Laika ziņas
Šodien
Migla
Pirmdiena, 14. oktobris
Minna, Vilhelmīne

Garlaikotie pārdevēji no veikaliem izzūd

Katram reiz ir gadījies stāvēt veikalā, mulstot pie plauktiem, nespējot izvēlēties sev atbilstošu preci. Gandrīz katrs ir juties neērti, mīņājoties veikalā un gaidot, līdz pārdevēji zālē beigs «čatot» un augstsirdīgi pievērsīs jums uzmanību. Katrs, kurš apmeklējis, piemēram, celtniecības preču veikalus, zina, ka pārdevējus konsultantus pircēji meklē pa veikalu kā ar uguni vai cits no cita pārķer kā olimpiskās lāpas. Tikai retais neapmulst elektronikas preču veikalos un zina, kā kura ierīce lietojama.

Diena vēlējās noskaidrot, vai patiesi vēl joprojām apkalpošana tirdzniecības vietās palikusi padomju laiku līmenī, kad pircēji ar savu ierašanos bija lielākie pārdevēju traucētāji. Izmantojot «slēptā pircēja» tehniku, Diena viesojās vairākos veikalos un vērtēja, cik kompetenti un ieinteresēti ir pārdevēji.

Varbūt krīze un iespēja zaudēt darbu mainījusi pārdevēju attieksmi pret klientu, jo pēc nejaušības principa izvēlētie pārdevēji dažādos Rīgas veikalos bija ikviena pircēja sapnis: zinoši, erudīti, cilvēcīgi, apveltīti ar labu humoru, atsaucīgi. Garlaikotie un nekompetentie pārdevēji no mūsu apskatītajiem veikaliem ir pazuduši.

Biedinājumi

Pagājušā gada beigās bija vērojama iepriekš nepieredzēti plaša «slikta servisa» akcija, ko internetā sāka automašīnu Mercedes īpašnieki. Galvenokārt rakstīja, ka tiek maksāta pietiekami liela nauda, lai saņemtu adekvātu servisu, taču tiek saņemts zīmolam neatbilstoši zems kompetences līmenis no apkalpojošā personāla puses. Mersedesu īpašnieki ne tikai sūrojās, ka samaksātā nauda par servisu bijusi «pārāk liela», bet arī spēra nākamo soli - pa Rīgu sāka braukāt antireklāma - mersedess ar uzrakstu «...gribi pārmaksāt un būt apšmaukts? Brauc uz ...».

Mersedesos braucēji sevi apjauta kā spēku - ikviens klients varēja pabrīdināt citus vai vismaz padusmoties par servisa līmeni apkalpojošajā sfērā: ilgo gaidīšanu, apkalpojošā personāla īpatnībām vai pat bezpalīdzību konflikta gadījumā.

«Mēs te spiežam sulu»

Pārdevēju konsultantu lielveikalā Depo Diena «medīja» samērā ilgi. Konsultanti tiek mudīgi izķerti - katrā nodaļā viņu nemaz nav. Sadabūts rokā, pārdevējs no viena pircēja jautājumiem ātri spēja pārslēgties uz nākamā klienta vajadzību.

Interesējāmies par blendera iegādi - kurš labāks, ar kuru ērtāk rīkoties, kuram nepieciešams mazāk manipulāciju mazgāšanas procesā. Lūdzām nodemonstrēt, kā elektroprece darbojas. Iespējams, pārdevējs izvēlēto aparātu «divi vienā», kam uz vienas pamatnes var uzlikt gan blendera krūzi, gan sulu spiedi, uzstādīja pirmo reizi, jo vērīgi skatījās uz iepakojuma, kur blenderis - sulu spiede bija nofotografēts. Uz jautājumu, vai pārdevējs ir apguvis visus vitrīnas plauktos izstādītos aparātus, viņš atjokoja, ka «mēs te veikalā spiežam sulu...», tomēr kontrolaparātu salika darba kārtībā un norādīja, kādas ir katra aparāta labākās funkcijas.

Līdzīgi rīkojās veikalā K-Rauta, kur tika pieaicināta pārdevēja konsultante. Pārdevēja atzinās, ka strādājot ar elektroprecēm vairāk nekā desmit gadu un tāpēc viņai ir gluži vai profesionāla interese apgūt jaunos modeļus, ko piedāvā ražotāji: «Galvenais ir blendera jauda. Ja pērkat ar plastmasas krūzi, rēķinieties, ka tajā nedrīkst kult ledu. Noskrāpēs. Stikla krūzēs drīkst.»

Studē instrukcijas

Kad pircējs nonāk pie garo plauktu rindām, kuros salikti simtiem diktofonu, fotoaparātu, bārdas skujamo, pirmā reakcija ir, ka gribas bēgt, aiziet prom, nenopērkot neko vai beigās paņemot pirmo, kas pagadījies, un pēc tam mājās pašam izmisīgi pētīt instrukciju.

