Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Par vēlu attapās, ka direktori n etiek galā

«Aptuveni 1 no 200,» ar šādu attiecību no profesionālās izglītības iestādēm nākušo praktikantu lietderību savā uzņēmumā raksturo šefpavārs un restorāna Vincents īpašnieks Mārtiņš Rītiņš. Lai gan viens no būtiskākajiem profesionālo izglītības iestāžu reorganizācijas mērķiem ir tieši novērst izglītības atrautību no darba tirgus, pirmie neveiksmīgie soļi nule izveidoto kompetences centru modernizācijā rada bažas par tā sasniegšanu.

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis Dienai norāda, ka minētās problēmas tika iestrādātas, jau veidojot pašu reorganizācijas plānu, tādēļ pašlaik kopā ar Finanšu ministriju (FM) tiekot strādāts pie korekcijām, kuras konkretizēt viņš pagaidām gan atturas.

Problēma iestrādāta plānā

Kompetences centra statuss šogad augustā tika piešķirts sešām profesionālās izglītības iestādēm, kas atbilda vajadzīgajiem kritērijiem - audzēkņu vidējam vērtējumam kvalifikācijas eksāmenos jābūt ne zemākam par 6, skolai jāīsteno sadarbība ar atbilstošu darba devēju organizāciju vai to apvienību, minimālais audzēkņu skaits Rīgā drīkstēja būt mazāk par 700, citviet - 500. Tāpat tika noteikts, ka iestādē jābūt vismaz 10 akreditētām profesionālās izglītības programmām. Turpmāk šiem centriem būs jābūt kā valsts profesionālās izglītības priekšgājējiem, «jābūt jaunāko tehnoloģiju apguves vietai gan jauniešiem, gan pieaugušajiem, kā arī nākotnē paredzēts pildīt eksaminācijas centru funkcijas, tai skaitā neformālā ceļā iegūtas izglītības atzīšanai», Dienai skaidro Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pārstāve Dace Jansone-Klasiņa.

Tomēr, kā atklājies pirms nepilna mēneša, kompetences centru modernizācija neveicas tik raiti. Profesionālo izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošanai un mācību aprīkojuma modernizācijai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļiem bija paredzēti 65 miljoni latu, taču līdz šim brīdim apgūti tikai 18% finansējuma. IZM Profesionālās un vispārējās izglītības departamenta direktors Jānis Gaigals uzskata, ka pie vainas ir virkne mākslīgu ierobežojumu, kas neļauj pilnībā īstenot profesionālas izglītības reformu. Tāpat viņš uzsver, ka skolu direktoriem pietrūkst atbalsta no ministrijas, ko nebija iespējams sniegt, jo 2010. gadā valdība ierobežoto līdzekļu dēļ bija aizliegusi ministrijām veidot jebkādas jaunas struktūras, kas šajā gadījumā būtu projekta vadības sistēma.

«Tā ir maināma lieta. Problēma ir vairākos līmeņos, un mums ir risinājumi, kurus mēs pašlaik aktīvi diskutējam ar FM, kuriem vajadzētu rezultēties kaut kādā piedāvājumā, es ceru līdz Ziemassvētkiem. [..] Es atturos ne tāpēc, ka man nav ko teikt, bet tāpēc, ka mums ir vienošanās ar FM nedetalizēties līdz risinājuma pakāpei,» uz jautājumu, vai profesionālās izglītības reorganizācijas gaitā būtu kas maināms, atbild R. Ķīlis. Viņš norāda, ka finansējuma neapgūšanā nevar vainot tikai skolu direktorus, jo problēma tika iestrādāta jau pašā reorganizācijas plānā. «Sagaidot stratēģiskas kompetences no skolu vadības un ieliekot to plānā, ir izdarītas zināmas kļūdas, kuras pēc tam ir jārisina mikromenedžmenta līmenī,» viņš piebilst. «Nevar prasīt no ierindas direktora, lai viņš reizē būtu arhitekts, celtnieks un visu to kopā saprastu. Nedaudz par vēlu attapās, ka tie direktori galā netiek,» līdzīgu viedokli Dienai pauž Profesionālās izglītības kompetences centra Rīgas tehniskā koledža (RTK) direktors Jānis Rozenblats, kura iestādei finansējums līdz šim gājis gar degunu duālā statusa dēļ, jo izglītības iestādē ir iekļauta gan profesionālā vidusskola, gan koledža, kam atbilstoši Ministra kabineta noteikumiem ERAF līdzekļus piešķirt nedrīkst.

