Pirku saldējumu, nopirku - saldējuma izstrādājumu. Sīkiem burtiņiem rakstītajā produkta sastāvā piens ne tuvu neieņem godpilno pirmo un pat ne otro vietu. Esmu nopircis sasaldētu ūdeni ar augu taukiem, cukuru, krāsvielām, kādu ievārījuma ekstraktiņu un piena piedevu. Kā gan jūtas apmānīts cilvēks? Aizkaitināts, dusmīgs un vīlies. Tā nu gan nav laba uzņēmējdarbības prakse, tas nu gan nav godīgs mārketings. Šo saldējuma ražotāju atcerēšos un principa pēc nepirkšu arī citus tā ražotos produktus. Kā gan varu tiem uzticēties?
Jau vairākus gadus mums tiek piedāvāta godīga izvēle - pirkt krējumu vai krējuma izstrādājumu, sviestu vai sviesta izstrādājumu. Diemžēl uz saldējumu šis pircējam svarīgais noteikums pagaidām netiek attiecināts. Netiek attiecināts nevis tāpēc, ka nav bijusi tāda iniciatīva, bet tāpēc, ka Zemkopības ministrijas ierēdņi ir ieņēmuši stingri noraidošu pozu. Rūjienas saldējuma ražotāji ir vērsušies ar iniciatīvu Zemkopības ministrijā, bet saņēmuši diezgan kategorisku atbildi, ka šādus noteikumus neparedzot Eiropas Savienības direktīvas. Iebildumus, ka krējuma un krējuma izstrādājumu atsevišķu marķēšanu arī neparedz ES direktīvas, ministrija nav ņēmusi vērā.
Problēmu ar krējuma un sviesta nosaukumu korektu rakstīšanu uz etiķetēm izdevās atrisināt, kad par to vienojās lielākie nozares ražotāji. Saldējuma problēma nekust no vietas, jo lielākajiem ražotājiem par šo problēmu acīmredzot ir atšķirīgas domas. Latvijas saldējuma tirgū īpašs spēlētājs ar vairāk nekā 40% tirgus daļu ir Rīgas Piena kombināts, iespējams, tieši šī uzņēmuma iespaids uz Zemkopības ministrijas viedokli arī ir īpašs. Mēs diezgan bieži pārliecināmies, ka atsaukšanās uz ES direktīvām ne reizi vien ir tikai atruna, lai piesegtu pavisam konkrētas intereses tepat Latvijā.
Ļoti cerams, ka saldējuma un saldējuma izstrādājuma marķēšanas problēmu izdosies atrisināt, jo arī dietologi atzīst, ka tie ir dažādi produkti.
Pagaidām jāuzmanās pašiem, ja gribam iegādāties kvalitatīvu, nevis mazāk kvalitatīvu produktu maldinošā iepakojumā. Sīkos burtiņus uz etiķetēm ir vērts lasīt, ir vērts domāt, ko pērk.