Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Cīņa par trofejām ir beigusies

Ekonomiskā krīze skārusi arī slavenus luksusa zīmolus — Chanel, LVMH un Šveices pulksteņu ražotājus CHANEL, leģendārais Francijas modes nams, decembra nogalē paziņoja par 200 darbinieku atlaišanu. Daļa no viņiem strādāja Chanel vēsturiskajās mājās Parīzē, Kambonas ielā, — turpat, kur Koko Šanele 1921.

gadā izveidoja savas pirmās smaržas Chanel No. 5, bet 20.gadu beigās — mazo melno kleitiņu, kas kļuvusi par sieviešu garderobes ikonu. 2009.gads ir īpašs Chanel vēsturē — tieši pirms simt gadiem, 1909.gadā, Šanele atvēra savu pirmo veikaliņu Parīzē, kur tirgoja cepures, kas bija īpaši iecienītas aktrišu vidū. Par godu šai jubilejai uz ekrāniem drīzumā iznāks divas filmas, kuras veltītas Koko Šanelei. Kinofilmā Coco avant Chanel/Koko pirms Šaneles modes mākslinieces lomu atveido franču zvaigzne Odrija Totū, bet TV filmā Coco Chanel/Koko Šanele — slovāku aktrise Barbora Bobulova (Šanele jaunībā) un amerikāniete Šērlija Makleina (Šanele vecumdienās). Patlaban Chanel nodarbina 16?000 cilvēku visā pasaulē. Ziņa par štata samazinājumu apliecina, ka no recesijas nav pasargātas arī luksusa kompānijas — pat ar tik spožu vārdu un vēsturi. Kopš 2003.gada luksusa preču tirdzniecības apjoma pieaugums globālajā mērogā ik gadu ir bijis aptuveni 10 procentu. Šajā tirgū ar gada apgrozījumu 170 miljardi eiro joprojām dominē Francijas zīmoli, kas līdz pēdējam brīdim sludināja savu imunitāti pret ekonomiskajām grūtībām. Pieprasījums pēc luksusa precēm pieauga, lielā mērā pateicoties Krievijas, Ķīnas un citu jauno tirgu iedzīvotāju apetītei. Taču pērn decembrī Parīzes, Londonas un Ņujorkas modes veikalos strauji samazinājās pircēju plūsma no Krievijas un Āzijas. Tirdzniecības apjoms kritās arī modes veikalos Japānā. Pasaules lielākais luksusa preču koncerns LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton pat atcēla plānu būvēt jaunu Louis Vuitton lielveikalu Tokijā. Pērn LVMH piedzīvoja ļoti strauju akciju vērtības kritumu. Līdzīgas problēmas skāra arī Šveices kompāniju Richemont, kurai pieder Cartier un Montblanc zīmoli, vēsta britu laikraksts The Times. Tajā pašā laikā Francijas modes un aksesuāru nams Hermes paziņojis gan par akciju vērtības pieaugumu, gan par realizācijas apjomu palielināšanos. Eksperti paredz, ka kopumā 2008.gads vēl būs bijis pieauguma gads luksusa industrijai, taču 2009.gadā šī nozare sajutīs kritumu. Pēdējā desmitgade šai industrijai bija pārāk veiksmīga — cilvēki tērēja viegli iegūtu naudu luksusa precēm, vēloties publiski izrādīt savu bagātību. Modes kompānijas bija priecīgas un turpināja paaugstināt cenas. Industrijas speciālisti uzskata: pienācis laiks, kad cīņa par ekskluzīvām trofejām ir beigusies — jo daudziem beigusies arī nauda, ko tērēt. Pircēji kļūs apdomīgāki, un noskaņojums luksusa pasaulē — daudz mierīgāks.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja