Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Gan skaļi, gan klusi

Kamēr Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā Valdemāra ielā un Arsenālā pirmā stāva lielajās zālēs turpinās izstādes «blokbāsteri» (Krāsa. Sarkanā un Purvīša balva), arī augšstāvos notiek interesantas lietas. Tās ir vērts apskatīt atsevišķi.

Necaurspīdīgais projekts

Arsenāla radošajā darbnīcā apskatāms Dmitrija Lavrentjeva projekts Necaurspīdīgie objekti spoguļos. Šis darbs uztverams tieši kā projekts, nevis tradicionāla izstāde, jo vienlīdz liela loma piešķirta gan «objektiem», ar kuriem šeit domātas gleznas, gan telpai un visam, ko ar to dara spoguļi. Dmitrijs Lavrentjevs ir labi pazīstams Latvijas mākslas aprindās, lai gan vienmēr saglabājis zināmu ārpusnieka statusu. Daļēji tādēļ, ka izglītības ailītē CV rakstīts «autodidakts», daļēji - atbilstoši divkopienu situācijai, kas diemžēl joprojām ir realitāte arī mākslas sabiedrībā. Bet visvairāk sava glezniecības stila dēļ - Lavrentjeva stihija ir ekspresija, kurā galvenais izteiksmes līdzeklis ir drudžains triepiens, krāsu faktūra, attēloto objektu, galvenokārt seju, deformācija, kā arī grūti pierādāma, bet viegli atpazīstama sāpju kliedzienam līdzīga izteiksme. To grūti sasaistīt ar dominējošo latviešu mākslas tradīciju. Vēl pagājušogad izstādē CoBrA & Co, kurā bija skatāma Eiropas, pārsvarā dāņu, pēckara ekspresionisma māksla, nācās dzirdēt, ka Latvijai jau nu nebūtu ko blakus likt. Kaut netrūkst arī pretargumentu - ne tikai klasiķes Lidija Auza vai Zenta Logina, bet arī krietni jaunāki mākslinieki, no kuriem spilgtākais - diemžēl pāragri mirušais Tomass Fēnikss jeb Gatis Grasmanis.

Gleznošanas veids, kādu pārstāv Lavrentjevs, bieži tiek saukts par mežonīgu, spontānu, pat panisku, kas izsaka šī ekspresionisma īpatnību - attēla «izteiksmību» lielā mērā nosaka tas, cik adekvāti tajā iemūžināta mākslinieka žestikulārā «izteikšanās» ar krāsām un otu (vai pat bez) audekla priekšā. Šajā ziņā autora profesionālās izglītības trūkums ir pat pluss, jo «mācītie ekspresionisti» mums, latviešiem, iznāk mazliet par pieklājīgu. Tomēr profesija atriebjas mēģinājumā konceptualizēt ekspozīciju telpiskā instalācijā - laikam bijis par daudz gleznu un spoguļu, par maz prasmes un acīmredzot arī līdzekļu, lai šāda atvēziena ieceri realizētu pārliecinoši. Tāpat kā anotācijā ir pārāk daudz vārdu, kas sākas ar lielajiem burtiem, un domu, kas aizsākas, bet neturpinās vienotā kopsakarā. Jāpieņem, ka autors kopā ar savu komandu (kuratore Nataļja Sujunšalijeva, bukleta teksts - Emīlija Loseva) vēl mācās fokusēties uz svarīgāko. Lieliska vieta ekspozīcijā ir, piemēram, spogulis, kurā skatītājam gribas, bet nekādi neizdodas ieraudzīt savas kājas. Daudzkārtējie attēlu pavairošanās efekti un spoguļcilindrs zāles centrā gan, pieņemu, iecerē bijis efektīgāks nekā dabā.

Kosmoss plūmēs

Valdemāra ielas ēkas otrā stāva gala istabā, kas nodēvēta par Mazo zāli, iekārtota Daces Lapiņas personālizstāde Glezniecība. Tā ir muzejam pat ļoti tradicionāli veidota - gleznas eksponējot, ieguldīts tik maz darba un degsmes, cik vien iespējams, lai rindā cieši pakārtās gleznas vispār varētu saukt par izstādi (ievada tekstu sarakstījusi Ilze Putniņa). Tomēr māksliniece apbur (patiesībā tas sakāms tikai par vienu sienu - pēdējos divos gados radītajām klusajām dabām, jo, piemēram, kāda 80. gados miličiem veltīta glezna ar savu klātbūtni bez jebkādiem paskaidrojumiem tikai mulsina). Lapiņas glezniecība ir tik galēji pretēja Lavrentjeva pārstāvētajam virzienam, ka jebkuri salīdzinājumi ir lieki, ja ne konsekvences un mērķtiecības aspekts. Mākslinieces šķietamā pašierobežošanās gan žanrā, gan ļoti šaurā kolorīta skalā, kas savulaik izpelnījusies pārmetumus par vecmodību un pat salonismu, ļauj viņai sasniegt citiem grūti pieejamas virsotnes. It kā kārtojot traukus, plūmes, granātābolus un ķiršus, gleznotāja risina abstraktos kompozīcijas un krāsu harmonijas pamatjautājumus, kuros nepietrūkst ne matemātikas un fizikas, ne kosmosa spēku klātbūtnes, kas tā aizrauj viņas jaunāko kolēģi. Kad sarežģīta doma top skaidri redzama - tas ir stāvoklis, ko var tikai novēlēt sasniegt katram māksliniekam. Savā veidā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?