Laika ziņas
Šodien
Migla
Svētdiena, 13. oktobris
Irma, Mirga

Tikai viens elements ir maldinoši

Iedomāsimies, ka jums būtu jāuzņemas samierinātāja loma, ko jūs šodien teiktu izglītības ministram Robertam Ķīlim, ko - augstskolām?

Augstākās izglītības izcilība, tēls un reputācija, kurā studiju programmas ir svarīga, bet tikai viena sadaļa, kopumā rada augstākās izglītības konkurētspēju - piesaista augstāka līmeņa talantus. Un studiju programmas ir tikai viens elements kopējā ainā. Arī tēls ietekmē augstskolas izcilību. Tikko satiku Turku (Somija) augstskolas profesoru. Viņš teic, ka Turku Universitāte ir starp divsimto un trīssimto vietu Times reitingā, bet Helsinku Universitāte - 67. vietā. Uzdevu jautājumu, kas ir tā lielā atšķirība starp Turku un Helsinku universitātēm, kuru rādītāji citādi ir vienādi. Viņš atbildēja - tas ir tēls, universitātes reputācija. Ja universitātei ir labāks tēls, automātiski ir lielāks konkurss, tātad iespēja atlasīt labākos studentus. Man liekas, šajā strīdā tiek aizmirsts tas, ka tēls un reputācija ir tas, kas nosaka, cik Latvijas augstākā izglītība būs konkurētspējīga. Tēlu var radīt tikai sadarbībā. Ar valsti, ar pašvaldību, ar sabiedrību, ar industriju. Augstskolu konkurētspēja jāvērtē ne tikai caur to, kāda ir studiju programmu kvalitāte pati par sevi, bet kāds ir rezultāts. Augstskolām ir svarīgi saprast, kam tās gatavo izglītības produktu - vai tā ir industrija, akadēmiskais virziens vai valsts sektors. Tad ir jāsaprot, kādas ir šo pušu vajadzības. Un tad ir pats galvenais - jebkurai augstskolai ir jābūt savai stratēģijai.

Daudzas Latvijas augstskolas darbojas ļoti ilgstoši, tām ir gadsimtiem cauri ejoša pieredze un reputācija. Vai var teikt, ka tām nav stratēģijas?

Vārds «stratēģija» ir ļoti plašs, un to var izprast dažādi. Veidojām stratēģiju Rīgas Stradiņa universitātei un Latvijas Mākslas akadēmijai. Tā tika balstīta uz metodoloģijām, kuras izmanto starptautisko reitingu noteikšanai vai izmanto kā pašnovērtēšanas rīkus. Iesaistot kolektīvu, tiek veikts pašnovērtējums. Situācija salīdzināta ar augstskolām, kuras izcilības mērījumos tiek vērtētas augstāk. Un tad tiek mēģināts saprast, kas ir tas baltais plankums, kas jāizpilda. Un, kas ir tas resurss, kas nepieciešams. Te ir jāņem vērā viss - ne tikai mērījumi un salīdzinājumi, bet arī unikalitāte, kas ir konkrētajai augstskolai.

Vai saskatāt stratēģiju Roberta Ķīļa darbībā?

Visticamāk, tāda ir. Es nevaru apgalvot, ka tās nav. Mani vienīgi mulsina, ka ļoti daudz laika un praktiski visa enerģija tiek ieguldīta kaut arī svarīgam, bet tikai vienam elementam - programmu kvalitātes izvērtēšanai. Pats maldinošākais, ka pēc šī viena elementa, kas ir programmu izvērtējums, tiek noteikta augstskolu konkurētspēja, tiek noteikts, vai šī augstskola ir dzīvotspējīga. Gribu uzsvērt, ka šis elements nav pirmais, kas būtu jāizvērtē. Pats pirmais ir konstatēt, kāda ir augstākās mācību iestādes stratēģija un vai tāda vispār ir. Ministrijai pats svarīgākais, pirms veidot savu stratēģiju, būtu iepazīt augstskolu stratēģijas un tad tās salāgot. Un no tā vērtēt, kāda ir vajadzīga infrastruktūra, kāds ir vajadzīgs finansējums. Varbūt ir iespējams pieslēgt ārvalstu vai industrijas partnerības. Pašreiz notiek otrādi. Mēs, ieejot restorānā, nevis vispirms nomazgājam rokas un iepazīstamies ar ēdienkarti, bet viesmīlim uzreiz saucam - man tūlīt saldo ēdienu. Līdz ar to pastāv risks, ka augstākās izglītības konkurētspēja un tēls vienkārši tiek sabojāts.

