Ražotne nav apstājusies
Viens no nozīmīgākajiem cilvēkiem, kas veicināja latviešu startēšanu Dakaras rallijā, ir sportists, inženieris un uzņēmējs vienā personā - Andris Dambis. Viņš konstruēja OSCar automobiļus, ar kuriem rallijā startēja Rīga RRT komanda. Dambja veiksmīgo risinājumu OSCar automobiļu būvē atzinīgi novērtēja Latvijā un ārzemēs - mašīna esot izturīga, jaudīga, un tās uzbūvē rūpīgi pārdomāti pat vismazākie sīkumi. «Kopumā saražotas ir četrpadsmit mašīnas. Tās izmanto Latvijas un Lietuvas autosportisti, kaut gan intereses par manu veidojumu netrūkst arī no citām valstīm,» OSCar pašreizējo likteni komentē Dambis. «2010. gadā bija plānots izveidot vēl dažas mašīnas, bet pagaidām pasūtījums ir apturēts - pircējs nebija rūpīgi izvērtējis savas finansiālās iespējas.»
Kaut arī četrkārtējais Dakaras rallija dalībnieks jau trīs gadus nestartē pasaulē prestižākajās sacensībās, dīkā viņš arī nestāv un aktīvi darbojas gan OSCar uzlabošanā, gan sava vārda nostiprināšanā autosporta pasaulē. 2009. gadā Andris Dambis un Valdis Spredzis iegādājās sacīkšu automašīnu rūpnīcu Ragbijā (Lielbritānija). Sākotnēji tika plānots to izmantot arī OSCar būvniecībai, taču pagaidām tā vairāk nodarbojas ar Mitsubishi mašīnu modificēšanu autosporta vajadzībām. «OSCar tiek regulāri uzlabots un papildināts. Rūpnīca vai rezerves daļu noliktava - sauciet, kā gribat, - darbojas pilnā sparā, bet šobrīd tā drīzāk ir kā bizness, nevis manu jaunatklājumu laboratorija. Kaut gan arī to kādreiz izmantoju sava sacīkšu spēkrata atjaunošanai.»
Startē Eiropā
Arī sportiskā ziņā Dambis šos trīs gadus bijis gana rosīgs. «Bez Dakaras ir vēl virkne citu ralliju un rallijreidu, turklāt - ne mazāk interesantu,» stāsta autosportists. «Tie paši dalībnieki, kas startē Dakarā, piedalās arī sacīkstēs Francijā un Portugālē. Aizvadītā gada novembrī piedalījāmies Portugāles 24 stundu sacensībās. Tur dalību ņēma 95 ekipāžas. Tajā milzīgajā konkurencē arī bija ļoti interesanti. Kvalifikācijā uzrādījām labāko laiku, bet sacīkšu laikā salūza pārnesumkārba, un latvieši izstājās. Interesanti, ka uzvarētāju ekipāžā bija arī kādreizējais pirmās formulas braucējs Pedro Lamī. Tā ka par garlaicību ārpus piedalīšanās Dakarā nevaru runāt.»
Nekur nav izplēnējusi arī ideja par atgriešanos Dakaras rallijā. Dambis uz jautājumu, vai kādreiz cer atkal tur startēt, atbild ar tik pārliecinošu «protams», ka rodas iespaids - būtu iespēja, viņš uz turieni brauktu kaut vai tūlīt. «Protams, es gribētu vēlreiz startēt Dakarā. Tas ir tikai naudas jautājums. Šobrīd mēs to nevaram atļauties. Ceram, ka šī atgriešanās notiks jau 2012. gadā, bet droši to apgalvot nevar.» Dambis noliedz, ka rallija pārcelšanās uz Dienvidameriku ietekmējusi viņa nestartēšanu. «Lai aizvestu mašīnu vienā virzienā uz Argentīnu vai uz Āfriku, jāmaksā aptuveni tā pati summa - 1000 ASV dolāru. Tas, vai rallijs notiek Āfrikā vai Dienvidamerikā, nav būtiski.»
Vinters par īsto Dakaru
Pirms trim gadiem Dakaras rallija motociklu klasē piedalījās arī divi latvieši - brāļi Jānis un Einārs Vinteri. Arī viņi labprāt startētu Dakaras rallijā, bet - tikai īstajā. «Man un brālim nepatīk Argentīna. Protams, arī tur ir savs skaistums, bet tas, manuprāt, nav tāds piedzīvojums, kāds bija Āfrikā. Esam gatavi jebkurā brīdī mobilizēties un sākt gatavoties Dakaras rallijam, bet tikai tad, ja tas atgriezīsies tur, kur tam jābūt - Āfrikā. Runā, ka tas varētu notikt jau nākamajā gadā. Ceru, ka tā arī būs.»
Arī motociklu klasē starts Dakaras rallijā nav no lētajiem, bet Jānis Vinters šķiet neliekamies par to sevišķi norūpējies. Vispirms viņš paziņo, ka ir gatavs atgriezties autentiskajā Dakaras rallijā, bet pēc tam tikai seko jautājumi par naudu. «Bizness Latvijā rit pilnā sparā, bet ar to vien nepietiks. Meklēšu sponsorus,» lakoniski atbild Vinters.
Tiesa, ja šogad Dakaras rallijs notiktu Āfrikā, Jānis Vinters tajā piedalīties nevarētu. 2009. gada sezonu Vinters muguras savainojuma dēļ pilnībā izlaida, bet 2010. gadā par sevi lika manīt pirms četriem gadiem Dakarā gūtais savainojums. Aizvadītā gada nogalē Vinteram veikta sarežģīta plaukstas operācija, un tagad viņa roka ir faktiski nelietojama. Atveseļošanās process noritot labi, bet lēni, un domāt par sacensībām Vinters varēs sākt ne ātrāk kā pēc mēneša.
Jānis Vinters neizslēdz, ka pēc kāda laika Dakaras rallijā varētu parādīties jauni Latvijas pārstāvji. «Gribētāju jau netrūkst. Dažiem tas pat varētu būt pa spēkam. Galvenā problēma ir naudas trūkums.»