Nākas ievest uzbekietes

«Ja kaut kā mums pietrūkst, tad tas patiešām ir tas, ko mēs nevaram dabūt,» par darbinieku trūkumu ar atbilstošu profesionālo izglītību sūdzas uzņēmuma Ogres trikotāža vadītājs Aivars Veiss. Viņš stāsta, ka uzņēmums šuvēju trūkuma dēļ nespēj izpildīt visus pasūtījumus. Situāciju centīsies glābt ar strādnieku ievešanu no Baltkrievijas un Uzbekistānas, taču arī ar to nebūšot gana. A. Veiss norāda, ka būtu gatavs piedāvāt prakses vietas un iesaistīties sadarbībā ar profesionālajām skolām, taču tādu piedāvājumu nav saņēmis. Līdzīgi stāsta arī uzņēmuma Rīgas miesnieks Personāla daļās vadītāja Sigita Ozola, kura pauž, ka dažas specifiskas pārtikas ražošanā nepieciešamas profesijas vairākus gadus nekur netiek gatavotas. Šefpavārs Mārtiņš Rītiņš nevar sūdzēties par praktikantu trūkumu, taču viņu kvalitāte gan neapmierina. «Skolā māca A, B, C, bet nemāca restorāna karalauku. [..] Pašus skolotājus vajadzētu ielikt virtuvē,» viņš saka

RTK direktors J. Rozenblats ir nobažījies, ka nākotnē šāda problēma varētu kļūt vēl aktuālāka, jo visas profesionālās izglītības iestādes paredzēts nodot pašvaldību rokās. «Tā ir sava veida profesionālās izglītības īpatsvara samazināšana jeb iznīcināšana. Tas būtu analogi, kā ir vidusskolās, - algas laikam maksātu valsts, bet infrastruktūru - pašvaldība. [..] Iedomājieties, cik te, Rīgā, pašvaldībā ir profesionālo skolu, kāda velna pēc viņiem ražot priekš visas republikas,» viņš saka un piebilst, ka tikai daži pedagogi ir devušies pie viņa, lai apgūtu praktiskās iemaņas.

Savukārt IZM valsts sekretārs Mareks Gruškevics norāda, ka šī problēma esot jāskata kompleksi un viņa pārstāvētā ministrija viena nevar atrisināt darbaspēka trūkumu, tā esot arī Labklājības ministrijas kompetence. Turklāt neesot iespējams par šādu problēmu runāt masveidā, jo viņa rīcībā esošie dati liecina, ka 90% profesionālo skolu beidzēju aiziet darba tirgū. Pagaidām profesionālajām skolām neko vēl nevarot pārmest, jo kompetences centri izveidoti nesen un nākamie divi uzskatāmi par pārejas periodu. Viņš stāsta, ka pašlaik profesionālo skolu pedagogi stažējas Vācijā, kur ir pasaules labākā profesionālās izglītības sistēma, arī sadarbība ar darba devējiem būšot ciešāka.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Kompetences centrs

Kompetences centrs - profesionālās izglītības iestāde, kurā ir nepieciešamā materiālā bāze profesionālās kvalifikācijas ieguvei visās attiecīgajās nozares pamatprofesijās. Tās uzdevums ir sniegt nepieciešamo metodisko atbalstu attiecīgās nozares profesiju apgūšanai citām profesionālās izglītības iestādēm un kalpot kā jaunāko tehnoloģiju apguves vietai gan jauniešiem, gan pieaugušajiem. Nākotnē paredzēts pildīt eksaminācijas centra funkcijas, arī neformālā ceļā iegūtas izglītības atzīšanai
Skolas ar specializāciju - atsevišķas profesionālās izglītības iestādes ar specializāciju noteiktās jomās
Integrētās izglītības iestādes - skolas, kas apvienotas ar vispārējās vai interešu izglītības iestādēm, lai tās saglabātu

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?