Kopā ar angļu dramaturgu un režisoru Dankanu Makmilanu Tomass Ostermeiers ir radījis modernizētu Kaijas versiju. Šis ir slavenā vācu režisora, Berlīnes teātra Schaubühne radošā līdera otrais iestudējums angļu valodā. Pirmais – tandēmā ar Dankanu Makmilanu tapusī Henrika Ibsena Tautas ienaidnieka adaptācija – pērn tika spēlēts Londonas Vestendā.
Savā karjerā ar Kaiju režisors ir strādājis vairākkārt, pēdējo reizi – pirms diviem gadiem Berlīnē. Tomass Ostermeiers neslēpj, ka viņš nav liels Kaijas fans, taču šis materiāls sniedz iespēju sapulcēt lielisku aktieru ansambli. "Režisoram pienākas teikt: "Jā, tu esi Čehovs, viens no dižākajiem dramaturgiem, protams, tu tāds esi, bet man nav kārtējo reizi reliģiski jānoliecas tava altāra priekšā. Man ar tevi ir jāspēlējas un jācīnās,"" sarunā ar laikrakstu The Guardian norāda Tomass Ostermeiers.
Izrādē ir iesaistīti daudzi populāri skatuves un ekrāna mākslinieki. Režisors atklāj, ka visi, izņemot Keitu Blānšetu, ir izgājuši cauri aktieru atlases procesam un piedalījušies provēs. Trigorinu spēlē Toms Bērks (kopā ar Keitu Blānšetu viņš drīzumā būs redzams Stīvena Soderberga filmā Operācija Black Bag; uz Latvijas kinoekrāniem – no 14. marta). Ņinas tēlā iejūtas Emma Korina, Konstantīnu atveido Kodijs Smits-Makfī.
Keitai Blānšetai šī ir atgriešanās Čehova lugā, bet jau citā lomā – 1997. gadā Sidnejā režisora Nīla Ārmfīlda iestudējumā Keita Blānšeta spēlēja Ņinu. Toreiz pēc Kaijas noskatīšanās kinorežisore Džeina Kempione teica: šķiet, ka Čehovs ir uzrakstījis šo lomu speciāli Keitai, un žēl, ka autors nevar redzēt šo aktrisi savā lugā.
Gandrīz trīsdesmit gadu vēlāk Keita Blānšeta ir Irina Arkadina. Māksliniece uzsver, ka teātris viņai vienmēr ir bijis un būs tuvs. 2008.–2013. gadā kopā ar savu dzīvesbiedru – dramaturgu un režisoru Endrū Eptonu – viņa vadīja Sidnejas Teātra kompāniju. Lielbritānijā pēdējo reizi Keita Blānšeta spēlēja 2018./2019. gada sezonā režisores Keitijas Mičelas Londonas Nacionālajā teātrī iestudētajā Mārtina Krimpa lugā Kad mēs esam pietiekami nomocījuši viens otru. Viņa ir kāpusi uz skatuves Austrālijā, Eiropā un ASV. Kā īpašu notikumu skatītāji atceras Žana Ženē Kalpones Sidnejā (2013) un Ņujorkā (2014) – šajā režisora Benedikta Endrūsa izrādē Keita Blānšeta žilbināja kopā ar Izabellu Ipēru.
Ar režisoru Tomasu Ostermeieru Keita Blānšeta iepazinās 2011. gadā, kad pēc Sidnejas Teātra kompānijas uzaicinājuma viņš ieradās viesizrādēs Austrālijā ar savu nu jau leģendāro Hamletu.
Lugā Kaija savijas dzīves un teātra drāma. Divi galvenie sieviešu tēli – aktrises Ņina un Arkadina – ir diametrāli pretēji gan mīlestībā, gan skatuves pasaulē. Arkadinas dēls dramaturgs Konstantīns, kurš mīl Ņinu, aizstāv jaunu, eksperimentālu formu meklēšanu mākslā un kritiski izturas pret teātri kā vidusmēra izklaidi, ko pārstāv Arkadina. Pati Keita Blānšeta apgalvo, ka teātrī viņu saista daudzveidība. "Man patīk vodeviļa, man patīk Sāra Keina. Man patīk teātris, kas ir bīstams, bet ne vienmēr tas ir pietiekami bīstams. Esmu izpaudusies arī tādā teātrī, kādu Konstantīns kritizē. Nav tā, ka tas allaž ir teātris, kas savā izpausmē ir dzīvs, bet uz to ir jātiecas," aktrises teikto citē The Guardian.
Londonas publika Kaiju var novērtēt kopš 26. februāra (izrādes, kas notiek pirms oficiālās pirmizrādes, ir t. s. previews; kritiķi iestudējumu apmeklēs 6. martā). Kaija Bārbikena centrā tiks spēlēta līdz 5. aprīlim. Izrāde notiek ik dienu, dažās dienās – divreiz dienā. Biļetes maksā 20–225 sterliņu mārciņas.
Informācija: barbican.org.uk, theseagullplay.co.uk