Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Mūzikas tarifu ietekmē arī kafi jas tases cena

Kāpēc par radio atskaņošanu taksometrā jāmaksā tieši 70 santīmu mēnesī, bet kafejnīcu īpašniekiem tas pats pienākas par padsmit latiem, autortiesību sargātāji pamato ar trim kritērijiem - mūzikas nepieciešamība, aptuvenie ienākumi un licenču cenas kaimiņvalstīs. Pirms dažiem gadiem izšķirošs rādītājs bija arī uzņēmuma ģeogrāfiskais novietojums - pilsētas vai lauku teritorija.

Tomēr līdz ar 2008. gada Konkurences padomes (KP) atzinumu par ļaunprātīgu autortiesību aģentūras dominējošā stāvokļa izmantošanu un netaisnīgu tarifu piemērošanu šis kritērijs tika atcelts. Cik taisnīgi ir pašreizējie autortiesību tarifi, KP atkal sāka vētīt pērn martā. Tirgus uzraudzība joprojām turpinās.

Paralēli tam KP, atbildot uz saņemto iesniegumu, kopš pērnā gada aprīļa turpina pārbaudīt arī Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) darbības atbilstību Konkurences likumam, Diena uzzināja padomē.

Sazinoties ar Baltijas valstu autortiesību un blakustiesību aģentūrām un izpētot abu nepieciešamo licenču cenas, Diena secināja, ka, salīdzinot ar 2008. gada KP atzinumu, šobrīd Latvijas tarifi ir kļuvuši līdzīgāki kaimiņvalstīm. Izņēmums ir birojiem paredzētā licence, kas Latvijā maksā divas reizes vairāk nekā Lietuvā. Tiesa, kraso atšķirību veido tieši blakustiesību licences tarifs, ko KP līdz šim vēl nebija pārbaudījusi.

Kafija un apelsīnu sula

Pašreiz pastāv trīs gradācijas pakāpes, pēc kurām Autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūra/ Latvijas Autoru apvienība (AKKA/LAA) nosaka mūzikas atskaņošanas licenču tarifus. «Pirmajā ir vietas, kur bez mūzikas nevar iztikt, - koncerts, muzikāla teātra izrāde, radio un tā tālāk. Otrajā būs vietas, kur mūzika var būt, var arī nebūt, bet tomēr vairāk vēlams, lai tā būtu: pieņemsim - dramatiska teātra izrāde. Trešais ir diezgan plašs sektors, kur mūzika ir patīkama, bet absolūti nav saistīta ar biznesu, - veikals, kafejnīca un tamlīdzīgi,» Dienai stāsta AKKA/LAA Dokumentācijas un sadales nodaļas vadītāja Anita Sosnovska. Attiecīgi - jo mūzika vairāk ietekmēs uzņēmuma komerciālo darbību, jo dārgāka būs licence.

Izstrādājot tarifus, AKKA/LAA ir jāsalīdzina arī kaimiņvalstu preču un licenču cenas. «Mums bija ļoti interesanta pieredze ar blakustiesību īpašniekiem. Pasaules Kino producentu apvienība un Vācijas kabeļtelevīziju producenti atbrauca uz Baltiju, lai licencētu kabeļoperatorus. Viņi aizgāja uz veikalu, kur lielākā daļa mēdz iepirkties, un ņēma kilogramu putna gaļas, kilogramu maizes, kartupeļus un sviestu. Apskatījās cenas, un viņi kā tiesību īpašnieki definēja savu tarifu šeit Latvijā,» stāsta A. Sosnovska. Francija ir lietojusi aprēķina metodi, kad licences cenu kafejnīcām nosaka, ņemot vērā kafijas tases un apelsīnu sulas glāzes vidējo cenu. Arī AKKA/LAA liek aiz auss to, ka kafija pie mums maksā vidēji Ls 1,50-2, tomēr tas nav vienīgais no kritērijiem. «Tarifi ir saistīti ar ieņēmumiem. Kā mēs kādreiz smējāmies - 10 tiesa kā baznīcā. Principā tiek rekomendēts procentuālais aprēķins no ieņēmumiem - 10%. Izejot no šiem procentiem, tiek noteikts tarifs,» paskaidro AKKA/LAA pārstāve.

Pēc tam kad tarifi ir izveidoti, tos apstiprina AKKA/LAA padome. «Principā tarifu apstiprināšana ir tikai un vienīgi tiesību īpašnieku lieta, tāpēc ka tās ir viņu ekskluzīvās tiesības. Mēs esam darbinieki, kas sagatavo viņiem šo materiālu,» saka A. Sosnovska.

Nonāk zem KP lupas

Pēc Latvijas Tirgotāju asociācijas iesnieguma par nepamatoti augstiem tarifiem 2008. gadā KP veica pārbaudi, kā rezultātā AKKA/LAA tika piemērots naudas sods 11 134 latu apmērā par ļaunprātīgu dominējošā stāvokļa izmantošanu, nosakot netaisnīgas autortiesību licenču cenas, Dienai stāsta padomes pārstāve Inita Kabanova. Toreiz KP secināja, ka AKKA/LAA tarifi ir vairākkārt augstāki nekā Igaunijā un Lietuvā. Tāpat nepamatota bija ģeogrāfiskā kritērija izmantošana, kas Latvijas ietvaros radīja tarifu atšķirības līdz pat 2,75 reizēm. Atbildot uz KP norādītajām nepilnībām, AKKA/LAA toreiz bez vilcināšanās iesniedza jaunus tarifus un lūdza izbeigt lietas izpēti. Tomēr KP to neņēma vērā, norādot, ka jaunajos tarifos bez pamatojuma vienkārši celtas licences cenas lauku teritorijās, turklāt konkrētās lietas ietvaros jauno izcenojumu atbilstību nav paredzēts vērtēt.

A. Sosnovska stāsta, ka tarifi lauku teritorijām tolaik tika palielināti, lai atteiktos no ģeogrāfiskā dalījuma, kas ticis ieviests iedzīvotāju skaita un cenu līmeņu atšķirību dēļ. Cik piemēroti ir pašreizējie tarifi, KP vērtē pērn martā sāktās AKKA/LAA uzraudzības ietvaros. Kabanova Dienai atklāj, ka pēc kāda iesnieguma saņemšanas pērn aprīlī sākta arī lieta par blakustiesību pārvaldītāju LaIPA darbības atbilstību Konkurences likumam. LaIPA darbība līdz šim nav pārbaudīta. KP plašākus komentārus pašlaik nesniedz.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Kā sadala autoratlīdzības

No kafejnīcām un veikaliem iekasētās autoratlīdzības AKKA/LAA sadala, galvenokārt balstoties uz Latvijas radiostaciju iesniegtajām mūzikas programmām, jo licenču pircējiem nav pienākums norādīt, kuri autori konkrēti atskaņoti. Tiesa, iesniegt konkrētu sarakstu ar atskaņotajiem autoriem un viņu dziesmām nav liegts, tomēr to darot retais. Tā darot, piemēram, tirdzniecības centrs Spice vai atpūtas komplekss Lido. No šiem uzņēmumiem iekasētā autoratlīdzība nonāk tieši tur atskaņoto autoru kontos.
Vairākumā gadījumu AKKA/LAA tomēr nav informēta par to, kādi autori dzirdami Latvijas kafejnīcās un veikalos. Tādēļ atlīdzības neatkarīgi no konkrētajos uzņēmumos atskaņotās mūzikas sadala, balstoties uz radiostaciju repertuāru. Tas notiek šādi - visas Latvijas radiostacijas iesniedz AKKA/LAA savas programmas, kurās redzami biežāk atskaņotie autori. Ja AKKA/LAA secina, ka visvairāk reižu visās radiostacijās atskaņots, piemēram, Laura Reinika dažādās valodās iedziedātais hits Es skrienu, viņš arī saņems lielāko autoratlīdzības daļu - neatkarīgi no tā, vai šī dziesma kādā no kafejnīcām vai veikaliem vispār ir skanējusi.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?