Šādu viedokli intervijā aģentūrai BNS pauda kultūras ministrs Ints Dālderis (Tautas partija).
Ministrs pastāstīja, ka patlaban mūzikas vidusskolas Latvijā ir visai vāji apmeklētas, īpaši ārpus Rīgas situācija iezīmējas vēl smagāka. Šajās mūzikas izglītības iestādēs jaušams kvalitatīvas izglītības trūkums, kā arī konkurences trūkums skolu starpā. Šo problēmu sekas, apjaušot augsti kvalificētu mūziķu trūkumu, varēs sajust jau pēc desmit gadiem vai pat ātrāk.
"Pie tā konkurences līmeņa dažos instrumentos ir problēmas, jo faktiski nevienā no deviņām Latvijas mūzikas vidusskolām vairs nevar izveidot normālu simfonisko orķestri. Jādomā, kā šo jautājumu sakārtot tā, lai būtu vismaz dažas vietas, kur to var nodrošināt," teica Dālderis.
Drīzas izmaiņas varētu piedzīvot mūzikas skolu mācību programmas, kas būtu jāpadara mūsdienām atbilstošākas un mazāk teorētiskas. Patlaban audzēkņiem atliek par maz laika muzicēt un apgūt instrumenta spēli, tāpēc Kultūrizglītības un radošās industrijas izglītības centram dots uzdevums pārstrādāt mūzikas skolu izglītības programmas.
Aizvien saglabājas gana daudz vakanču uz skolotāju vietām mūzikas skolās, un esošais personāls jau ir diezgan novecojis. Krīzes radītais juceklis darba tirgū gan šo situāciju mazliet vērsis par labu, taču reģionālo mūzikas skolu direktori arvien sūdzoties, ka nav jauno pasniedzēju. Par skolotāju mūzikas skolā nelabprāt izvēlas kļūt arī retais Mūzikas akadēmiju beigušais. "Apburtais loks," sacīja Dālderis.
Arī budžeta reformu kontekstā Dālderis uzsvēra jau iepriekš pausto - ministrijas priekšroka tiek dota augstākās klases mūziķiem, kā arī jaunās un jaunākās paaudzes mūziķiem - tieši par viņu atalgojuma konkurētspēju tiek domāts visvairāk. "Lai man piedod vecākie kolēģi," klāstīja Dālderis.
Ministrs arī uzsvēra - Latvijā kultūrizglītībai tiek tērēti lieli līdzekļi, proporcionāli salīdzinot ar citām Eiropas Savienības un pasaules valstīm. Iezīmējas situācija, ka mūzikas tirgū ir dažas atsevišķas zvaigznes, taču kopējais mūzikas līmenis ir krities.
"Par to liecina kaut vai tas, ka Latvijas Mūzikas akadēmija ir kļuvusi bezmaz vai par bezkonkursa iestāšanās vietu. Pirms 20 gadiem situācija bija gluži savādāka," atzina Dālderis.