Laika ziņas
Šodien
Migla
Pirmdiena, 14. oktobris
Minna, Vilhelmīne

Uz darbu ar vienu, pa mežu - ar citu

Iksezonas velomānija ir atsākusies, visur velosipēdistu, ka biezs. Ja arī esat apņēmušies kļūt par riteņbraucējiem, eksperti iesaka uz veloveikalu doties ar skaidrību par to, pa kurieni ar velosipēdu brauksiet. Tikai pēc tam nāk visas citas «fīčas», kas jāzina par velosipēda tehniskajiem parametriem.

Transports vai mači

«Visi vispirms klasiski saka - man vajag velosipēdu, ar ko braukt darbdienās uz darbu, nedēļas nogalēs uz jūru, varbūt sacensībās un arī kādos ceļojumos. Plus lai ir lēti un lai labi ripo,» par cilvēku vēlmi iegūt «visu vienā» smaida veikalu Viss atpūtai dabā jeb uzņēmuma Gandrs veloeksperts Emīls Krišjānis. «Bet praksē ir tā, ka veikalā iestājas apjukums.» Izdomāt, vai divritenis pārsvarā tiks lietots kā transporta līdzeklis vai kā sacensību rīks, aicina arī veikalu Fans velosipēdu divīzijas menedžeris Juris Mikulens. «Bieža kļūda ir tā, ka cilvēks grib sasteigt, neizstāsta pārdevējam līdz galam savas vajadzības vai ir iedomājies, ka viņam vajag to, kas viņam īstenībā neder. Piemēram, draugu iespaidā nopērk kalnu divriteni, lai gan pamatā brauc pa pilsētu. Sākot braukt, tik jūt, ka izvēle nav bijusi pareiza,» viņš teic.

Abi speciālisti iesaka pirms velosipēda iegādes to iemēģināt, kā arī neturēties par katru cenu pie saviem pieņēmumiem un uzticēties pārdevējiem, kas veloveikalos esot ļoti zinoši. Viņi mācēs piemeklēt divriteni ar pircējam atbilstošu rāmja izmēru, lai braucot nesāpētu mugura vai nebūtu citu neērtību, tāpat pratīs izskaidrot velosipēdu klašu atšķirības. «Zemāka un līdz ar to lētāka klase nenozīmē, ka divritenis ir slikts, tas nozīmē, ka tas ir atbilstošs noteikta tipa braucējam,» skaidro E. Krišjānis. Jebkurš brends velosipēdu komponentus ražo atbilstoši dažādām klasēm: zemākā un lētākā ir Turney, tad nāk Altus, Acera, Alivio, kas ir vidējās, tautas klases divriteņi, pēc tam seko Deore, kas ir pāreja no tautas klases uz sporta slieksni, un visbeidzot LX, SLX, XT, XTR - šīs klases domātas sportam.

Plaša izvēle

Runājot par velosipēdu iedalījumu atbilstoši to pielietojumam, arī tas ir visai plašs. Divi galvenie veidi ir kalnu divriteņi jeb MTB un pilsētas velosipēdi. MTB konstruēts tā, lai izturētu lielāku slodzi un braukšanu ne vien pa asfaltu, bet arī pa kalniem, dubļiem, smiltīm, mežu, stāsta J. Mikulens. Kalnu divriteņiem ir 26 vai 29 collu rati (pēdējie gan ir populārāki ASV, ne Eiropā), platas riepas ar izteiktu protektoru, daudz ātrumu un sportiska uzsēde, kas braucot gan mazina pretestību, gan saudzē muguru no seguma radītiem triecieniem. Uz pilsētas velosipēda varēs sēdēt stalti, rati būs lielāki - 28 collas, amortizators būs ne vien priekšējam ratam, bet arī platajam sēdeklim, stūre būs regulējama, būs arī, piemēram, dubļusargi, bagažnieks u.tml. «Pilsētas velosipēds domāts vienveidībai, tas ir ērts tāliem gabaliem, savukārt MTB ir mazāks un manevrēt spējīgāks,» raksturo J. Mikulens.

