Kāda gan nozīme tam, kādā vārdā šos cilvēkus dēvē - būtu diezgan loģisks jautājums, jo klienti un pacienti taču ir viens un tas pats. Principā tā tam būtu jābūt, bet ir pietiekami daudz pierādījumu, ka tas tā nav. Vārdos ‘pacients’ un ‘klients’ būtībā ir iekodēta ārsta attieksme pret cilvēku. Un Latvijas medicīnas nozarē jau ilgstoši ir ļoti lielas attieksmes problēmas, gan pret savu darbu, gan pret cilvēkiem. Un tam ar finansējuma trūkumu jau nu gan nav nekāda sakara. Būs tādi, kas teiks ‘kā man maksā, tā es strādāju’, bet, ja tā, tad veselības aprūpē tev vispār nav ko darīt.
No vienas puses, man savam senajam kursa biedram ir grūti kaut ko pārmest, jo vide, kurā viņš jau gadu desmitiem strādā, tā ir kādā no valsts slimnīcām - slimniekus sauc par ‘pacientiem’, un tā tas ir bijis vienmēr. Nav bijusi vajadzība pārdomāt savu attieksmi, nav bijis svarīgi, lai cilvēkam no saskarsmes ar ārstu paliktu tikai labas atmiņas. Turklāt nevar jau arī absolutizēt un teikt, ka valsts slimnīcās, pie garantēta slimnieku pieplūduma, visi ārsti vai māsiņas pret visiem izturas teiksim tā - ļoti rezervēti. Būs tūkstošiem cilvēku, kas par saskarsmi ar savu ārstu teiks tikai tos labākos vārdus. Taču, diemžēl būs pietiekami daudz tādu, kuri vispār par to negribēs runāt, jo kuram gan gribas atcerēties nepatīkamus pārdzīvojumus.
Vai manis vadītajā slimnīcā vienmēr viss ar attieksmi pret klientu ir bijis tā kā tam jābūt? Mums ir bijis daudz pārrunu un diskusiju, taču mani darbinieki zina, ka strādājot privātā uzņēmumā viņu labklājība ir atkarīga ne tikai no tā cik perfekti būs veikta medicīniska manipulācija, bet arī lielā mērā no tā, cik atsaucīgs, iejūtīgs un pretimnākošs viņš būs bijis brīdī, kad cilvēks lūdz palīdzību un ir uztraukts par savu vai par savu tuvāko cilvēku veselību vai pat dzīvību.
Es jau esmu teicis arī iepriekš, ka es uz šo krīzi raugos arī kā uz iespēju un pozitīvu pārmaiņu laiku. Nav šaubu tas ir vērtību pārvērtēšanas laiks. Tāds tas ir visur, arī medicīnā. Brīdī, kad slimnīcas faktiski jau ir spiestas strādāt brīvās konkurences apstākļos, būs ļoti no svara cik ātri katras šī medicīnas iestādes personāls savā apziņā un attieksmē vārdu ‘pacients’ aizstās ar vārdu ‘klients’.
RēgaināsVirsotnes