Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Uz lielveikalu nevis pirkt, bet pastaigāties

Šobrīd tirdzniecības centri daudziem ir nevis iepirkšanās, bet gan pastaigas vieta, tā vispārējo tendenci, ņemot vērā lielveikalu rezultātus, apraksta SMI Real Estate Group vadītāja Rita Stražin-ska, kuras vadītais uzņēmums apsaimnieko un pārvalda tirdzniecības centrus gan Rīgā, gan Jelgavā un Liepājā. Tas gan neesot slikti, jo, ieraugot kādu tiešām nepieciešamu vai interesantu lietu, centra apmeklētājs tomēr var kļūt par pircēju.

Tendenci apliecina fakts, ka desmit lielāko Rīgas un reģionu tirdzniecības centru kopējais apgrozījums pērn ir samazinājies aptuveni par trešdaļu, salīdzinot ar 2008. gadu, un bija 310 miljoni latu, apmeklētāju skaits sarucis vidēji par 23%. Sarāvusies arī vidējā pirkuma summa.

Tiesa, mazāks apgrozījuma kritums ir reģionu iepirkšanās centros, ko Valmieras t/c Valleta direktore Dace Sideļska skaidro tā: «Reģionu iedzīvotāji retāk dodas iepirkšanās braucienos uz Rīgu, izdarot izvēli par labu sev tuvākajam tirdzniecības centram.»

Jau vairāku gadu gaitā jūtama divu Rīgas t/c Alfa un Spice sāncensība par lielāko apmeklētāju plūsmu un iespaidīgāku apgrozījumu. Un, lai arī pagaidām Alfa ir līderis, pēdējos gados atšķirība starp abu centru darbības rādītājiem ir samazinājusies. Pērn Spicei izdevies vēl vairāk tuvoties sīvākajam konkurentam.

Alfā iegriezušies 8,3 miljoni, bet Spicē - 7,5 miljoni apmeklētāju.

Retāk un lētāk

«Tiek pirkts mazāk, un iepirkšanās notiek retāk. Apmeklējums samazinās, un tas vairāk liecina, ka cilvēki uz centriem nāk retāk, nevis - ka tiek zaudēti klienti,» spriež Mārcis Budļevskis, Origo, Mola, Doles, Alfa, Galerija Centrs apsaimniekotāja - SIA Linstow Center Management iznomāšanas un biznesa attīstības direktors. «Man nepatīk vārds «krīze», bet mūsu industrijā tā ir krīze, ja gada laikā apgrozījums nokrīt par 30-40%. Ņemot vērā tik lielu kritumu, es teiktu, ka mūsu tirgotāji ir lieli malači. Masveida bankrota vilnis nav bijis,» viņš neslēpj. Pēc t/c Domina Shopping vadītājas Ilzes Brazēvičas teiktā, smagākā situācija ir izklaides, mājas/elektrotehnikas un aktīvās atpūtas sfērai.

Vēl samazināsies

Aptaujātie tirdzniecības centru pārstāvji gan atzīst, ka šogad ir bijušas nedēļas un mēneši, kad gan apmeklētāju skaits, gan arī apgrozījums ir bijuši lielāki nekā pagājušā gada attiecīgajā laika posmā. Tomēr arī šajā gadā tiek prognozēts samērā neliels apgrozījuma kritums ar piebildēm «jāgaida rudens» un «ja nenotiks nekādi satricinājumi». Prognozētais samazinājums ir 3- 10% robežās atkarībā no konkrētā iepirkšanās centra.

Konsultāciju kompānijas SIA Agents and Advisors partneris, starptautiskās tirdzniecības centru padomes (ISCS) Baltijas komitejas loceklis Māris J. Oga akcentē, ka patēriņš ir inerces process. Labu laiku pēc tam, kad visiem bija skaidrs, ka «gāzi grīdā» pieeja ekonomikā ir novedusi visus grāvī, iepirkšanās paradumi nemainījās, viņš atgādina. Tāpēc tagad, pat ja noticam valdības optimistiski izziņotajam ekonomiskās atveseļošanās sākumam, pat ja reāli pieaugs patēriņam izmantojamās naudas summas, pēc inerces kādu laiku vēl turpināsies mazumtirdzniecības apgrozījuma samazinājums. Turklāt cilvēki tagad ir kritiskāki, pērk tikai tiešām vajadzīgo, kā arī cieši seko cenas un kvalitātes atbilstībai.

Nāk klāt

Pagājušajā gadā atvērti vairāki jauni tirdzniecības centri: Riga Plaza Pārdaugavā Rīgā, Liiba Ķekavā, Iga centrs Aizkrauklē un Domo Kuldīgā. Šoruden plānota vērienīga tirdzniecības centra Galleria Riga atklāšana pašā Rīgas centrā, ko tirgus dalībnieki vērtē kā drosmīgu projekts. Arī tā nomnieki ir drosmīgi, teic M. Budļevskis. «Ikviens jauns spēlētājs apstākļos, kad kopējais nozares apgrozījums samazinās vai labākajā gadījumā vienkārši neaug, kādam kaut ko ņem nost. Ja objekts atvērtos spēcīgs un varens, tad noņemtu vairāk. Iespējams, ka problēma varētu rasties ar aizpildījuma līmeni, un tad zināmas grūtības būs pašam objektam. Pievilkt cilvēkus jaunam centram, likt mainīt kustību ir sarežģīti,» viņš komentēja.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Lielveikali

Apmeklētāju skaits 2009.gadā (salīdzinājumā ar 2008, %)
1. Origo 38,05 (-18,8)
2. Galerija Centrs 8,71 (-14,8)
3. Alfa 8,34 (-10,1)
4. Spice7,50 (-6.3)
5. Domina Shopping 4,96

Avots: uzņēmumu sniegtie dati, DB

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?