Citi divriteņu veidi paredzēti specifiskākam lietojumam: šosejas velosipēds, kas ir viegls, ātrs, ar šaurām riepām (tiesa, jāuzmanās no to pārsišanas uz mūsu bedrainajiem ceļiem), trekingbaiki, kas ir fitnesa velosipēdi, tūrisma divriteņi, velosipēdi braukšanai pa BMX vai downhill trasēm utt.

Lai gan arvien populārāki kļūst pilsētas divriteņi, jo īpaši - lietotie, par universālāko velosipēdu J. Mikulens dēvē Latvijā visiecienītāko MTB. «To var viegli pielāgot braukšanai pa jebkuru segumu,» viņš pamato. Savukārt E. Krišjānis par universālākajiem uzskata hibrīdklases velosipēdus, kas līdzinās padomju laika Tūristam, - arī ar tiem var braukt gan pa mežu, gan pa asfaltu, tiem nav tik agresīvas uzsēdes kā MTB, ir regulējams stūres augstums un lieli 28 collu rati, turklāt cenu atšķirības ar kalnu divriteņiem tikpat kā nav.

Superlēti, superdārgi

Lai cik vilinoša varētu šķist daža laba lielveikalā izlikta divriteņa cena, veloeksperti tomēr liek aiz auss - labāk riteni pirkt veloveikalā un par lielāku summu, jo tā arī norāda uz labāku kvalitāti un izturību. E. Krišjānis ir skarbs: «Superlētie divriteņi ir kā pašnāvības ierocis, tiem nav nevienas normālas detaļas. Labāk pakrāt un nopirkt par Ls 200.» J. Mikulens piebilst - profesionālu servisu, garantijas apkopes varēs piedāvāt veloveikals, taču ne supermārkets. Lētajiem riteņiem turklāt detaļas ir no paša lētākā gala, kādu veloveikalos nav, tāpēc, ja kaut kas jānomaina, tas var izmaksāt dārgāk nekā pats ritenis.

Un kā ar velosipēdiem, kas maksā pāris tūkstošu? Vai ir vērts krāt tādam? Eksperti teic - ja cilvēks brauc sacensībās un skaidri zina, ko no riteņa vēlas panākt, tad - jā. «Tas ir kā ar jebkuru citu sporta aprīkojumu. Jo nopietnākā līmenī sporto, jo nopietnāk pievērsies tehniskajai pusei,» saka J. Mikulens. Šie dārgie velosipēdi ir ļoti labas sporta sacīkšu «mašīnas», un to atšķirība no vidējā līmeņa divriteņiem slēpjas vieglumā (titāna vai oglekļa šķiedru kompozītmateriāla rāmis), precizitātē, kas ļauj gan zibenīgi pārslēgt ātrumus, arī pret kalnu braucot, gan regulēt amortizāciju. Atšķirības būs arī riteņa ģeometrijā - jo tas dārgāks, jo uzsēde sportiskāka, pielāgojoties aerodinamikai. Jārēķinās gan, ka arī serviss un detaļu maiņa dārgajiem riteņiem izmaksās proporcionāli vairāk.

Komplektēt divriteni uz vietas veikalā, nevis pirkt jau gatavu, gan nav vērts, ja nu vienīgi tiem, kas profesionāli pārzina velotehniku un zina, ko grib, bet gatavā veidā atrast nevar. «Komplektējot velosipēds būs par 20-25% dārgāks,» tā - J. Mikulens. Vislabākais - nopirkt gatavu riteni, pabraukt ar to, saprast, kas nepatīk, un tad šīs nepatīkamās detaļas nomainīt. Tā tiek darīts ar pusi iegādāto velosipēdu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Kas jāzina par velodetaļām? Rāmis Riepas Amorti

