Laika ziņas
Šodien
Migla
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Ar lētām precēm sasniedz miljonus

Valda uzskats, ka lietotu apģērbu pārdošanas temps pieauga līdz ar ekonomiskās krīzes iestāšanos. Tomēr lietotu apģērbu veikali ir populāri arī tagad, kad krīze pārvarēta. Lietotu apģērbu veikalu tīkls SIA R.D.A. nesen atvēris jaunu veikalu galvaspilsētā, kopumā uzņēmumam R.D.A. ir 63 apģērbu tirgotavas dažādās Latvijas apdzīvotajās vietās. Mazumtirdzniecības veikalu ķēdei SIA Humana Latvia ir vairāk nekā 30 tirgotavu, arī DGS ir vairākas tirdzniecības vietas visā Latvijā.

Turīgums vai nabadzība

Jebkurš cilvēks gribētu nopirkt jaunu preci, bet tā diemžēl ir desmit vai pat divdesmit reižu dārgāka par lietotu apģērbu, domā SIA DGS valdes loceklis Gatis Krēsliņš un uzsver, ka lietotu apģērbu veikalu popularitāti nosaka iedzīvotāju zemais labklājības līmenis. Cilvēki «arvien nespēj tērēt lielas naudas summas apģērbam». G. Krēsliņš saka: «Pārdodam arī lietotus apavus, tas, protams, nav higiēniski, tāpēc par to nav labais tonis runāt, bet cilvēki tos pieprasa un pērk labi.» Viņš spriež, ka lietotu preču iegāde ir fakts, kas pierāda - Latvijas iedzīvotāju pirktspēja, par spīti tam, ka tiek runāts par krīzes pārvarēšanu, joprojām ir zema. «Lietotu preču popularitāte ir indikācija par mūsu cilvēku turīgumu vai šajā gadījumā - nabadzību,» saka SIA DGS valdes loceklis. Līdzīgās domās ir arī Latvijas Tirgotāju asociācijas priekšsēdētājs Henriks Danusēvičs, kurš uzsver: «Cilvēkiem nav augstas pirktspējas.»

SIA R.D.A. direktors Nauris Jonass nepiekrīt, ka galvenais dzinulis iepirkties lietotu apģērbu veikalos ir nabadzība. Viņš skaidro, ka pasaulē šādas tirdzniecības vietas kļūst arvien populārākas tāpēc, ka aktuālāka kļūst dzīves filozofija - tērēt mazāk resursu. Viņaprāt, lietotu apģērbu veikalu pieprasījumu nosaka preču draudzīgā cena, kas iet roku rokā ar preces kvalitāti. «Pirmkārt, lietota prece šajos veikalos bieži vien ir labāka nekā sliktas kvalitātes jauna drēbe. Otrkārt, tā ir iespēja oriģināli apģērbties, jo katra vienība veikalā ir unikāla, tikai vienā eksemplārā. Treškārt, tā ir iespēja realizēt savas idejas - atrast aksesuārus, piemeklēt oriģinālu krāsu gammu,» lietotu apģērbu veikalu popularitātes cēloņus uzskaita R.D.A. direktors.

N. Jonass atklāj, ka ļoti pieprasīts ir bērnu apģērbs, jo tas ir labas kvalitātes un bieži vien prece ir ar pazīstamu brendu: «Pieaugušais apģērbu nēsā ilgi un mēdz to uzglabāt vairākas sezonas, bet bērns izaug ātrāk, drēbes nenovalkā.» Savukārt G. Krēsliņš ir novērojis, ka veikalos vienmēr pieprasītas un aktuālas ir sezonas preces.

Apdomā katru pirkumu

Pērn uz Latviju importēti 12 180 260 kilogramu lietotu apģērbu, tālāk eksportēti 6 741 823 kilogrami, raksta Latvijas Avīze. Vidējā cena lietotu apģērbu veikalos par vienību ir apmēram trīs lati. Var atrast lietu, kas maksā mazāk, un arī jaunu, nevalkātu apģērbu ar visām birkām, kas tiek tirgots dārgāk, pat par padsmit latiem.

G. Krēsliņš domā, ka tieši krīze bija tā, kas būtiski - turklāt negatīvi - ietekmēja lietoto preču biznesu. «Apgrozījums pirms krīzes bija lielāks. Dižķibelē visvairāk cieta mazturīgais slānis - cilvēki, kas saņem minimālo algu. Tāpēc daudzi pat uz šādiem veikaliem nevarēja atnākt.» Viņš atzīst, ka pašreiz nekas daudz nav mainījies - apgrozījuma kāpums nav tāds, kādu varētu vēlēties.

