Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Lindgrēne satiek Freidu

Izrāde Karlsons, kas dzīvo uz jumta Latvijas Nacionālajā teātrī Mārtiņa Eihes režijā ir tieši tāda, uz kādu savus bērnus gribēs vest daudzi vecāki, un ne tikai tāpēc, ka Rīga ir bēdīgi slavena ar ierobežoto «repertuāru» ģimenēm. Apstākļos, kad jēgpilna izklaide līdz pusaudža gadiem aprobežojas ar zoodārzu un mainīgas kvalitātes kinoteātru piedāvājumu, nepārsteidz - izrāde ir izpārdota, par spīti daudzu pieņēmumam, ka neko pat attāli līdzvērtīgu leģendārajam Jaunatnes teātra iestudējumam Nacionālais nav spējīgs uzvest.

Tas, kā vērtēsit uzvedumu, atkarīgs no jūsu atbildes uz jautājumu, kam vispār tiek iestudētas bērnu izrādes - lielajiem vai mazajiem skatītājiem.

Pieaugušo prieks

Par iestudējumiem bērniem, manuprāt, ir ļoti grūti rakstīt. Var analizēt tehniku, estētiku, profesionalitāti, bet beigu beigās vienīgais kritērijs, kam ir nozīme pēc būtības, ir bērni. Aizraujas vai ne? Niķojas vai sajūsmā tiecas pretim skatuvei? Karlsonā nenotiek ne viens, ne otrs. Bērni, protams, ir dažādi. Viena princese līdz asarām apvainojas uz vecmāmiņu, ka tā aizmirsusi nopirkt puķes un tagad nākas sēdēt zālē, kamēr citi bērni plūst uz skatuvi. Otra rausta mammu aiz piedurknes un rosina ātrāk iet mājās. «Viņai nepatīk, ka šauj,» mamma aizbildinoši skaidro apkārtējiem. Izrādes laikā zāle netrako un atklāti negarlaikojas. Tomēr uz skatuves notiekošo labāk uztver pieaugušie. Tieši viņi ievēro un skaidro mazajiem asprātīgās detaļas - paskaties, tur viens mākonis izskatās pēc suņa, bet tur logā parādījās tētis, redzi, Brālītis zīmē, lūk, lūk, spainis (kurā tūlīt iekāps viens no zagļiem)... Nedzird neapvaldīto sajūsmu, uz kuru spējīgi tikai bērni, kad viņi kaut ko ierauga, saprot, kad viņiem kas liekas komiski vai viņi jūt kādam līdzi. Spontānas smieklu vērpetes pirmizrādē izsauca vien Betas nosaukšana par cūku un gegi ar krišanu, gāšanos un Bokas somas pārvietošanu. Nē, tie nav ļauni smiekli, bet pārdomu vērti gan, jo atgādina amerikāņu sitkomos līdzīgas ievirzes ainās ieskaņotos.

Bez kotlešu torņa

Karlsonā nav daudz kritizējamā, bet arī slavējamā ne. Stefana Jētestama dramatizējums nav spožs. Atstāts Lindgrēnes romāna skelets, rakstnieces pērles no teksta izravētas. Tvaika mašīna gan sprāgst, bet kotlešu torni neatradīsiet. Boku, kas laikam gan dzimumu vienlīdzības vārdā pārtapusi par vīrieti, Brālītis un Karlsons ironizē, bet «nežēlīgi garšīgo kanēļmaizīšu» vietā uz skatuves ir saldētas baltmaizes bulkas. Liekas, ka dramatizējuma autors zviedru rakstnieces darbu mēģinājis piezemēt, lai būtu vairāk dzīves reāliju, lai uzskatāmi parādītu, ka Brālīša neparastā pasaule īstenībā ir ikdienišķas lietas, kuras pārvērš bērna iztēle. M. Eihe šim uzstādījumam piekrīt. To, ka Karlsons nav īsts, Kristīnes Vītolas telpā uzsver zīmējumi, kas laiku pa laikam tiek projicēti uz sienām skatuves sānos, to spēlē arī aktieri. Tieši saskarties ar Mārtiņa Egliena Karlsonu iznāk Ulda Dumpja vai Voldemāra Šoriņa Bokam. Vismaz pēdējais, kurš lomā iejutās pirmizrādē, spēlē, ka spēlējas. Tā uzvedas labsirdīgi pieaugušie, kuri, nevēlēdamies laupīt bērnam prieku, darbojas līdzi ar vieglu smīnu sejā. Izrādei raksturīgs, tā teikt, objektīvs skatījums uz notiekošo. Var jau arī tā, bet A. Lindgrēnes darbu popularitātes pamatā, man šķiet, ir nevis tas, ka viņa raksta par bērnu pasaulē, bet gan par pasauli bērnā.

