Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Kravu apjoma saglabāšana - būtisks izaicinājums

Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati liecina, ka Latvijas ostās pārkrauto kravu apjoms 2009.gadā salīdzinājumā ar 2008.gadu ir samazinājies tikai par 2,6%. Šie tranzīta nozares rādītāji vērtējami kā ļoti labi, gan aplūkojot tos uz kopējā Latvijas ekonomikas krituma fona, gan ņemot vērā starptautiskās tirdzniecības apjoma kritumu pasaulē par 14%, atbilstoši Pasaules Bankas aplēsēm.

Latvijas ostās pārkrauto kravu apjomu stabilitāte 2009.gadā galvenokārt ir saistīta ar to, ka pieaudzis no Latvijas ostām nosūtīto naftas produktu apjoms. 2009.gadā tas bija 22 miljoni tonnu, kas ir par 7,9% vairāk nekā 2008.gadā. Nosūtīto ogļu apjoms 2009.gadā veidoja 19,2 miljonus tonnu - par 4,8% vairāk nekā iepriekšējā gadā, bet nosūtītās labības un labības produktu apjoms - 2,3 miljonus tonnu, kas ir par 10,2% vairāk nekā 2008.gadā. Savukārt citu svarīgāko nosūtīto kravu apjomi, piemēram, kokmateriāliem un minerālmēsliem, ir samazinājušies, tādējādi atkarība no nedaudziem galvenajiem kravu veidiem pieaugusi.

Aplūkojot kravu apgrozījumu ostu griezumā, redzam, ka kravu apgrozījums Rīgas ostā pieaudzis par 0,5%, bet Liepājas ostā - par 4,6%, turpretī Ventspils un Latvijas mazajās ostās tas samazinājies, tātad arī šajā ziņā koncentrācija nozares ietvaros pieaug. Ventspils ostā 2009.gadā iekrāva un izkrāva 26,7 miljonus tonnu kravu, kas ir par 6,8% mazāk nekā 2008.gadā.

Vērtējot raksturīgākos ostā pārkrauto kravu veidus, var secināt, ka būtiskākais kritums skāris ķīmiskās beramkravas, par spīti tam, ka Ventspils kālija sāls terminālis ir jaudīgākais un viens no modernākajiem specializētajiem slēgta tipa termināļiem Baltijā.

Būtisks kravu apgrozījuma kritums vērojams arī jēlnaftai, un Krievijas veiktās investīcijas savu ostu naftas pārkraušanas mezglu infrastruktūrā Somu līča termināļos neļauj cerēt, ka pārkrautais jēlnaftas apjoms Ventspilī nākotnē varētu atjaunoties iepriekšējā līmenī. 2010.gadā varētu turpināt pieaugt Ventspilī pārkrauto ogļu apjoms, ja jaunajam a/s Baltic Coal Terminal ogļu terminālim izdosies pilnībā noslogot projektēto termināļa kapacitāti. Ņemot vērā, ka 2010.gadā ostā turpināsies vērienīgu infrastruktūras projektu attīstība ar mērķi veicināt ražojošu eksportspējīgu uzņēmumu, piemēram, SIA Bau-How Baltic un SIA Dendrolight Latvija, darbību, nākotnē varētu pieaugt vietējās izcelsmes eksporta kravu apjoms.

Kravu apgrozījums Rīgas ostā 2009.gadā, salīdzinot ar 2008.gadu, ir palielinājies par 0,5% un sasniedza 29,7 miljonus tonnu, bet izkrauto kravu apjomā novērojams kritums par 23,6%. Tas galvenokārt saistīts ar kritumu izkrauto konteineru kravu apjomos, kas izskaidrojams ar iekšzemes patēriņa kritumu Baltijas un NVS valstīs, kuras ir galvenie Rīgas ostā izkrauto konteineru galamērķi. Interesants virziens, kuru noteikti būtu vērts attīstīt arī 2010.gadā, ir NATO kravu virzība caur Rīgas ostu, ņemot vērā pozitīvo pieredzi 2009.gadā. Pieaugot kravu apgrozījumam, pieaugs Rīgas ostas dzelzceļa un sauszemes transporta pievedceļu kapacitātes noslodze.

Kravu apgrozījums Liepājas ostā 2009.gadā, salīdzinot ar 2008.gadu, pieaudzis par 4,6% un bija 4,4 miljoni tonnu. Būtiskākā ietekme ostas kravu apgrozījumā ir labībai un tās produktiem un ģenerālkravām. 2010.gadā Liepājas ostā turpināsies vērienīgais ostas akvatorijas un kuģu ceļa padziļināšanas projekts, kas radīs jaunus izaicinājumus un iespējas ostas uzņēmējiem, perspektīvā paverot iespēju darbam ar jaunām kravu un klientu grupām un paaugstinās ostas konkurētspēju.Vienā no ostas graudu un labības projektu termināļiem ir sākts tehnoloģiski interesants paplašināšanas projekts, kas perspektīvā varētu terminālim un ostai kopumā būtiski paaugstināt kravu apgrozījuma rādītājus.

Lai gan statistikas dati šobrīd liecina par zināmu stabilitāti, par tranzīta kravu plūsmu noturības ilgtspējīgumu caur Latvijas ostām vēl ir pāragri runāt, jo tieši 2010.gada 1.ceturksnī liela daļa tranzīta nozares uzņēmumu pārskatīs un slēgs sadarbības līgumus ar kravu īpašniekiem un ekspeditoriem 2010.gada sezonai. Līdz ar to rūpīgi jāseko līdzi pārkrauto kravu konjunktūrai un apjomiem šāgada pirmajā un otrajā ceturksnī. Jāņem vērā arī tas, ka ostu darbības rezultāti lielā mērā būs atkarīgi no Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tarifu politikas 2010.gadā.

Visbeidzot, nav mazsvarīgs arī politiskais klimats attiecībās ar NVS valstīm, kas ir galvenās Latvijas ostās pārkrauto kravu izcelsmes valstis.

Nozares spēlētājiem galvenais izaicinājums 2010.gadā būs finansējuma piesaiste jaunu infrastruktūras projektu attīstīšanai, jaunu klientu piesaiste, ņemot vērā Latvijas tranzīta koridora konkurētspēju reģionā, kā arī saimnieciskās darbības procesu optimizācija un izmaksu vadība.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

*Nordea bankas Vietējo korporatīvo klientu daļas vecākais klientu vadītājs

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?