Laba servisa noteikums ir, ka pie apmulsušā pircēja pārdevējam ir jāpienāk un jāpiedāvā sava palīdzība. Veikalos, kuros ir liela pircēju plūsma, tas nav iespējams, jo daudzviet notikusi «pārdevēju optimizācija». Pretēji gaidītajam, ka Elkor pārdevēji tikai pļāpā un par klientu neliekas ne zinis, putekļsūcēju pasaulē Dienu drīz vien uzrunāja pārdevēja. Kad atklājām vēlmi, ka nepieciešams ļoti ērti lietojams, ekonomisks, neliels putekļsūcējs par vidēju cenu, lai ar to var tīrīt māju, kurā ir garspalvains suns, pārdevēja kā cirka žonglieris ātri veica manipulācijas ar putekļsūcējiem un parādīja, ka «šajā gadījumā noderēs aparāts nevis ar maināmajiem maisiem, bet ar izberamo trauku», kurā tiek savākti putekļi.

Pārdevēja konsultēja, pastāstīja ikviena norādītā putekļsūcēja darbošanās un ekspluatācijas principus. Viņa atzinās, ka strādā ne pirmo gadu un, saņemot jaunu preci, izstudē «lietošanas pamācību kā labu romānu».

Izglītotie aiziet

Uz Dienas jautājumu, vai darbinieki īpaši sagatavojas, lai būtu droši, ka varēs atbildēt uz prasīga pircēja papildjautājumiem, a/s Rautakesko personāla vadītāja Sarmīte Elksne atbild, ka konsultantiem jāzina sīka informācija par visvairāk pirktajām precēm: «Mūsu veikalu sortimentā ir ļoti daudz specifisku preču, un ikdienas darbā liela daļa konsultantu iemācījušies par tām pastāstīt. Ja nepieciešams, ātri prot atrast papildu informāciju.»

Latvijā patlaban nav atbilstoša piedāvājuma tirdzniecības pārdevēju un tirdzniecības vadītāju sagatavošanā, kas nodrošinātu klientu apkalpošanas līmenim atbilstošu speciālistu apmācīšanu, tāpēc daudzi uzņēmumi to dara saviem spēkiem. Veikalu tīkla K-Rauta vadītāji paši arī ir pārdošanas apmācības treneri. Par precēm darbiniekus izglīto preču piegādātāji vai ražotāji.

«Diemžēl Reaton pieredze liecina, ka, kļūstot par pārdošanas profesionāļiem, darbinieki izvēlas veidot savu karjeru citos uzņēmumos, un Reaton zaudē ieguldītos līdzekļus, darbiniekiem aizejot,» Dienai atzīst Laura Kalniņa, SIA Reaton Ltd viceprezidente personāla vadības un administratīvajos jautājumos. Tas liecina, ka neviens uzņēmums nav aizsargāts no darbinieku aiziešanas pie konkurentiem, kaut ir ieguldītas lielas investīcijas darbinieka apmācībā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Klientu kritika

(Citāti no interneta vietnes sliktserviss.lv)

«Ja vēlaties izjust patiesas galvassāpes un finansiālu krahu, «rekomendēju» apmeklēt autoservisu T... Biķernieku ielā. Tajā uzņēmumā strādāja mans bērnības draugs, un viņam es ticu par visiem 100%. Konkrētākā naudas izkrāpšanas bedre zemes virsū. Bosa moto: «Dabūjiet klientu sētā, un tad viņu par pilnu programmu... Bet! Nedrīkst to darīt ar jaunu klientu, kurš ir ieradies pirmo reizi, - jauns klients jāiebaro ar atlaidēm, lai atgrieztos, un tad…»»

«Nopirku VolvoV70, 2003. gads, D5. Aizdzenu uz Volvocentru MMR uz diagnostiku, samaksāju Ls 50, man pasaka, ka turbīnai spārniņi ķeroties, esot jāremontē un remonts kopā ar turbīnu maksā apmēram Ls 800. Es, protams, auto tur neatstāju, bet aizbraucu pie pazīstamiem džekiem, tie smejas vēderus turēdami, un tā es jau trešo gadu braukāju ar to pašu turbīnu.»

«Sveicināti, oktobrī iegādāju pirmo nullīti - Opel Astra - ar cerību, ka servisu padarīšana ir beigusies un ka jauna mašīna nozīmē garantiju, ka man būs, ar ko braukt. Nesen apritēja seši mēneši un 10 000 km, un a/m sāka mest ārā no 3. ātruma, aizvedu uz Adam auto, pateica, ka remonts būs trīs nedēļas. Tika salauzta mana ilūzija, ka, pērkot jaunu auto operatīvajā līzingā, es, var teikt, to nomāju, kas nozīmē summa X mēnesī par to, ka man ir mašīna, ar ko braukt. Vai tiešām nav nekādu noteikumu, kas nosaka, ja ir ilgstošs garantijas remonts, salonam a/m jāaizvieto?»

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?