Starp tēlu un analīzi

Šo atšķirību, man liekas, precīzi uztvēruši Mārtiņš Egliens un Arturs Krūzkops, kuri, paldies dievam, Karlsonu nospēlē gana īstu, neaizraujoties ar viņa izcelsmes analīzi. Bērnam taču vienalga, no kurienes Karlsons uzrodas. Viņš vienkārši ir. Var jau būt, ka vecākus nodarbina no psihoanalīzes patapinātā problemātika par bērna kompleksu un problēmu manifestāciju izdomu tēlos. Bet bērni, man liekas, uz skatuves ir pelnījuši redzēt brīnumu, kam radu raksti nav jāskaidro.

M. Egliena Karlsons ir diezgan riebeklīgs radījums, barveža tips, kurš bandu ved sirojumā pa svešiem mazdārziņiem (izrādē - jumtiem, kurus sazīmēs tikai romānu lasījušie), daudz nebēdādams, ja vienu otru no viņa karapulka noķers. Bet viņā ir patiesa spēja aizrauties ar paša iedomu un viņš nav ļauns pēc būtības - sāpes, kuras viņš nodara Brālītim, nav iepriekš iecerētas. Aktieris svārstīšanos starp viegli grotesku spēlēšanos un psiholoģiski pamatotu pārdzīvojumu izspēlē filigrāni. A. Krūzkopa Brālītis savukārt ir maigas dabas bērns, bet ar mugurkaulu. Apbrīnojami - uz skatuves tiešām ir bērns. Šis darbs patiesi aizkustina, jo tēls izdevies ļoti īsts un cilvēcīgs, līdz detaļām ticams. Trešais aktierdarbs, kas sajūsmina, ir taksis Fricis Sunīša lomā. Reti gadās redzēt tik dzīvespriecīgu radījumu, kas mīlestībā pret aktieru plaukstās noslēptajiem desas gabaliņiem ir patiess līdz pat astes galiņam.

Ar to negribu teikt neko sliktu par ansambli - Egilu Melbārdi (Bose), Zani Dombrovsku (Beta), Daigu Gaismiņu (Pelle), Zani Jančevsku (Mamma), Normundu Laizānu (Tētis), Guntu Virkavu (Zaglene), Juri Hiršu un Mārci Maņjakovu (zagļi), kas savu darbu dara labi un profesionāli. Bet tā nu Karlsons ir uzvests - viņu tēli te nepieciešami tikai formālu apsvērumu dēļ. Brālīša, Karlsona un Friča attiecības savukārt ir īstas. Žēl tikai, ka piedzīvojumu viņiem tik maz.

Teorijā piekrītu visām iedzīvinātajām vērtībām. Man patīk, ka bērnu izrāde nerīda paaudzes savā starpā. Patīk, ka tā pret mazo skatītāju izturas kā pret personību, kas spēj iedziļināties, nevis tikai skriet, plēst un kliegt. Patīk inteliģentā mūzika un spilgtais skatuves noformējums (uz kostīmiem skatoties gan vairāk jādomā, kā aktieri spēj to fiziski izturēt).

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?