Lai gan varētu šķist, ka tirgus līderiem tas būtu vieglāk pārciešams, tomēr ar pielāgošanos jauniem apstākļiem tieši tirgus līderiem bieži iet visgrūtāk, baidoties zaudēt augstās resursu investīcijas. Jaunie tirgus apstākļi un ievērojama Latvijas iedzīvotāju pirktspējas samazināšanās izvirzīja prasību domāt dinamiski un arī eksperimentēt.
Strauji attīstījās vajadzība pēc inovatīvas uzņēmuma darbības, kura vienmēr saistīta ar risku. Neviens nevar dot garantijas Latvijas uzņēmumu veiksmei eksporta tirgos, tomēr tas nav atturējis tos uzņemties šo risku un sasniegt eksporta izaugsmi līdz 30% gadā. Tāpat neviens nevar būt drošs par jaunieviestu produktu izdošanos, bet vērts mēģināt.
Tieši elastīga jauno iespēju pieņemšana krīzes un pēckrīzes apstākļos ir BTA Insurance Company SE attīstības pamatā. Uzņēmums ar saviem finanšu pakalpojumiem burtiski ielēca Eiropas valstu eksporta tirgos, lielā mērā sekojot esošajiem klientiem, kas dzīvo un strādā ārvalstīs vai arvien vairāk ceļo ar automašīnām ārpus Latvijas. Moderno tehnoloģiju lietojums finanšu pakalpojumos pieaugošās viedtālruņu un interneta lietošanas laikā veicināja klientu apmierinātību.
Jāuzsver arī hipotekārā buma izraisītā iedzīvotāju attieksmes maiņa pret izdevumiem par labu finansiālai stabilitātei, nevis, lieki ekonomēšanai, riskējot ar neizmērojamiem zaudējumiem vēlāk. Piemēram, zemnieki, kuriem vētra noposta graudu sējumus, vai apkrāpti autovadītāji avāriju gadījumos arvien vairāk dod priekšroku iespējai jau laikus nodrošināties pret zaudējumu risku. Tas viss nav iedomājams bez ekonomiski izdevīga un kvalitatīva piedāvājuma un ļāvis pārziemot ar augošiem peļņas rādītājiem un bez zaudējumiem, kādi vēl joprojām vērojami apdrošināšanas segmentā Latvijā. Tāpēc uzsvēršu trīs virzošās attīstības tendences: biznesa eksports, jauno tehnoloģiju iespējas un patērētāju domāšanas maiņa par labu drošībai.
Finanšu pakalpojumu eksports dod iespēju ar darbību ārzemēs kompensēt tirgus daļas kritumu Latvijā. Mēs ņēmām vērā lielo apdrošināšanas tirgus dalībnieku koncentrāciju un konkurenci Eiropā, bet daudzi Baltijas iedzīvotāji, kuri dzīvo un strādā Lielbritānijā, Īrijā vai Vācijā, turpina izmantot mūsu pakalpojumus.
Jauno tehnoloģiju laiks izpaužas tā, ka sākta jauna - mobilā - ēra mūsu biznesā, izveidojot mobilo lietojumprogrammu kā palīgu klienta ikdienas gaitās. Mobilā lietojumprogramma piedāvā rīcības plānu negadījuma brīdim, pasargā klientu ceļā un veicina ātrāku atlīdzības izskatīšanu. Pēc TNS pētījuma, šobrīd viena no vispopulārākajām ierīcēm interneta izmantošanai ir tieši viedtālruņi ar vairāk nekā 200 tūkstošiem lietotāju. Tas ir pietiekami liels cilvēku skaits, lai piedāvātu izmantot modernās tehnoloģijas arī apdrošināšanā.
Jaunās drošības apziņa savukārt apliecina iedzīvotāju attieksmes maiņu, jo cilvēki nejūtas tik bagāti, lai, šodien ietaupot, vēlāk maksātu daudz vairāk.
*BTA Insurance Company SE valdes priekšsēdētāja vietnieks