Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +11 °C
Skaidrs
Sestdiena, 12. oktobris
Valfrīds, Kira

Kas notiek tavā sporta stundā? Diena.lv lasītāju atmiņas no skolas sporta stundām

Līdzīgi kā daudzos mācību priekšmetos, stundu saturs laika gaitā mainījies arī sporta stundās. Lai gan šķiet, ka tas kļuvis daudzveidīgāks un skolēniem saistošāks, daži faktori norāda uz to, ka par skolēnu ieinteresēšanu fiziskajās aktivitātēs un līdz ar to arī veselīgā dzīvesveidā jādomā vēl un, iespējams, jāņem talkā jauni paņēmieni. Liela daļa XXI gadsimta bērnu un jauniešu ir mazkustīgi, un Latvijā ir visai liels īpatsvars tādu skolēnu, kas no sporta stundām skolā tiek atbrīvoti arī nepamatoti.

Skolas Diena šoreiz izvēlējās ieskatīties citu valstu sporta stundās, īpašu uzmanību pievēršot tam, ar ko tad īsti skolēni tajās nodarbojas. Varbūt no tiekšanās uz noteiktu normatīvu izpildi līdz šim visai tradicionālās disciplīnās sporta stundās būtu vērts pievērsties raibākam aktivitāšu klāstam, iekļaujot arī tādas, kurās skolēna sniegumu nevar precīzi novērtēt, bet kuras palīdz iemīlēt kustīgu dzīvesveidu, kā arī attīstīt citas universālas dzīves prasmes. (Jautājumus par talantīgiem pedagogiem, kā arī par finansēm šoreiz atliksim malā.)

Arī starppriekšmetu pieeja

Šīgada martā Eurydice tīkls publiskoja ziņojumu Sporta izglītība un sports Eiropas skolās, un to var uzskatīt par Eiropas Komisijas pirmo mēģinājumu identificēt galvenās problēmas un stiprās puses sporta izglītībā Eiropas skolās. Ziņojumā apskatīta situācija 30 Eiropas valstīs, tostarp arī Latvijā.

Visās šajās valstīs sports sākumskolas un vidējās izglītības pirmā posma programmās ir obligāts mācību priekšmets. Gandrīz visās valstīs sporta izglītības galvenais mērķis ir sekmēt bērna fizisko, personīgo un sociālo attīstību. Tiek uzsvērta arī veselīga dzīvesveida veicināšana, tāpēc atsevišķās valstīs - Īrijā, Kiprā, Somijā - kā atsevišķs obligāts mācību priekšmets figurē arī veselības mācība. Ir arī valstis, kur skolas izmanto starppriekšmetu pieeju un sporta izglītībā aplūko arī sociālo un dabaszinātņu aspektus un otrādi.

Visizplatītākās aktivitātes sporta stundās Eiropas skolās ir dažādas sporta spēles, jo īpaši - ar bumbu un vingrošana. Sākumskolā sporta stundu obligāto programmu veido kustību pamataktivitātes - iešana, skriešana, lēkšana, mešana, taču vēlākajos gados tā tiek pakāpeniski paplašināta, iekļaujot sarežģītākas sporta disciplīnas. Dažās valstīs skolām pašām ļauj izlemt, vai attiecīgā aktivitāte ir obligāta vai izvēles.

Mazliet no «pīrāga»

Dažas valstis sporta izglītības minimālo stundu skaitu nosaka centralizēti, savukārt citas šo lēmumu atstāj skolu ziņā. Kopumā gan jāsaka, ka sporta stundu, salīdzinot ar citiem priekšmetiem, skolās nav daudz, turklāt atšķirības starp ieteikto minimālo sporta stundu skaitu dažādās valstīs ir ievērojamas. Piemēram, 2011./2012. mācību gadā sākumskolā tas svārstījās no 37 stundām Īrijā līdz 108 stundām Francijā, bet pamatskolā - no 24-35 stundām Spānijā, Maltā un Turcijā līdz 102-108 Francijā un Austrijā. Fakts, ka sportam skolās tiek atvēlēts proporcionāli mazs gabaliņš no kopējā mācībstundu laika «pīrāga», norāda uz to, ka šo priekšmetu uztver kā mazāk svarīgu, secina ziņojuma autori.

Tajā pašā laikā dažās valstīs sporta izglītība neaprobežojas ar sporta stundām, bet gan ir integrēta skolas ikdienas rutīnā. Piemēram, daudzās Dānijas skolās skolēni pirms stundu sākuma skrien «rīta krosiņu». Citas valstis izmanto pagarinātus starpbrīžus sporta aktivitātēm rotaļlaukumā vai sporta zālē.

Vērtē un reformē

Lielākajā daļā Eiropas valstu skolēnu sekmes sporta stundās tiek vērtētas tāpat kā citos mācību priekšmetos - pēc skaidrām, centralizēti ieteiktām vērtēšanas metodēm. Vienīgi Beļģijā un Īslandē izglītības iestādes var brīvi izvēlēties pašas savas vērtēšanas metodes, savukārt tikai Maltas un Norvēģijas sākumskolās, kā arī Īrijas sākumskolās un pamatskolās skolēnu prasmes un sniegums sporta stundās formāli netiek vērtēts.

Ziņojums atklāj arī to, ka apmēram trešdaļa Eiropas valstu plāno ar sporta izglītību saistītas reformas. Piemēram, Portugāle un Somija iecerējušas palielināt šim priekšmetam paredzēto minimālo mācību laika apjomu. Grieķijā un Ungārijā iecerēts dažādot skolā organizētās fiziskās aktivitātes. Ar reformām daudzas valstis grasās uzlabot arī sporta mācīšanas apstākļus un veicināt priekšmeta skolotāju apmācību.

