Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +9 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 14. oktobris
Minna, Vilhelmīne

Vispirms jāizdzīvojas ar lāpstu pa putekļiem

«Tēvs dažreiz ņēma līdzi uz darbu, pirmās atmiņas ir jau no triju četru gadu vecuma, kad mani ielika greiderā skatīties, kā līdzina šķembas, un dūcošajā traktorā aizmigu. Ceļu būvētāji esam trīs paaudzēs. Jau no sešu gadu vecuma zināju, kas būšu,» stāsta uzņēmuma A.C.B. Ceļu departamenta projektu vadītājs Edmunds Zonbergs.

Vilināja mainība

Vidusskolā Edmunds mērķtiecīgi gājis uz šo profesiju, cītīgi apguvis fiziku, algebru, ģeometriju, ķīmiju. No 16 gadu vecuma vasarās sācis strādāt, lai gan 90. gadu sākumā, kas sakrita ar Edmunda studiju laiku RTU, ceļu būve bija gandrīz apstājusies.

Līdzīgi kā vienā upē nevar iekāpt divreiz, tā nevienu ceļu nesanāk būvēt atkārtoti, vienmēr ir kas nebijis. Atšķiras daba objektos, jāapgūst jaunākās tehnoloģijas, pastāvīgi jāmācās. Tikko ceļš uzbūvēts, pirmajā mirklī liekas - tur vai tur varēja labāk, bet paiet gads un, pa ceļu braucot, pārņem lepnums, ka sanācis forši. Īpaši atceroties, kā bija pirms tam, teic Edmunds. Par saviem labākajiem ceļiem viņš uzskata Via Baltica - Pleskavas un Tallinas šoseju, mezglu un turpinājumu līdz Baltezeram un nobrauktuvei uz Ādažiem, tāpat posmu Iecava-Bauska-Ķekava. Gandarījums ir arī par pārbūvēto Juglas mezglu, Lubānas ielu no Saharova līdz Deglava ielai. Desmit gadu laikā gan nav mainīta šosejas virskārta, pāri gājuši komunikāciju ierīkotāji, tomēr līkumotās ielas vietā nu ir četru joslu maģistrāle.

Četri virzieni

Ceļu būvē ir četri galvenie virzieni: būvniecība, būvdarbu uzraudzība, projektēšana un administratīvais darbs ceļus pārvaldošajā institūcijā Latvijas valsts ceļi. Būvniecība ir smagākais, bet arī respektējamākais darbs, savukārt tiem, kuriem patīk apliecināt savu radošo izdomu, jāizvēlas projektēšana. Lai strādātu uzraudzībā, jābūt pieredzei būvniecībā, savukārt ceļu pārvaldīšanā svarīgi izprast procesu kopainu. A.C.B. topošajiem ceļu būves inženieriem vasarās ir iespēja pārliecināties, vai šis darbs tiešām domāts viņiem, - kārtīgi jāizdzīvojas ar lāpstu pa putekļiem. Kāds augstskolas beidzējs reiz pieprasījis dienesta auto, datoru, tālruni, jo ir inženieris, bet Edmunds skaidrojis, ka ieraksts diplomā vēl nenozīmē, ka tāds esi realitātē. Jāapgūst arī specialitātes sūrā puse.

Būvniecība prasa milzīgu enerģiju. Tādu intensitāti un darba ritmu var izturēt līdz 50 gadu vecumam, pēc tam daudzi kļūst par būvuzraugiem. Visus Edmunda vadītos projektus uzrauga algotas būvuzraudzības firmas. Latvijas valsts ceļu pasūtījumu darbiem ir strikti noteikumi, tā ka «noķīmiķot» neko nevar, tāpēc apšaubāmas ir runas par nepilnīga vai nekvalitatīva materiāla izmantošanu, Edmunds teic. No padomju laikiem dažiem gan palicis ieradums, ka nohalturēt var un vajag, tāpēc A.C.B. jaunos kolēģus cenšas radināt pie citādas attieksmes.

Edmunds no strādnieka kļuvis par projektu vadītāju. Viņš atzīst - tas ir komandas darbs, viens var bruģēt tikai pagalmus. Pašu profesijā līdz šim visvairāk saistījusi darbošanās objektā, darbu organizēšana, nekad nav paticis krāmēties ar papīriem. Tagad, pakāpjoties pa karjeras kāpnēm, ir jauni izaicinājumi, nākas sēdēt kabinetā, plānot, organizēt. Sarunas laikā bieži zvana tālrunis - Edmunds neklātienē piedalās plānošanā Ludzā. Pusi darbalaika arī jāpavada auto, lai nokļūtu objektos, saskaņotu dokumentus.

