Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +5 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Mediji deklarē, kā «pārdosies» politiķiem

Politiķiem ir iespēja par noteiktu samaksu iekļūt žurnālu rubrikā Iepazīsimies tuvāk un plašā publikācijā pa visu atvērumu mēģināt pievilināt potenciālos vēlētājus. Var arī samaksāt reģionālajai televīzijai, lai piedalītos raidījumā tiešajā ēterā. Par tik dažādu mediju piedāvājumu politiskajām partijām liecina to publiskie priekšvēlēšanu aģitācijas izcenojumi, kas ieviesti uz šīm Saeimas vēlēšanām, lai noteiktu partiju tēriņus.

Presē tos kontrolēs Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, savukārt elektroniskajos medijos - Nacionālā radio un televīzijas padome. Noteikums - pie visām publikācijām jābūt norādei, kad tās ir apmaksātas.

Jau pirms iepriekšējām vēlēšanām izcēlās izdevniecība Rīgas Viļņi (RV), kas savos izdevumos politiķiem piedāvāja «nestandarta priekšvēlēšanu aģitācijas» iespējas, piemēram, publicēt «dvēseliskas sarunas» ar politiķiem. Šogad RV piedāvājums ir pat nedaudz izvērstāks, jo politiķiem tiek dota iespēja pagozēties dažās jaunās izdevniecības žurnālu rubrikās 10 jautājumi, Viedoklis, Tikšanās ar vēlētājiem. Afiša, CV bildēs - personības, Iepazīsimies tuvāk. Cena par iekļūšanu kādā no rubrikām svārstās no 250 līdz 2500 latiem. Citu mediju piedāvājums gan nav tik izvērsts. Uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmas avīzes piedāvā politiķiem uzrakstīt reklāmrakstus, taču ne visas norāda, ka tos rakstīs mediju reklāmas nodaļas, tas rada aizdomas, vai rakstu autori nebūs paši žurnālisti.

Turpinās jau iepriekšējo gadu tendences - tā situāciju vērtē Vidzemes Augstskolas lektors Jānis Juzefovičs. Viņaprāt, tas liecina par mediju ekonomisko situāciju: «Medijiem ir tukšas kases, tāpēc tiek pārdots viss pēc kārtas.» Gan sabiedriskās politikas centra Providus pētniece Iveta Kažoka, gan J. Juzefovičs norāda - ir labi, ka vismaz daļa mediju skaidri nodefinē, kādu praksi priekšvēlēšanu laikā grasās piekopt un cik tas maksā, jo tas, ka citi to savos izcenojumos nenorāda, nebūt nenozīmē, ka tie ar ko tādu nenodarbojas.

Visi eksperti gan ir vienisprātis, ka medijiem apmaksātais materiāls skaidri jānošķir no pašu veidotā satura. Ar to mediji dažkārt sagrēkojot - piemēram, iepriekšējā vēlēšanu kampaņā, sevišķi dažos krievu laikrakstos, vajadzējis gluži vai binokli, lai izlasītu, ka pie kādiem materiāliem ar sīkiem, teju nepamanāmiem burtiņiem pierakstīts, ka tā ir apmaksāta politiskā reklāma. Eksperti arī vērš uzmanību, ka apmaksātos materiālus nevar veidot pati redakcija. Piemēram, J. Juzefovičs pauž bažas, vai Dienas piedāvājums publicēt partijas avīzi laikraksta iekšlapās tiks pietiekami skaidri nodalīts no pārējā medija satura un vai to neveidos paši redakcijas darbinieki. Dienas galvenā redaktore Dace Andersone uzsver, ka par to atbildīga tikai laikraksta reklāmas nodaļa un nekādā veidā tās veidošanā netiks iesaistīta Dienas redakcija, turklāt reklāmas avīzes noformējums nesakritīšot ar Dienas noformējumu.

Savukārt izdevniecības RV galvenais redaktors Ainis Saulītis norāda, ka apmaksātās publikācijas varētu veidot arī izdevniecībā strādājošie žurnālisti, taču šiem materiāliem būšot skaidra norāde, ka tā ir reklāma. Viņaprāt, redakcijas darbinieku iesaistīšana šādu publikāciju gatavošanā ir pieļaujama, jo žurnāli piedāvājot izklaides žanra materiālus un nav «specifiski politiski mediji».

Radiostaciju izcenojumi liecina, ka iespēju piedalīties apmaksātos raidījumos atklāti piedāvā teju visas lielākas krievu valodā raidošās radiostacijas (piemēram, Baltkom radio, Mix FM, Novoe radio, Europa plus), savukārt no lielākajām latviešu valodā raidošajām radiostacijām šāda iespēja minēta tikai Kurzemes radio un Rietumu radio oficiālajos izcenojumos.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Eksperiments: mediji baidās

Tas ir gan jūsu, gan mūsu risks - šādu atbildi sniedza Radio Pik, kad Diena, uzdodoties par politisko organizāciju, vaicāja par iespējām konkrētas partijas politiķi medijā atspoguļot pozitīvā gaismā, nenorādot, ka tā ir politiska reklāma.
«Neesam ieinteresēti, lai pārtrauktu radio darbu uz septiņām dienām,» Dienai sacīja Radio SWH reklāmas daļā un līdzīgi kā Radio Pik norādīja, ka medijs ir ieinteresēts ievērot kārtību, neriskēt un nenonākt konfliktsituācijā ar Nacionālo radio un televīzijas padomi. Šoreiz neesot iespējams arī nopirkt piedalīšanos SWH raidījumā Ar dziesmu par dzīvi, lai gan reklāmas daļā atzina, ka pērnajās vēlēšanās tādas iespēja bijusi par 2000 latiem.
«Šāda veida lietas nepraktizējam. Laipni lūgti taisīt reklāmas rullīti. Mūsu nostāja ir būt politkorektiem un neitrāliem,» par slēptās reklāmas iespējām TV3 un radio Star FM Dienai strikti noteica abu mediju reklāmas daļā. Līdzīga atbilde bija arī izdevniecības Santa reklāmas daļā, kad Diena jautāja par iespēju politiķim parādīties kāda izdevniecības žurnāla rakstā, daloties iespaidos par ceļojumu vai kulināriju. Izdevniecībā norādīja: par spīti lielajai naudai, ko nestu slēptā reklāma, tas nav tā vērts, lai zem sitiena paliktu profesionālās žurnālistikas standartus un izdevniecības labo slavu.
Arī telekompānijas LNT reklāmas daļā noteica: ja politiķiem ir vēlme parādīties sev vēlamā gaismā, tad tikai reklāmā.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?