Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +13 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 16. maijs
Edijs, Edvīns

Taksisti reģionos pieļauj, ka strādās nelegāli

Finanšu ministrija (FM), vēloties apkarot ēnu ekonomiku taksometru nozarē, ierosinājusi ieviest avansa patentmaksājumu, kas paredz, ka par vienu mašīnu, lai to varētu izmantot taksometru pakalpojumu sniegšanai, katru mēnesi jāsamaksā 286 eiro. Lielie nozares pārstāvji ideju uzskata par apsveicamu, turpretim mazie uzņēmēji kož pirkstos.

«Neko jau nepanāks, iesim pagrīdē,» komentējot jaunās nodevas ierosinājumu, saka Andris, taksometra šoferis no Liepājas. Teju 300 eiro nodeva viņam esot par lielu, būšot jāatdod puse algas. Viņa domubiedrus var sastapt arī citviet Latvijā, piemēram, laikraksts Alūksnes Ziņas publicējis taksista Romāna viedokli: «Es domāju, ja paaugstinās nodokļus, tad vienkārši būs daudz neoficiālo taksistu.» Turklāt gan viens, gan otrs nozares pārstāvis zina teikt, ka daļa «kolēģu» jau tagad strādā nelegāli. Nelielās pilsētās visi cits citu pazīstot un taksometrs tiek izsaukts, pa tiešo zvanot šoferim. «Tad visu - gan summu, gan laiku - var norunāt, mums jau ir tāds savs klientu loks,» piebilst Andris. Uz jautājumu, vai līdz šim cītīgi maksājis valsts tiesu, viņš neatbild, tikai liek noprast, ka «visādi jau tās lietas notiek».

Līdzīgi no nodokļiem izvairās lielākā daļa nozarē strādājošo, liecina FM rīcībā esošā informācija. Skaitļi liecina, ka vidēji taksisti pērn strādājuši 25 stundas mēnesī jeb mazāk par stundu dienā un par to saņēmuši 66 eiro lielu algu. Šādu oficiāli iesniegto informāciju atbildīgās iestādes uzskata par melīgu, taču nav spējīgas pierādīt, tā kā viss tiek slēpts gan aiz gludi pieslīpētām shēmām, gan sagrozītiem auto skaitītāju rādītājiem. Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS) ir pārliecināta, ka patentmaksa jeb taksometru vadītāju nodoklis ir labs veids, kā sākt nozares sakārtošanu. Viņa apzinoties, ka daļa strādājošo būs neapmierināti, taču «ideālu risinājumu, lai visi būtu priecīgi, nav». Ministri arī nepārsteidz, ka daļa šoferu draud iet pagrīdē: «Šķiet, ka tie, kuri jau šobrīd slēpj ieņēmumus, varētu to turpināt, bet tie, kuri gribēs strādāt licencēti un godprātīgi, izpildīs šo prasību.» Līdzīgās domās ir arī Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) vadītājs Ivo Ošenieks, kurš uzskata, ka taksometru nozare esot bijusi jāsakārto jau sen un šis ir solis pareizā virzienā. Taujāts, kas notiks ar šoferiem pašvaldībās, kuri teicās pelnām maz, I. Ošenieks ir skarbs: «Nav normāla situācija, ka vieni uzņēmumi cenšas strādāt godīgi, maksā nodokļus un tai pašā laikā tirgū ir spēlētāji, kas ignorē visus noteikumus. Taksometru pārvadājumi ir bizness, tas nav sociālais pakalpojums. Apskatot, cik mazas summas redzamas uzņēmumu nodokļu atskaitēs, rodas daudz jautājumu. Ja jau ir tik slikti, nav jānodarbojas ar šādu biznesu.»

FM norāda, ka 286 eiro neesot nejauši izvēlēta summa - ja ar vienu mašīnu, par kuru samaksāts šis avansa maksājums, tiek nodarbināti divi šoferi, naudas pietiek, lai segtu viņu minimālās sociālās iemaksas. Šim punktam pievēršas arī LPPA pārstāvis: «Pasākums nav vērsts tikai vienā virzienā, lai papildinātu valsts budžetu, tas ir arī tāpēc, lai viņi būtu sociāli aizsargāti. Būs nomaksāti nodokļi, un droši varēs saņemt pensiju. Jāskatās tālredzīgi.»

Šoferi gan uz vecumdienām raugās skeptiski un neticot, ka tad, kad viņiem pienāks pensionēšanās vecums, valsts joprojām spēs nodrošināt pensiju izmaksu. Uzreiz strādāt bez licences gan viņi nesākšot, bet, kā būs tālāk, rādīšot laiks. Turklāt līdz konkrētā ierosinājuma ieviešanai vēl zināms ceļš ejams - valdība ir pieņēmusi lēmumu, taču vēl palicis izstrādāt visu normatīvo bāzi. Patentmaksas ieviešana nākotnē valstij sola aptuveni četru miljonu ieņēmumus.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?