecisko tēlu. 2009.gadā izdevniecības Neputns sērijā „Studijas bibliotēka” iznākusi grāmata „Alnis Stakle”.
Vilnis Vītoliņš (dz. 1955) strādā ar aktuālākajām digitālajām tehnoloģijām. Lielformāta krāsu fotogrāfiju sērijā „100 istabas” autors aicina skatītāju ielūkoties dažādu Latvijas iedzīvotāju privātajos interjeros. Ar vienlīdz distancētu un vienlaikus ieinteresētu skatienu Vilnis Vītoliņš fiksējis dažādu sociālo slāņu un dažādu profesiju pārstāvju ikdienas dzīves scenogrāfiju. Ievērību izpelnījās daļa sērijas darbu, kuri bija eksponēti pirmajā Cēsu mākslas festivālā (2007). Savukārt jaunākie Viļņa Vītoliņa darbi šovasar bija skatāmi personālizstādē Romā.
Seko mums
Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!
Ziņas e-pastā
Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!