Vai ir iespējams būtiski palielināt augstākās izglītības kvalitāti, būtiski nepalielinot augstākās izglītības finansējumu?

Visticamāk, tikai ar valsts budžetu izdzīvot un konkurēt reģionā būs grūti. Lai būtu konkurētspējīgi, ir visu laiku jāiegulda infrastruktūrā. Jāpieņem labākie speciālisti, maksājot tiem lielāku algu. Šeit ir tas mirklis, kad jārunā par sadarbību - ar privāto sektoru, ar sabiedrību. Jārunā par mūžizglītību, kam velta lielu uzmanību Rietumeiropā un ASV. Pirms divām nedēļām atgriezos no ASV, kur apmeklēju gan Hārvarda universitāti, gan Masačūsetsas Tehnoloģisko institūtu. Tur liels uzsvars tiek likts arī uz mūžizglītību. Jo mūžizglītībā mācās cilvēki, kas paši var apmaksāt savas studijas. Masačūsetsas Tehnoloģiskajā institūtā viena gada studiju izmaksas ir 120 tūkstoši dolāru. Šie viena gada studenti dod diezgan lielu ieguldījumu augstskolā. Turklāt veido klubu, kas spieto ap šo augstskolu un reklamē to citiem.

Tomēr mēdz teikt, ka mums naudas ir tik, cik ir?

Tā nav pareiza nostāja. Lai varētu runāt par konkurētspējīgu augstāko izglītību, ir jāiegulda nauda. Bet ir jāsaprot, kur to ieguldīt. Veicot to tikai pēc studiju programmu novērtējuma, tas var novest pie nepareiza ieguldījuma un maldinošas sapratnes, cik lielu šo ieguldījumu vajag. Pat runājot par skārda bundžu ražošanu, mums jāsaprot vairāk nekā tas, vai kārba atbilst kvalitātes kritērijiem. Ir jāsaprot, kam tā ir vajadzīga, kāds būs pieprasījums, kāds tirgus, kā mēs to ražosim, ko mēs no tā gūsim. Svarīgi ir saprast, kāds būs sadalījums starp akadēmisko un pielietojamo zinātni. Pieejot tikai no biznesa viedokļa, var sanākt tā, ka mēs noniecinām akadēmisko jomu, kam ir liels svars ilgtermiņa attīstībā. Un te ir valsts loma, kam sadalījums būtu skaidri jānosaka.

Kas te ir svarīgākais?

Svarīgākais ir mērķis. Vai mērķis ir ielīst kādā budžeta rāmī? Padarīt priecīgu Vilka kungu? Vai mērķis ir ievērot Māstrihtas kritērijus un padarīt laimīgu citu? Varbūt mērķis ir apvienot un slēgt augstskolas? Vai mērķis ir celt augstskolu konkurētspēju, veidot izglītības ilgtspēju? Katram no šiem mērķiem būs savi instrumenti, būs jāizmanto citas konkrētas tehnikas, lai tos iedzīvinātu. Bet konkurētspēju nevar paaugstināt, atrodot vissāpīgāko vietu un uzsitot. Dzīvs organisms tam pretojas, sit pretī, jo viņam sāp. Augstskolu un izglītības ministrijas samierināšana var notikt tikai, atrodot kopīgu mērķi un vienojoties par kopīgu stratēģiju. Bet svarīgākais ir nodrošināt ilgtspēju - ne tikai kā izdzīvot 2013. gadu, bet kā nodrošināt valsts nākotni. Jo cilvēkresursi ir vērtība numur viens jebkur - jebkurā valstī un jebkurā uzņēmumā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Provocējošā patiesība

Izaicināt skatītājus un dalīties savās sāpēs un pārdomās ir mērķi, kurus izvirza un sasniedz Vadims Bogdanovs monoizrādē Cilvēks un tirāns.

Pārmaiņu laika brīnumi

Pēc Rīgas Daugavas futbola meistarkomandas, kas vēl astoņdesmito gadu vidū izpelnījās lielu Latvijas sporta līdzjutēju atzinību, mūsu futbolā uz brīdi iestājās panīkums, līdz notika vēsturiskais pavē...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?