Starp citu, arī Latvijā patlaban risinās domu apmaiņa par to, vai sportam skolās nevajadzētu atvēlēt vismaz četras stundas nedēļā. Lai veicinātu veselīga dzīvesveida popularizēšanu, Izglītības un zinātnes ministrija izstrādājusi noteikumus par valsts pamatizglītības standartu, kas paredz 1.-9.klasē iespēju mācību stundās iekļaut divu līdz trīs minūšu dinamiskās pauzes skolēnu stājas attīstīšanai un nostiprināšanai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

1. Spēles - 28 valstīs
2. Vingrošana - 26 valstīs
3. Atlētika - 23 valstīs
4. Dejas - 23 valstīs
5. Peldēšana - 21 valstī
6. Veselība un fitness - 20 valstīs
7. Aktivitātes brīvā dabā - 18 valstīs
8. Ziemas sports - 5 valstīs
9. Citas - 7 valstīs
Avots: Eurydice ziņojums Sporta izglītība un sports Eiropas skolās

Sporta stundu elementi citu valstu skolās

Čehijā, Vācijā un Norvēģijā sporta izglītības mācību programmā iekļauti gājēju un velosipēdistu ceļu satiksmes noteikumi.

Ziemeļvalstīs skolēni mācās izmantot kartes un citus palīglīdzekļus, lai apgūtu orientēšanās prasmes dabā.
Grieķijā, Čehijā un Polijā jauniešus iepazīstina ar olimpiskajiem ideāliem un simboliem.

Slovēnijā citu priekšmetu skolotāji pa laikam pārtrauc stundas un «veselības minūtes» laikā ļauj skolēniem izkustēties un neilgi atpūsties. Fiziskajām aktivitātēm atvēlēti arī garāki starpbrīži.
Dānijā daudzās skolās ieviests «skrien un lasi» koncepts - no rītiem pirms stundu sākuma skolēni kopā ar skolotāju skrien aptuveni 20 minūšu ilgu rīta krosiņu, tad apsēžas un aptuveni tikpat ilgi kaut ko lasa. Tas stiprinot skolēnu spēju koncentrēties.
Kiprā izveidota «aktīvo starpbrīžu» pilotprogramma, lai mazinātu vardarbību un apcelšanu skolās: skolēni starpbrīžos tiek iesaistīti fiziskās aktivitātēs bez sacensību elementiem.
Lielbritānijā jaunā sporta stundu mācību programma (no 2014. gada rudens) paredz lielāku uzmanību sacensību garam un visu bērnu peldētprasmei. 37% skolu kā sporta stundu aktivitāti piedāvā karsēju kustību, bet piektdaļā skolu bērni var apgūt jogu. Sporta stundās populārāki kļūst individuālie sporta veidi (piemēram, bokss), bet tradicionālās komandu spēles (regbijs, hokejs, basketbols) iet mazumā.

Bez nosaukuma

Edīte Dāvidsone Lai gan biju apaļa meitene, sporta nodarbības man patika. Pamatskolā ar draugiem bieži pēc stundām spēlējām volejbolu, un mūsu entuziasma dēļ sporta skolotājs pat atļāva mums sporta nodarbībās spēlēt volejbolu, ne darīt to, kas bija paredzēts viņa programmā. Nepatika ieskaites. (..) Visu pusgadu ne reizi nenoskrējām pat pusapli, bet tad pēkšņi jāskrien 1600 m.

Nu ko tu tur nesaprati... (..) Man patika sacensties īsajās skriešanas distancēs, tāllēkšanā, augstlēkšanā, bet totāli nepadevās mest bumbiņu un granātu. Taču vislielākais bieds bija rāpšanās pa virvi - ar apbrīnu skatījos uz klasesbiedriem, kuri vēsi uzrāpās līdz pat sporta zāles griestiem. Vēl viens biedēklis bija «zirgs». (..)

Ieva Biju no skolēniem, kas ar sazin kā izdomātajām normām netiek galā, un vecāki mani aizveda pie neirologa. Neirologs paziņoja, ka es nekad, nemūžam un neko, man nepieciešama speciāla apmācība fizkultūrā (..). Pirmā skolotāja rāvās melnās miesās: regulāri atstāja pēc stundām un nelaida prom, kamēr nebija kāds progress. Un es viņu ienīdu. Nākamās pateica, lai tinos ar savu speciālo grupu! Poliklīnikās bija ārstnieciskā fizkultūra, taču tā bija domāta slimiem bērniem un man principā nekas nekaitēja... Galu galā iemācījos gan braukt ar velosipēdu, gan slidot... Taču ar muskulatūru bija un palika švaki. (..)

Traģēdija Ir 8. klases izlaidums, pie skolas satieku draudzenes ģimeni, bet viņi visi dusmīgi. Tētis iepriekšējā vakarā uzzinājis, ka meitai vienīgais trijnieks fizkultūrā, skolotāja bija stingra normatīvu vērtēšanā. Kauns, meita nu netiek nosaukta pie labākajiem.

Oga Pēc 1. klases mūs sadalīja sporta klasē un nesporta klasē. Es tiku pie nesportiskajiem. Atšķirība - šamiem bija uz pusi vairāk sporta stundu. Vidusskolā salika atkal kopā. Nezinu, vai sportiskie izlaidās vai mēs progresējām, bet normatīvu kārtošanā bijām vienādi, kaut arī mums pamatskolā sporta skolotājs (pēc izglītības - zīmēšanas skolotājs, uz stundām pārsvarā ieradās «pālī» vai pohains) tikai izsniedza bumbu un teica - spēlējam tautasbumbu.(..)

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?