Dzelzs ir lētākais materiāls, bet vairs tikpat kā netiek izmantots. Dominē alumīnijs, kura viegluma pakāpi norāda cipari 5000, 6000, 7000. Dārgajiem velosipēdiem rāmis būs no titāna vai oglekļa šķiedras kompozītmateriāla. Jo ritenis dārgāks, jo sportiskāka uzsēde, taču to, vai rāmis ir labs vai slikts, skatoties pateikt nevar, ir jābrauc. Rāmim jābūt braucēja augumam atbilstošā izmērā, un, jo braucējs mazāks, jo rāmja cauruļu leņķis būs šaurāks. Nopietnie ražotāji (Cube, Felt, Kelly's u.c.) cenšas iztikt bez liekām caurulēm, jo tas dod papildu svaru, kā arī bez mistiskas ģeometrijas, kad, piemēram, nav centrālā stieņa, uz kā balstās sēdeklis.

MTB riepas ir platas un ar izteiktu protektoru, lai ir laba saķere ar segumu. Uz asfalta to nevajag, tāpēc pilsētas ritenim riepas būs gludākas un šaurākas, lai labāk ripo. Jo «gudrāks» un dārgāks velosipēds, jo mazāk tam būs spieķu.

Ratu dakšas var būt cietās (kā nereti mēdz būt pilsētas divriteņiem) vai amortizatoru dakšas, kas savukārt dalās parastajās, ar atsperi un eļļas, ar piepumpējamām gaisa kamerām, regulējamajās. Daudziem velosipēdiem ir lock-out sistēma, kas vajadzības gadījumā ļauj amortizāciju neizmantot; dārgajiem sporta riteņiem ir iespēja regulēt arī dakšas gājienu, tā ātrumu.

Ir V veida bremzes, kāju bremzes, kad divriteni apstādina ar pedāli, un disku bremzes, kas, tāpat kā V bremzes, iedalās mehāniskajās un hidrauliskajās. Mehāniskās darbojas ar trosīti un ir cietākas, hidrauliskās - elastīgākas un efektīvākas. Ja brauc sportiskā līmenī, vajadzētu izvēlēties disku bremzes, kas kalpo ilgāk, strādā precīzāk un nebojā riepu aplokus.

Kritēriji, pēc kā izvēlēties, ir ātrumu skaits un ražotājs (divi lielākie ir Shimano un Sram), kā arī, tāpat kā citām velodetaļām, klase. Pilsētas velosipēdiem ātrumu būs mazāk nekā kalnu divriteņiem. MTB arī viss ātrumpārslēgu detaļu mehānisms ir atsegts, lai būtu vieglāk iztīrāms, savukārt pilsētas velosipēdiem mēdz būt paslēpts rumbā, kas salūšanas gadījumā ir pārāk sarežģīta, lai remontētu, - lētāk būs rumbu nomainīt.

Pilsētas tipa velosipēdam sēdeklis būs platāks un mīkstāks, MTB - šaurāks, cietāks. Sēdeklis jāizvēlas sev komfortabls. Ļoti platam sēdeklim gan jāskatās, lai uz tā būtu ko likt, citādi tas būs neērts. Par optimālu uzskata 12-15 cm platu sēdekli. Nepieciešamības gadījumā to var nomainīt, tam var uzlikt gela uzliku vai valkāt speciālas velobikses ar t.s. pamperu.

Cik maksā divritenis?

Bērnu divritenis (12-16 collu, 2-6 gadus veciem bērniem):
Ls 70-80, dārgākie - Ls 100-200
Pusaudžu divritenis (20-24 collu): vienkāršāki, ar mazāk ātrumiem - ap Ls 100, dārgākie - Ls 200-300
Pilsētas divritenis: sākot no Ls 100 līdz Ls 1000 un vairāk; lētākie - ar vienu ātrumu
Kalnu divritenis: no Ls 100 līdz Ls 6000 un vairāk; lētākie - ar maz ātrumiem, bez amortizatoriem, vieglāk salaužami
Bērnu sēdeklītis: Ls 30-100

Velosipēdu cenas atkarīgas no izmantoto velokomponentu klases. Vidējais līmenis būs Acera vai Alivio klases divritenis par Ls 200-300.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?