Neizprotamie luksofori
Iebraucām Jelgavā ap pulksten 19 no Ozolnieku puses. Pirmais luksofors mūs sagaida dažu sekunžu braucienā no pilsētas robežas, tas ir mirgojošs un neliek apstāties. Vēl pēc pusminūtes esam pie Loka maģistrāles. Šeit sagaida otrais luksofors, tas rāda sarkano gaismu, tiesa, jāstāv tikai astoņas sekundes, un tad aptuveni 10 sakrājušos auto bariņš turpina ceļu pilsētas centra virzienā.
Nākamais luksofors - Rīgas ielas krustojums ar Pērnavas ielu - arī veiksmīgi iededzis zaļo gaismu, vēl pēc desmit sekundēm nonākam pie Strazdu ielas luksofora, kas arī ļauj braukt neapstājoties. Vēlāk piebraucām pavērot šī luksofora darbību, jo nešķita, ka šī mazā ieliņa būtu ar tik intensīvu satiksmi, ka jāaptur mašīnu plūsma Rīgas ielā. Zaļā gaisma dega pusotru minūti, bet sarkanā - pusminūti, tiesa, tikai pie trešā «sarkanā» Rīgas ielu šķērsoja velosipēdists, divi iepriekšējie nevienam nebija vajadzīgi. Kādēļ tad jāaptur autoplūsma galvenajā - Jelgavas ielā un vai nav kādi citi risinājumi, netapa skaidrs. Tirdzniecības centru Valdeka rūpīgi sargā divi luksofori. Pirmais luksofors rādīja zaļu gaismu, bet otrs - sarkanu, un šeit mēs stāvējām aptuveni minūti. Drīz esam pie Kalnciema ceļa, tur stāvam 35 sekundes, turpinām ceļu, veiksmīgi šķērsojam krustojumu ar Brīvības bulvāri, kur nu jau astotais sastaptais luksofors rāda zaļo gaismu, pārbraucam pāri Driksas upei un šķērsojam krustojumu ar Čakstes bulvāri, kur arī luksofora gaismas signāli ļauj braukt. Arī šo luksoforu mēs vēlāk papētījām pamatīgāk. Sarkanā gaisma tajā deg pusminūti, bet zaļā - pusotru. Taču, tā kā Pasta salas pusē notiek vērienīgi remontdarbi, satiksme Čakstes bulvārī ir neliela. Triju «sarkano» laikā krustojumu šķērsoja 5-6 gājēji un daži velosipēdisti. No rīta gan satiksme ir intensīvāka un arī automašīnu apjoms, ko šis «sarkanais» aptur, ir ievērojami lielāks.
Aiz Driksas šķērsojam krustojumu ar Akadēmijas ielu, kur luksofors lūdz mūs uzkavēties 20 sekundes, tālāk pie Katoļu ielas sastapto luksoforu gājēji nav iedarbinājuši, bet pie Pasta ielas mēs stāvam 40 sekundes. Mātera ielas krustojuma nu jau 13. luksofors vēlīgi ļauj braukt, arī luksofors pie Annas baznīcas mūs neaptur, bet pie krustojuma ar Krišjāņa Barona ielu uzkavējamies 20 sekundes. Nākamais luksofors mūs sagaida pie lielveikala Iki, kur stāvam 15 sekundes, pie Dobeles šosejas krustojuma ar Lielo ielu arī apstājamies uz 10 sekundēm, arī krustojumā ar Satiksmes ielu stāvam 40 sekundes. Pie Rūpniecības ielas esam spiesti apstāties uz 20 sekundēm, bet nākamie luksofori pie 4. un 5. līnijas draudzīgi rāda zaļo gaismu. Vēl nepilna minūte ceļā, šķērsojam 6. līniju, un tad jau klāt arī ir tilts pār Svētes upi un Jelgavas robeža. Ceļā pavadītas 14 minūtes 40 sekundes, veikti 8,8 kilometri un sastapts 21 luksofors, pie kuriem stāvētas gandrīz četrarpus minūtes jeb apmēram trešā daļa no kopējā laika, nerēķinot ieskriešanās un bremzēšanas kavējumus. Ja aprēķina vidējo luksoforu blīvumu, katros 400 metros braucēju sagaida vidēji viens luksofors, tiesa, pilsētas centrā tie ir «sastādīti» blīvāk, kas saprotami. Intereses pēc nobraucam arī atpakaļceļu līdz Jelgavas robežai Ozolnieku virzienā. Attālums tas pats, ceļā pavadītais laiks, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus - 13 minūtes un 50 sekundes.
Ķerot zaļo vilni
Zaļais vilnis ir manāms tikai centrālajā ielā. Lai to pārbaudītu, atgriezāmies uz Kalnciema ceļa, apgriezām mašīnu un šķērsojām Rīgas ielu, apstājoties pie luksofora sarkanā signāla. Jau pēc dažiem desmitiem metru aiz Statoil benzīntanka ir krustojums ar Brīvības bulvāri, kur arī jāapstājas pie sarkanā. Braucam atpakaļ uz centru pāri Lielupei un Driksai, tur apgriežamies, braucam atpakaļ un apstājamies pie sarkanā signāla Rīgas un Brīvības bulvāra krustojumā, tad griežam pa labi uz Brīvības bulvāri un braucam līdz Garozas ielai. Atkal sarkans. Zaļo vilni neizdevās noķert arī citās ielās, piemēram, Rūpniecības ielā.
Jelgavas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilis Ļevčenoks Dienai paskaidroja, ka Lielajā ielā starp Čakstes bulvāri un Dambja ielu zaļais vilnis darbojas jau no 2005. gada, tomēr rekonstrukcijas dēļ tas ir daļēji «nojaukts». Tiekot strādāts pie zaļā viļņa izveidošanas arī starp Pērnavas ielu un Kalnciema ceļu. Dobeles šosejas rekonstrukcijas laikā krustojumos ar 4. un 5. līniju uzstādīti luksofori ar transportlīdzekļu fiksēšanas un uzskaites detektoriem, un šāda sistēma tiek veidota arī Raiņa un Lielajā ielā. V. Ļevčonoks norādīja, ka luksoforu darbība tiek regulēta arī pēc diennakts stundas, atšķirīgas ir signālplānu programmas rīta un vakara stundās, bet naktīs 27 luksofori darbojas mirgojošā dzeltenā režīmā. Domes amatpersona arī uzsvēra, ka transporta plūsma Lielajā ielā ir ārkārtīgi augsta, taču pilsētas iedzīvotāju interesēs nav pārvērst centrālo ielu par tranzīta maģistrāli, sadalot pilsētu divās daļās.