Skrējienā pa Latviju

Darbs «izsūtījumā» ir profesijas mīnuss, Edmunds stāsta. Ja jābūvē ceļa posms no Ludzas līdz Zilupei, inženieris ik svētdienas vakaru brauc turp un vēlu piektdienas vakarā atgriežas mājās. Ģimenei tas jāsaprot, jārēķinās ar biežajiem komandējumiem. Darbs ir arī fiziski smags. Daždien projektu vadītājam turp un atpakaļ jānobrauc ap 600 km. Ceļu būves darbi maiņās sākas agri, bet beidzas pusnaktī vai vēlāk. Meistari strādā ārā gan salā, gan karstumā, gan lietū. Viņi un strādnieki vakaros klāti ar biezu putekļu kārtu un vasarā iegūst proletariāta iedegumu - seja un rokas brūnas, pārējais ķermenis balts. Savukārt inženieris atbild gan par tehnikas nodrošinājumu, gan materiālu piegādi, jārisina arī būvniecības procesā radušās problēmas, soli pa solim jāplāno visas darbības, jāparedz izmaiņas. Patlaban Edmunds vada projektu Kokneses-Maskavas ceļa posma izbūvē. Apjomi esot fantastiski, jāizmanto divi miljoni kubikmetru materiāla. Pats tā iegūstot jaunu pieredzi loģistikā. «Zināšanas nevar apgūt tikai teorētiski, visu laiku jādomā, ņemot vērā jau iegūto pieredzi. Ceļu būvē stāvus bagāts nekļūsi, jābūt klāt dvēselei, nevar strādāt virspusēji,» stāsta Edmunds.

Ceļi jālabo kā zobi

Bet kāpēc tik daudz Latvijas ceļu brūk? Edmunds skaidro, ka mūsu valstī nav ceļu attīstības un stratēģijas programmas vismaz 30 gadiem. «Ceļi ir kā zobi - ja tos ilgi netīra un nelabo, tie ir sliktā stāvoklī. Viss slēpjas finansējumā. Piemēram, Nīderlandē ceļu būvei gadā atvēl ap miljardu eiro un apmēram tikpat - to uzturēšanai,» teic Edmunds. Viņu sāpina priekšstats, ka vaina ir būvnieku sliktajā darba kvalitātē. Tas, ka aizber bedres, lai mašīnas nenolauztu riteņus, ir tikai steidzami glābšanas darbi, ceļu uzturētāji to labi apzinās. Ceļiniekiem bieži esot šķērmi ap dūšu, jo daudzi sevi uzskata par ceļu būvē zinošiem un neskopojas ar kritiku. Gandarījums, protams, ja kāds labi paveikto novērtē, bet tas gadās retāk. Pašam prieks, ja objekts vizuāli piesaista. Piemēram, pusgadu ilgusi cīņa, līdz izdevies pārprojektēt žogu ap Baltezera baznīcu, lai tas būtu pievilcīgs - projektos paredzēti arī šādi risinājumi. Edmunds atzīstas - ja nebūtu kļuvis par ceļu būvnieku, iespējams, būtu mākslinieks, lai arī pēc dabas esot diezgan pragmatisks.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara
Projektē un būvē ceļus, laukumus un satiksmes pārvadus, piemēram, tiltus, viaduktus, tuneļus. Organizē un vada ceļu vai tiltu būvdarbus, veic būvuzraudzību, ceļu un tiltu uzturēšanu, remonta darbus. Sertificēts ceļu būvinženieris specializējas projektēšanā, būvniecībā, būvuzraudzībā.

Kur mācās
Nepieciešama augstākā izglītība būvniecībā vai transporta būvē. Par ceļu būvinženieri var strādāt arī ar 1. līmeņa profesionālo augstāko izglītību, ja ir piecu gadu praktiskā darba pieredze, savukārt patstāvīgas darbības sākšanai pēc augstākās izglītības iegūšanas vajag triju gadu darba pieredzi. Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības fakultātē var studēt 1. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmā Būvdarbu organizators transportbūvēs (trīs gadi), kā arī iegūt profesionālā bakalaura grādu transportbūvēs (4,5-5 gadi). Abās programmās var mācīties budžeta vietās vai par maksu - Ls 1950 pilna laika, Ls 980 nepilna laika studijās.

Kur strādā
Ceļu un tiltu projektēšanas, būvniecības, remonta, uzturēšanas uzņēmumos, arī kā pašnodarbinātais.

Darbarīki
Dators ar projektēšanas programmām. Projekta izstrādes un izpētes darbos, būvniecības un uzraudzības darbā izmanto arī nivelieri, teodolītu (leņķu mērāmais instruments), latas, bloknotu, sakaru līdzekļus (rāciju), kā arī auto.

Cik pelna
Atalgojums atkarīgs no ieņemamā amata un atbildības pakāpes, kā arī no darba pieredzes - sākot no Ls 500 līdz Ls 1500 mēnesī.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?