Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Ungārijā pastiprina spiedienu pret medijiem

Neskatoties uz Eiropas Savienības un ārvalstu partneru brīdinājumiem, aizvadīto gadu laikā Ungārijas premjers Viktors Orbāns ir izmantojis savu varu, lai apspiestu viņam un viņa partijai Fidesz netīkamos medijus. Tādēļ nav pārsteigums, ka nesenais valsts pasta paziņojums par nacionālā mēroga ikdienas izdevumu piegādes pārtraukšanu tiek uzskatīts par kārtējo valdības centienu kontrolēt informācijas apriti valstī.

Pārkāpumiem pret vārda brīvību milstot, Eiropas Parlamenta (EP) konservatīvo partiju bloks Eiropas Tautas partija (EPP), kur būtiska loma ir Vācijā vadošajai Kristīgo demokrātu savienībai (CDU), bija apņēmies spriest par statūtu maiņu, kas ļautu Fidesz izslēgt no bloka. Tomēr Orbāns, kurš jau iepriekš bija paziņojis, ka ir gatavs izstāties priekšlaicīgi, apsteidza bloka lēmumu un trešdien paziņoja, ka partija pametīs EP grupu. 


Lojālos neskars

Jau ilgstoši vārda brīvības aizstāvji ir cēluši trauksmi par mediju ierobežošanu Ungārijā. Piemēram, RSF mediju brīvības indeksā  Orbāna partijas Fidesz kontrolētā valsts septiņu gadu laikā ir nokritusies par 33 vietām. Valdībai un tās līderim netīkamie mediji aizvadītajos gados ir slēgti, sodīti un iebiedēti. Pērn pavasarī vairāk nekā septiņdesmit žurnālistu, protestējot pret Orbānam pietuvināto uzņēmēju ietekmes pieaugšanu, pameta darbu vienā no visvairāk lasītajiem interneta medijiem Index.hu. Savukārt februārī vadošā neatkarīgā raidstacija Klubradio zaudēja pārraides licenci, jo, kā norādījis mediju uzraugs, par vēlu iesniegusi pieprasītos dokumentus.

Nu valsts pasts ir paziņojis, ka, sākot no 1. jūlija, tas vairs nepiegādās dienas laikrakstus. Lai gan oficiālais izskaidrojums ir saistīts ar lasītāju skaita kritumu un ekonomisko slogu, Orbāna kritiķi uzskata, ka tas ir kārtējais veids, kā ierobežot presi. Aizdomas pastiprina fakts, ka valdības pozīciju atbalstošie drukātie mediji no pasta lēmuma faktiski necietīs, jo teju vai visi šie izdevumi kopš 2018. gada apvienoti vienā konglomerātā, kuram, pateicoties kādam Orbāna bērnības draugam, ir arī izveidots un nostiprināts savs preses izdevumu izplatīšanas tīkls Mediaworks.

''Ungārijas pasta paziņojums par preses piegādes pārtraukšanu saskan ar vadošās partijas piekopto viltīgo mediju politiku,'' izdevumam Deutsche Welle (DW) komentējis mediju pētnieks Gābors Pojaks. 

Iknedēļas laikraksta Magyar Hang vadītājs Čaba Lukāčs pasta paziņojumu raksturojis kā šokējošu un piebildis, ka, lai gan viņa izdevumu pārmaiņas pagaidām neskar, uzņēmums jau ir sācis plānot, kā rīkoties līdzīgā situācijā, jo nav garantiju, ka Orbānam lojālo izdevumu konglomerāts palīdzēs izplatīt valdību kritizējošos izdevumus. Pasta rīcība varētu būt daļa no Fidesz plāna, lai nodrošinātu sev uzvaru nākamā gada vēlēšanās. Ungāru neatkarīgie izdevumi ziņo, ka Mediaworks reģionos plāno izplatīt valdību atbalstošus bezmaksas preses izdevumus. 


Bažas ārvalstīs

Satraukums par vārda brīvību Ungārijā izskanējis arī ārvalstīs. Eiropas Komisijas preses pārstāvis Kristians Vīgands februārī brīdināja Budapeštu par Klubradio licences anulēšanu, piedraudot ar iespējamu tiesvedību. Bet Vācijas Zaļās partijas politiķis Daniēls Freinds ir aicinājis kancleri Angelu Merkeli, kuras Kristīgo demokrātu partija (CDU) Eiropas Parlamentā ir vienā EPP blokā ar Orbāna Fidesz, vērsties pret mediju brīvības ierobežošanu. Spiedienam pret presi milstot, šonedēļ EPP mainīja statūtus, kas ļautu izslēgt no bloka ne tikai konkrētus biedrus, bet visu partiju, lai, kā norādīja mediji, sodītu Orbānu. Tomēr Ungārijas premjers pasteidzās pirmais un trešdien īstenoja jau iepriekš pieļauto bloka pamešanu. 

Bažas par ungāru kolēģiem pauž žurnālisti visā pasaulē – Eiropas Žurnālistu federācija jau 2019. gadā rakstīja, ka, lai gan pret žurnālistiem Ungārijā netiek vērsta vardarbība, aizvadītās desmitgades laikā valdība ir ''sistemātiski iznīcinājusi mediju neatkarību''.

Pērn arī Radio Brīvā Eiropa, kas 1993. gadā pārtrauca darbu Ungārijā, nolēma atsākt pārraides. Līdzīgi šogad februārī rīkojās arī vācu medijs DW. ''Mēs redzam, ka situācija ar mediju dažādību un preses brīvību Ungārijā pasliktinās,'' portālam Euractiv sacījis raidorganizācijas vadītājs Pēters Limburgs. Savukārt ungāru valdības pārstāvis Zoltāns Kovāčs to ir nosaucis par ''neiedomājamu iedomību'' un paziņojis, ka vācu medijs jau gadiem cieš no ''orbanofobijas''.

Top komentāri

skeptiķis
s
Ja mediji un žurnālisti ir tādi kā Raivis Vilūns, tad, iespējams, tos labāk likvidēt vispār.
bet
b
Bravo, Orbān! Kāda valdība šodien ir Ungārijā, rīt tāda būs katrā Eiropas valstī. Liberāļu režīms sabruks tāpat kā komunistu režīms.
jautājums
j
"ir izmantojis savu varu, lai apspiestu viņam un viņa partijai Fidesz netīkamos medijus" Cik tad žurnālistu ir nošauts?
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Par melnādainā nošaušanu apsūdz balto policisti(3)

Prokuratūra ASV Minesotas štatā otrās pakāpes slepkavībā apsūdzējusi nu jau bijušo policisti Kimu Poteri, kura svētdien nogalināja likumsargu prasības ignorējušo Danti Raitu. Pieredzējusī po...

Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits