Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Nākamā nedēļa kompānijai airBaltic solās būt izšķiroša

Jautājums par nacionālās aviokompānijas airBaltic turpmāko likteni, iespējams, var izšķirties jau nākamnedēļ, kad valdībā tiek sagaidīts kompānijas audita ziņojums. Pirmdien uz kārtējo sēdi pulcēsies valdības īpaši izveidotā darba grupa (ietilpst Satiksmes, Tieslietu un Ekonomikas ministrijas un Valsts kancelejas pārstāvji), kuras mērķis ir koordinēt visus ar airBaltic un valsts kā šī uzņēmuma līdzīpašnieka interešu ievērošanu saistītus jautājumus.

Piektdien minētā darba grupa būtiskus lēmumus nepieņēma, vien sadalīja atbildības ministriju starpā un vienojās par turpmāk veicamajiem darbiem. «Tā bija tehniska sanāksme, kurā būtiski lēmumi netika pieņemti,» Dienai teica satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) padomniece Ināra Pomere. Viņa apliecināja, ka airBaltic auditoriem - kompānijai KPMG - nosūtīta vēstule ar lūgumu auditu paātrināt, taču piektdien audita rezultāti vēl saņemti nebija. KPMG uz jautājumu par savu lēmumu attiecībā uz audita termiņu Dienai tiešu atbildi nesniedza. Valdība šonedēļ saīsināja audita termiņu no sākotnēji noteiktā 4. jūlija līdz pirmsjāņu dienām.

Diena jau ziņoja, airBaltic audits, visticamāk, kļūs par nozīmīgu posmu tālāko lēmumu pieņemšanai valdībā. Ja apstiprināsies ekonomikas ministra Arta Kampara (Vienotība) nesen paustās bažas par airBaltic maksātspējas problēmām, valdībai kā airBaltic akciju kontrolpaketes turētājam (pieder 52,6 % akciju) nāksies izšķirties par tālāko iesaistīšanos šajā kompānijā un piedalīties tās finanšu stabilizācijā. U. Augulis nesen norādīja, ka «valsts šobrīd nevarēs investēt papildus līdzekļus uzņēmumā, ja šāda nepieciešamība radīsies» un «finansiāla atbalsta nepieciešamības gadījumā airBaltic būs iespējams rēķināties tikai ar privāto akcionāru papildus ieguldījumiem». Otrs iespējamais scenārijs ir valsts akciju pārdošana, piemēram, ar airBaltic privāto akcionāru (Baltijas aviācijas sistēmas (BAS)) saistītam investoram vai Ķīnas aviokompānijai Hainan Airlines, kuras vārds publiski izskanējis kontekstā ar airBaltic akciju pirkšanu. BAS šobrīd uz pusēm pieder airBaltic šefam Bertoltam Flikam un Bahamās reģistrētam uzņēmumam Taurus Asset Management Fund Limited, ko pārstāv kāds Krievijas uzņēmējs Staņislavs Kovtuns. airBaltic jau ilgstoši kreditē Latvijas Krājbanka un tās īpašnieks - banka Snoras, kas pieder Krievijas biznesmenim Vladimiram Antonovam.

Nākamnedēļ varētu tikt sasaukta arī airBaltic padomes sēde, kas nenotika 15. jūnijā, jo B. Fliks esot uzdevis BAS pārstāvjiem padomes sēdē nepiedalīties, atsaucoties uz airBaltic padomes locekli Gintu Kiršteinu (padomē pārstāv valsts intereses), vēsta BNS. Latvijas puse ir ieinteresēta, lai uz padomes sēdi ierastos arī pats B. Fliks, kurš jau ilgāku laiku atrodas ārpus Latvijas.

Viens no šķēršļiem valsts kā airBaltic akcionāra interešu realizācijai ir par labu privātajam akcionāram 1995. gadā noslēgtais airBaltic akcionāru līgums. Divas reizes (2009. un 2010. gadā) tas ticis mainīts, taču būtiski uzlabojumi no valsts interešu viedokļa līgumā nav panākti.

2009. gadā, kad airBaltic pameta tās akcionārs - skandināvu lidsabiedrība SAS - un par līdzīpašnieku kļuva B. Fliks, līgums tiks mainīts pirmo reizi. Valsts kanceleja (VK), kas piedalījās līguma pārslēgšanā, Dienai norādīja, ka «nodrošināja valsts interešu maksimālu aizsardzību, ciktāl to pieļāva pašas valsts iepriekš uzņemtās saistības airBaltic sakarā». VK norāda, ka 1995. gada līgums Latvijai kā vairākuma akcionāram bija neizdevīgs, un tā sekas bija «strukturāli vājas LR kā vairākuma akcionārā pozīcijas attiecībā uz 2009. gada līguma nosacījumiem». VK uzskata, ka būtiskākās izmaiņas salīdzinājumā ar 1995. gada līgumu (ar SAS un investīciju fondiem) no valsts interešu aizsardzības aspekta, - tika izbeigta privātā akcionāra ekskluzīva privilēģija noteikt airBaltic būtiskos darbības jautājumus. Savukārt 2010. gadā slēgtajā līgumā par akcionāru sadarbību (laikā, kad valsts airBaltic kapitālā ieguldīja 15 miljonu latu) esot iekļauta konfidencialitātes klauzula, un tā saturs netiek izpausts. Satiksmes ministrijā Diena uzzināja, ka 2010. gadā līgumā veikti apjomīgi redakcionāli labojumi, taču saturiski labojumi neesot būtiski.

Vairāki Dienas aptaujātie tiesību eksperti atzina, ka valsts noslēgto akcionāru līgumu bez pušu vienošanās tagad lauzt būtu ļoti grūti. LU Juridiskās fakultātes lektors Aigars Strupišs norāda, ka valsts var realizēt savas kā akcionāra tiesības, piemēram, rosinot iespējamo zaudējumu, ja tādi ir bijuši, piedziņu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?