Krāšņums un skandāls
Ar vienu no muzikāli krāšņākajām un pazīstamākajām Džuzepes Verdi
operām — vērienīgo mīlestības un likteņdrāmu Aīda — kino Rīga atsāk
operu pārraižu cikla rudens sezonu no slavenā Milānas opernama Teatro
alla Scala. Šoreiz tas ir īpaši vilinošs piedāvājums, jo Aīdu
iestudējis itāļu kino klasiķis Franko Dzefirelli, kuru skatītāji pazīst
kā filmu Romeo un Džuljeta, Jēzus no Nāceretes, Tēja ar Musollīni
autoru, arī kā leģendāro operfilmu Traviata, Otello un vairāku citu
operas un kino krustpunktā radītu darbu autoru. Viņa filmas savā
vērienā un dekoratīvismā ir atzīšanās mīlestībā operai, ko turpināja
2002.gadā radītā biogrāfiskā drāma par Mariju Kallasu Kallasa mūžīgi
mūžos/Callas Forever ar Faniju Ardānu galvenajā lomā.
Operteātri, to vidū arī Ņujorkas Metropolitēna opera, gadu desmitiem
glabā repertuārā viņa iestudējumus — greznumā žilbinošo Pučīni
Turandotu un poētiski skaisto Bohēmu. Savukārt Aīdu Milānas La Scala
viņš pirms trim gadiem veidoja kā jaunu režijas un scenogrāfijas darbu.
Dzefirelli to iestudēja 83 gadu vecumā kā savu piekto šīs operas
redzējumu, atgriežoties slavenajā opernamā pēc 12 gadu prombūtnes. "Tā
būs Aīdu Aīda," režisors izteicās pirms pirmizrādes, kas 2006.?gada
decembrī atklāja Milānas operteātra sezonu. Tiklīdz internetā parādījās
biļetes, tās izpirka divās stundās. Publikā mudžējis sabiedrības
krējuma krējums: skatuves slavenības, valstu līderi, finanšu magnāti.
La Scala prasīgā publika režisoru sveikusi ar 13 minūšu ovācijām un
apbērusi ar rozēm.
Taču ar šo iestudējumu saistīts arī superskaļš skandāls. Nākamajā
izrādē skatītāji bez žēlastības izsvilpa Radamesa lomas atveidotāju
slaveno Roberto Alaņju. Ar viņa sniegumu neapmierinātie klausītāji tik
pamatīgi trokšņojuši jau pirmās ārijas laikā, ka aizvainotais tenors
pēc mirkļa skriešus atstājis skatuvi. Izrādi glābis jauns tenors
Antonello Palombi, kuru teātra direktors steigšus izstūmis uz skatuves
ielas apģērbā. Tālākajām peripetijām (draudiem tiesāties utt.) sekoja
visas pasaules prese, bet pēc gada Alaņja spoži revanšējās Radamesa
lomā Ņujorkas Metropolitēna operā. Un ko mums sola speciāli
demonstrēšanai kinoteātros filmētais Aīdas ieraksts? Liktenīgajā mīlas
trīsstūrī akurāt tās zvaigznes, kuras dziedāja skandalozajā vakarā:
R.Alaņju, lietuviešu dīvu Violetu Urmani, kura Aīdas lomā debitēja uz
La Scala skatuves, un Ildiko Komloši, kurai toreiz nācās vienai
turpināt iesākto Amnerisas un Radamesa duetu. Pie diriģenta pults —
Rikardo Šaijī.
Opera
Džuzepes Verdi Aīda, Milānas Teatro alla Scala izrādes ieraksts
Kinoteātrī Rīga 9.IX plkst.19
Biļetes kino Rīga un Biļešu servisa kasēs, Ls 6—10
Kino Rīga sāks operu cikla rudens sezonu
Kino Rīga sāk operu cikla rudens sezonu ar Aīdu no Milānas La Scala
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.