Arī N. Jonass norāda, ka, viņaprāt, krīze turpinās: «Izaugsme cilvēku maciņos ir smieklīga, un cilvēki joprojām iepērkas pārdomāti, mazāk nekā treknajos gados, kad pirka daudz un, iespējams, arī lietas, kuras nav vajadzīgas.»

Humana Latvia administratīvā direktore Inga Juršāne-Piņķe, vaicāta par krīzes lomu uzņēmuma attīstībā, Dienas Biznesam pērn stāstīja, ka tieši krīze sekmējusi lietotu apģērbu tirdzniecības uzplaukumu. «Jārunā par to, ko uzņēmums darījis pirms krīzes. Visus iepriekšējos gadus veicinājām zīmola atpazīstamību, ieviesām starptautiskos standartus, strādājām pie mārketinga plāna, cenu politikas, apkalpošanas kultūras. Bez šī izpildītā mājasdarba nekā nebūtu arī ar visu krīzi. Sakārtoti iekšējie procesi ir primārais attīstības faktors,» uzskata I. Juršāne-Piņķe. Viņasprāt, skrupulozs ikdienas darbs, lai uzturētu sistēmu, kontrolētu izmaksas un izzinātu klientu vajadzības, ir kaldinājis izaugsmi. Viņa atzīst, ka tieši krīzes laikā - ap 2009. gadu - sāka parādīties labāki telpu piedāvājumi, kas arīdzan ir būtisks nosacījums veiksmīga biznesa attīstībai.

No Rietumeiropas

H. Danusēvičs domā, ka lietotu apģērbu biznesa galvenais pluss ir preču lētais iepirkums lielos apmēros un, protams, cilvēku zemā pirktspēja. Latvijā lietotie apģērbi ienāk no visas pasaules - Austrijas, Šveices, Anglijas, Amerikas. Veikalos gadās arī jaunas preces vai arī preces ar nelieliem defektiem. Tomēr G. Krēsliņš uzsver, ka preci neviens par velti nedod. Tā tiek pirkta vairumtirdzniecības bāzēs, kādas ir, piemēram, Lietuvā un Igaunijā. Lietotos apģērbus pamatā sagādā īpašas organizācijas, kas ir populāras, piemēram, Anglijā; drēbes tiek savāktas, pie katras mājas noliekot savācējkasti. Tajā jebkurš nama iedzīvotājs var atstāt apģērbu. Nevajadzīgās lietas tiek savāktas un pārdotas vairumtirgotājiem, bet pēc tam tās nopērk lietotu apģērbu veikalu pārstāvji, sašķiro un pārdod pa vienai vienībai. Preces ir mainīgas, atkarīgas no sezonas. «Krīzes laikā ievēroju, ka labu preču bija mazāk, jo cilvēki tās neatdeva kā nederīgas,» stāsta G. Krēsliņš.

«Pērkam kaķi maisā,» atzīst N. Jonass. Vidēji preces cena par vienu kilogramu ir no 80 santīmiem līdz pusotram latam. G. Krēsliņš piebilst - ja drēbes tiek pirktas jau sašķirotas, cena ir augstāka - no Ls 1,50 līdz pat 10 kilogramā. Patērētājs veikalā par vienu vienību maksā vidēji trīs latus. Ir tirgotavas, kurās katras vienības cena ir pat zemāka par diviem latiem. Cenu nosaka kvalitāte.

Kas notiek ar precēm, kuras neizpērk? «Preces, kas netiek pārdotas, ir atkritumu materiāls - slaukāmais materiāls. Tas, kas velkams, bet neatbilst veikala prasībām, tiek eksportēts uz Āfriku un Pakistānu. Āfrikā preces tiek pārdotas vietējiem uzņēmumiem. Savukārt no Pakistānas apģērbs tiek eksportēts uz Indiju,» stāsta N. Jonass un atklāj, ka ir preces, kas netiek pārdotas uz ārvalstīm, bet gan atdotas labdarībai.

Arī Humana Latvia biznesa modelis paredz, ka visas nepārdotās preces tiek ziedotas labdarībai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Lietotu preču bizness skaitļos

Humana Latvia apgrozījums pērn bijis Ls 4 594 535, peļņa pēc nodokļiem - Ls 734 115.
R.D.A. apgrozījums pērn bijis Ls 5 708 599, peļņa pēc nodokļiem - Ls 291 936.
DGS apgrozījums pērn bijis Ls 6630, peļņa pēc nodokļiem - Ls 610.
Viens kilograms preču vairumtirdzniecības bāzē maksā no 80 santīmiem līdz pusotram latam.
Vienas vienības cena lietotu apģērbu veikalos svārstās no dažiem santīmiem līdz padsmit latiem. Cena atkarīga no apģērba kvalitātes.
Avoti: Lursoft, Dienas aptauja

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?