Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Filmas Lūsija recenzija. Terminatore

Lika Besona Lūsija ir komerciāls autorkino, kas liek aizdomāties par zinātnes progresa bīstamību

Fakts, ka Ņujorkā dzimusī ebreju un dāņu cilmes meiča Skārleta Johansone, kurai šogad "nositīs" apaļi trīsdesmit, arvien pārliecinošāk kļūst par vadošo Eiropas kinoaktrisi savā vecuma grupā, nevienu vairs neizbrīna. Tāpat kā nepārsteidz viņas tieksme izvēlēties arvien īpatnējākas dramatiskās lomas, veiksmīgi tās miksējot ar dalību Holivudas komerchitos. Nu, piemēram, pēdējos gados Johansone Holivudā sekmīgi pārdevusi savu pasaulē iekārojamākās sievietes tēlu kā Melnā atraitne Nataša Romanova (megabudžeta kinokomiksos Avengers, Captain America…), paralēli tam tēlojusi efektīgas alternatīvas femme fatale pie režisoriem, kuri pārstāv tā dēvēto autorkino. Viņas sadarbība bijusi veiksmīga gan ar Spaiku Džonzu telefonfilmā Her, kurā aktrise bija tikai balstiņa jeb precīzāk – operētājsistēma Samanta (šī oskarotā filma uzņemta par Eiropas naudu), gan ar reti strādājošo kinovizionāru britu režisoru Džonatanu Gleizeru (Under the Skin) – viņa filmā Johansone iejutās seksapīlas citplanētu slepkavas ādā, kura pārtiek no Zemes vīriešu ķermeņiem un bioloģiskās sulas, kamēr pati sāk iejusties cilvēka būtībā.

Taču eiropeizācijas apogeju Skārleta sasniegusi franču ambiciozākā kinocilvēka orķestra Lika Besona projektā Lūsija/Lucy, kas eksotiskā un krietni provokatīvā formā apvieno gan arthouse drāmas, gan specefektēta action, gan feministiska trillera, gan uzskrūvētas nežēlīgas izklaides elementus. Saprotams, Liks Besons ir EuropaCorp vadītājs, Francijā izmitinātas Eiropas kinokorporācijas līderis, kas mērķē komerciāli konkurēt ar Holivudu, vienlaikus palikdams nerātna puišeļa – režisora – lomā, kas laiku pa laikam pārsteidz publiku ar ekscentriskām autorfilmām. Arī Besona sacerētā un režisētā Lūsija pretendē būt tieši tāds… komerciāls autorkino. Zīmīgi, ka tieši ar šo filmu pirms nedēļas tika atklāts autoritatīvais Roterdamas kinofestivāls, kurš ir viens no avangarda kino priekšposteņiem Eiropā. Lūsiju demonstrēja uz milzu ekrāniem pilsētas centrālajā laukumā, publika, kā smejies, bija autā un ķēmā.

Sižeta karkass Lika Besona jaunajai filmai ir elementārs. Tas ir stāsts par meiteni, kuru transkontinentāla noziedzīga biznesa mafija piespiež kļūt par narkokurjeri, kam vēderā jāpārvadā jaunas paaudzes ķīmiskās narkotikas. Taču mafijas konkurenti nesnauž, un operācija ar narkotransportu izgāžas. Rezultātā Lūsijas ķermenī sāk sadalīties eksperimentālo narkotiku saturs, un ar viņu notiek visai šokējošas pārmaiņas. Proti, viņas intelektuālā kapacitāte pieaug tūkstoš- un n-kārtīgi, draudot pārvērsties (tikai nesmejieties) par visas zemeslodes intelektu ar neiedomājamām fiziskajām, telekinēzes un teleportācijas, līdzpilsoņu apziņas kontrolēšanas spējām. Būtībā Lūsija kļūst par mutanti supercilvēku sievietes ķermeniskajā veidolā.

Besons gan ar savu efektīgo IMAX ekrāniem paredzēto filmu bišķītiņ ir nokavējis, jo diemžēl ar līdzīgu intelektuālā pārākuma problēmu saskārās arī zinātnieka Džonija Depa galva un, kā par nelaimi, arī Holivudas filmā Transcendence galveno gudrinieku spēlēja Morgans Frīmens – Lūsijā aktierim ir teju identiska loma. Redzēsim, kam priekšroku dos publika – anēmiskajam, vienā lomā iesprūdušajam Džonijam Depam vai seksīgajai slepkavniecei Skārletai Johansonei. Spriežot pēc kases ieņēmumiem (ASV Transcendence izgāzās), Johansonei tagad ir carte blanche.

Var, protams, pameditēt, ka Likam Besonam Lūsijas projekts ir jaunības dienu kriminālā šedevra Nikita – šī aizkustinošā stāsta par mazu skuķi slepkavu – apgreidotā versija 0.2, pielāgota XXI gadsimtam, kurā nav zudis, gluži otrādi – vairojies feministiskais patoss, jo mūsdienu sievietes arī slepkavot prot labāk un smalkāk par brutālajiem večiem, kam pauti no stulbuma sarāvušies. Turklāt Besona vizuāli tracinošais, izsmalcinātais (izcils operators Tjerī Arbogasts) kino liek uz mirkli aizdomāties arī par tik nopietnām tēmām kā zinātnes progress, kas mūsdienās daudzkārt apsteidzis cilvēku sugas dabisko evolūciju, un tas, kā izrādās, nemaz nav tik labi. Taču var arī vienkārši atslābināties un priecāties, ka režisors pasaules saprāta lomu piešķīris tādai savdabīgai skaistulei kā Skārleta Johansone.

Lūsija/Lucy ***
Asa sižeta filma. Fantastika. Francija. 2014.
Režisors Liks Besons
Lomās Skārleta Johansone, Morgans Frīmens u. c.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies mākslinieks Eižens Valpēters

Ziemassvētku laikā 23. decembrī mūžībā devies mākslinieks nonkonformists, grāmatas Nenocenzētie. Alternatīvā kultūra Latvijā. XX gs. 60-tie un 70-tie gadi (2010) sastādītājs Eižens Valpēters (1943–20...

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja