Tas ir nepiedodami tādam slepenam britu auto cienītājam, kāds esmu es, taču par Jaguar F-Type es zināju tikai to, ka tas ir skaists, ātrs un dārgs. Es pat īsti nezināju, kā tas izskatās no iekšpuses, jo izstādē, kur šo «alumīnija sensāciju» prezentēja, mašīna ik reizi bija pilna ar tās pielūdzējiem no Ķīnas un Krievijas.
Tā kā pēc cenas un idejas Jaguar F-Type atrodas pusceļā starp Porsche Boxster un 911 Carrera, kas nav bieži sastopami auto Latvijas neesošajās maģistrālēs, nebija arī lielu cerību izpētīt leģendāro E-Type mantinieku.
Un pēkšņi - tadā! - Jaguar dīleris BM Auto ņēma un piereģistrēja piķa melnu F-Type publiskiem izmēģinājumiem.
Gēnu inženierija
Jaguar vispār ir izskatīgi automobiļi, taču F-Type ir supernova, kuras gaisma mirdzēs vēl desmit un divdesmit gadu pēc uzliesmošanas. Ja kādam tiešām šķiet, ka britu rodsters nav skaists, tad viņš ir stulbs vai akls, vai abi kopā.
F-Type misija ir nest pasaulē jauno Jaguar dizaina stilu, un tā autors jau atkal ir neatkārtojamais Jans Kallums. Taču, ja man teiktu, ka izstrādājums tapis Aston Martin, Maserati un vecā E-Type simbiozē, BMW Z8 lūrot pa durvju spraugu, es ar prieku noticētu.
Kā jebkura automašīna, kas tapusi pēc XX gadsimta 60. gadiem un vēl nav aizmirsta, F-Type neizbēgami kaut ko atgādina, bet tas noteikti ir kaut kas, ko jūs gribat atcerēties. Par nelaimi, Jaguar un Land Rover importētājs atrodas Somijā, un baltas vai sarkanas automašīnas vietā dīleris Baltijā saņēmis melnu. Tajā nav nekā slikta, taču kopš Henrija Forda laikiem daudz kas ir mainījies. T. s. ziloņkaula melnā krāsa ne tikai aprij F-Type detaļas, bet arī to vizuāli samazina un izraisa muļķīgus minējumus par automašīnas marku.
Trīs māsas
Pagaidām Jaguar F-Type pastāv tikai vienā dzīvības formā. Tas ir rodsters, tātad sporta mašīna ar diviem sēdekļiem un salokāmu jumtu. Jāteic, tas ir ātrs - 12 sekunžu no pogas spiediena līdz uzvarošam pīkstienam, turklāt procesa laikā drīkst braukt ar ātrumu līdz 50 km/h.
Jaguar radījis trīs atšķirīgus F-Type: parasto ar 340 zirgspēkiem, F-Type S ar 380 zirgspēkiem un F-Type V8 S, kurai, kā viegli uzminēt, ir V8 motors un 495 zirgspēki.
F-Type starta versija gan jau arī ir pietiekami saistoša, taču melnā bestija izrādījās zelta vidusceļš - ar lielākām bremzēm, sporta piekari, aktīvo izpūtēju un LSD, kas šajā gadījumā nav skābe, bet gan ierobežotas berzes diferenciālis.
Velna ērģeles
Iedarbinot dzinēju, izpūtējs izrādījās ievērojami aktīvāks, nekā pienāktos džentlmenim. Duets aizmugurēji elsa, šņāca, dunēja un visādi citādi piesaistīja uzmanību. Trakums, taču V8 tādi ir veseli četri. Nospiežot dupleksa pogu panelī, troksnis ievērojami pieņemas spēkā un veido enerģisku melodiju.
Jau pirmie 200 metri līdz apgriešanās vietai ir vēsts visam rajonam, ka F-Type devies ielās. Ja lieki neaiztiek dažādās pogas, rodsters ir gaužām viegli valdāms.
Pēcāk, atverot motora pārsegu, kurš, gluži kā E-Type vai moskvičā, veras uz priekšu, mistērija izklīst - motors ir liels, jau pēc skata smags un, manuprāt, nedaudz par daudz aizbīdīts uz priekšējo daļu. Bet, ja tas atrastos tuvāk vidum, braucējam nāktos sēdēt mašīnā sāniski.
Metāla muskuļu atkarība
Braukšanas izjūtu apraksts pat attāli nespēj sniegt priekšstatu par izjūtām pie F-Type stūres. Braucot Jaguar pārvēršas trīsošā muskulī, kam iešļircināta pārlieka adrenalīna deva. Ja gribat zināt, kā ir, kad mašīna zem jums burtiski raustās, vajag tikt pie F-Type stūres. Un iebraukt ar to tunelī, lai uz mirkli zaudētu prātu no ļembasta, ko saceļ aurojošais mehānismu sadarbības koris.
Vienlaikus F-Type nemaz nav tik graujoši ātrs. Protams, te ir «simtiņš zem pieci» un nezināms gala ātrums, bet esmu braucis ar lētākām un žiglākām mašīnām. Būtisks iemesls, kāpēc tā, ir visai triviāli vērtējams - šis Jaguar ir traki smags, lai gan sastāv tikai no motora, tiltiem un astoņpakāpju automāta. Tam, starp citu, nav hipnotizējošās ripas, kas izbrauc no konsoles, bet gan īss ātrumkloķa obelisks, pie kura pieķerties, ja vairs nav laika pārlikt roku uz stūres.
Pasažieris (-re) var tverties pie īpaša, šim nolūkam konstruēta roktura, tomēr labāk, ka viņa (-as) te nav. F-Type daudz kas ir tāls no ideāla un arī no Porsche. Navigācija ir tik sena kā Vecā Derība, «pulksteņi» īsti nesaskan ar augsto cenu, un bremzēm vajadzētu būt jaudīgākām, bet - tomēr vienīgais iemesls atsvabināties no F-Type ir benzīna izbeigšanās.