Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +10 °C
Viegls lietus
Svētdiena, 13. oktobris
Irma, Mirga

Kādēļ mūsu dizaina idejas īstenojas lēni un sarežģīti?

Jānis Straupe

Mākslinieks, mēbeļu dizainers

Šā brīža ekonomiskā situācija Latvijā nav labvēlīga dizainam, kaut arī tas kļuvis par ļoti populāru profesiju. Latvijā tirgus nav, ielauzties Eiropas tirgū mēģinām, taču, pirmkārt, trūkst līdzekļu attīstībai, otrkārt, pašiem īsti nav lielo ražotņu. Padomju laikā taisījām dizainu mākslas kombinātiem, veicām pasūtījuma darbus un mākslas salons produkciju nepārtraukti izpirka - varējām nopelnīt, problēmu nebija. Tagad, piemēram, dizainers Aldis Circenis pats ir uzņēmējs (Rīgas Krēslu fabrika - L. K.) un tādējādi var realizēt savus darbus. Man ir tieši tāpat - pats radu dizainu, pats to arī realizēju. Ideāls variants būtu, ja mākslinieks pats varētu radīt dizainu un atrast ražotāju, savukārt pārdot šo produktu būtu ražotāja uzdevums. Neuzskatu sevi par profesionālu pārdevēju - nemāku pārdot savas lietas ar vērienu, un man arī nav tādu līdzekļu. Nezinu, vai Latvijā vispār ir tāda profesija kā dizaina menedžeris - kurators, kas pētītu tirgu, pieprasījumu, reklamētu produkciju. Protams, arī tam ir vajadzīgi līdzekļi. Tas nenotiek tā, ka cilvēks sēž pie datora, izsūta e-pastus, noliek darbu izstādē, tu atnāc, paklanies, un ar to viss arī beidzas. Šī problēma nav tikai dizaineriem. Mums vajadzētu tādu dāmu kā Džeimsā Bondā, kas zina visu, kā jādara.

Mūsu dizains neatpaliek no kopējā Eiropas līmeņa, drīzāk trūkst iespēju piedalīties. Arī valsts organizāciju, piemēram, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) darbība nav diez ko efektīva. Tagad visi mācīsies rakstīt projektus un domās, kā apgūt Eiropas naudu, un neko citu vairāk nedarīs? Pēc tam atkal noteikumi mainīsies. Esmu domājis par to, ka palīdzība manā profesijā varētu izpausties tā, ka speciāla komisija izvērtē pēc nopelniem labākos dizaina darbus, LIAA nopērk laukumu izstādei, iekārto, un dizainerim, kurš šķiet perspektīvs, ļauj tur izstādīties, par to nemaksājot.

Barbara Ābele

LMA asociētā profesore

Jautājums nav īsti godīgi uzstādīts, ja runājam salīdzinājumā ar Marimekko, kas vienlaikus ir arī Somijas identitātes zīmols. Tam ir vairāk nekā pusgadsimtu gara vēsture, un tas, kādā veidā septiņu sadaļu (skat. rakstā Dizaina tortes recepte) izpratne par dizaina lietošanu un savstarpēja sastrādāšanās ir izveidojusies cauri šim vēstures posmam, nav salīdzināms ar viena Latvijas dizainera vēlmi realizēt savu darbu. Aiz viņa nestāv šī pieredze, nav tāda pieprasījuma. Ja dizaineram ir jārealizē kāda pasūtījums, tas notiek diezgan ātri, bet, ja tā ir paša dizainera ideja un viņš vēlas to producēt, ir atkal citi spēles noteikumi. Marimekko situācijā jau nav tā, ka dizaineri stāv rindā un šis uzņēmums izvēlas. Marimekko ir ļoti spēcīgs dizaina birojs paši. Viņi attīsta arī jaunus projektus un koncepcijas - pieaicina citu valstu dizainerus vai kādu konkrētu dizaineri, ja paredz, ka tas viņu kolekcijā būs vajadzīgs. Marimekko nav īsti salīdzināms lielums, jo tā ir īsta industrija ar savu dizaina stratēģiju. Mēs uz to tiecamies. Latvijā ir tik daudz dizaina mikrouzņēmumu, kuru dibinātāji ir paši dizaineri. To viņi, manuprāt, dara divu aspektu dēļ: pirmkārt, tādējādi vairākumā gadījumu viņi ir sev pasūtītāji, jo tā ir vienkāršāk, otrs aspekts - lielā rūpniecības industrija pagaidām šo pasūtījumu neizrāda. Retos brīžos dizaina apzināšanās sākas, dažādas industrijas sāk lietot dizainu, piemēram, pārtikas industrijā tie ir zīmoli Laima, Latvijas balzams u. c. Runājot par lielajiem ražotājiem, daļa no viņiem nav Latvijā dizainētu produktu ražotāji. Viņiem ir pietiekami daudz rūpju, lai laikus un kvalitatīvi izpildītu pasūtījumu, un nav tik daudz laika un brīvu līdzekļu, lai attīstītu savu oriģināldizainu.

Viedokļus apkopoja Lana Kazlauskiene

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Elektromobiļu īpašnieki lielāki piesārņotāji

Elektrības darbinātu automašīnu īpašniekiem patīk padižoties ar vides apziņu un dabai draudzīgiem pārvietošanās paradumiem. Taču Somijas zinātnieku pētījums sarūpējis pārsteidzošus rezul...

Stāvdrāžu valsts

Koalīcijas atbilde operatīvajiem dienestiem: "Stāvdrāžu un velorastu valstij – atbilstošu operatīvo transportu!"








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?