„Baltijas ceļš” 1989. gada augustā sakrita ar manu Latvijas apmeklējumu atmodas kulminācijas brīdī. Toreiz biju ielūgts piedalīties Molotova–Ribentropa paktam veltītajā Latvijas Nacionālās neatkarības kustības sanāksmē, un man bija tas gods sanāksmes dalībniekiem nodot sveicienus no Latviešu nacionālās padomes Lielbritānijā. Sanāksmē uzstājās arī viesis Egils Levits un LNNK aktīvists Einars Repše.
Tālākie dienas notikumi bija saistīti ar nokļūšanu vienā no „Baltijas ceļa” cilvēku ķēdes posmiem. Es un mans radinieks Arnolds viņa žigulī devāmies uz Bauskas pusi. Kā savu vietu šajā ķēdē izvēlējāmies pierobežu pāris kilometru no Lietuvas.
Nostājoties „Baltijas ceļā”, no vienas puses man bija Arnolds, bet no otras – kāds vecāka gadagājuma vīrs, kurš balstījās uz spieķa. Sanāca tā, ka man arī bija jāatbalstās uz vecā vīra spieķa, jo citādi rokās nevarējām sadoties. Es viņam jautāju: „No kurienes Jūs?” „No Bauskas. Un Jūs?” „Es no Notinghamas Anglijā,” atbildēju. Tajā brīdī viņam gar vaigu lēnam noslīdēja maza asara.
Emocijas, kas caurstrāvoja cilvēkus, bija neaprakstāmas, un tās tikai vairoja kopā būšanas spēku un vienotību. Nedaudz vēlāk, piebraucot tuvāk robežai, noklausījāmies arī Latvijas un Lietuvas valsts himnu.
Ar šāda miermīlīga protesta palīdzību bija iespējams parādīt, kāds spēks ir cilvēkos, tiem apvienojoties. Šīs manifestācijas dalībnieki bija cilvēki, kas līdz šim bija dzīvojuši gan šaipus, gan otrā pusē dzelzs priekškaram. Notikums izsauca rezonansi visā pasaulē. Tas bija Baltijas ceļš uz brīvību un lielāku drošību. Tas bija arī ceļš uz NATO kolektīvo aizsardzību, ko jau piecus gadus baudām kā Latvijas valsts vēsturē agrāk nebijušu drošības garantiju.
Šosvētdien – 23. augustā – būs 20. gadadiena, kopš visu triju Baltijas valstu iedzīvotāji vienojās „Baltijas ceļā”. Kopumā vairāk nekā miljons cilvēku 600 km garā rindā Latvijā, Lietuvā un Igaunijā sadevās rokās un atguva savu valstu neatkarību.
Tas brīdis deva pilnīgu pārliecību, ka mēs visi kopā patiešām esam spēks un ka drošības sajūta rodama mūsos pašos. Kur gan citur?