Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Latgola – nodota, bet nepadevusies!

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Latgalietis
L
Latgalieši, neesat lupatas, nav tā, ka mūs tur geto aiz Aizviekstes un nosaka katru mūsu soli, latgalieši ir visur un piedalās tās sistēmas veidošanā... Otra lieta multikulturālisms... pilnīgs buļļa kaka... 40% latvīšu, 60% krievvalodīgo... lūk arī viss multi... patiesībā bipolāra sabiedrība. Turklāt vairākums ir tik apvainojušies un tik provinciāli...
L. Kazlauskiene, atbilde ">
L
Jūs mani pareizi sapratāt saistībā ar abiem izteikumiem.
franciska cimare
f
paldies Jums par labajiem vārdiem! Un es domāju, ka tieši ar to arī ir jāsāk, - jāatmet visas šīs iedomātās vērtības "es neesmu publiska persona", " jūs mani aizmirsīsiet" jūs esat cilvēks, mūsu visu līdzbiedrs un varat sevi pozicionēt ar to kas jūs esat un kā jūs jūtat. Vismaz es vienmēr kad piedalos diskusijās - sāku ar to, ka pieceļos un saku "Franciska no Latvijas!" Arī tur, kur par tādu Latviju neviens nav dzirdējis! par latgaliešu un latviešu pretnostatīšanu - nevajag taču liekuļot - palasiet šajā pat blogā - "tie, kas nāk no šī reģiona, ambiciozi, par ļergas pudeli, neizglītoti, sēdēt, nevis strādāt" - palasiet un Jūs uzzināsiet, ka es esmu no šī reģiona, ambicioza, neizglītota, slinka, par ļergas pudeli atdevusi savus īpašumus, mans lievenis nav noslaucīts un dzīvoklis nātrēs ieaudzis..... par valodas jautājumu - katru reizi kad tiek vākti paraksti par šo jautājumu - tieši ar separātismu mēs tiekam piesaukti pie kārtības un vienotības, bet tas netraucē kad Saeimā Viļums mēģināja nolasīt savu solījumu latgaliski, viņu palūgt to izdarīt latviski, vai ne?
Jānis
J
Piekrītu par deputāta zvērestu. Šķiet, Āboltiņas iebildumi gan bija par izrunātā teksta precīzu neatbilstību rakstītajam, nevis par valodu kā tādu.
  • 0
  • 0
franciska cimare
f
Esmu priecīga, ka diskusija vēl tomēr turpinājās, kaut ari pati vairs tajā aktīvu dalību neņēmu. Jā, atzīstu bija manā rakstā daudz emociju, taču šodien caurskatot KDienas portālu (paldies Jums par iespēju būt egregorā :))) - mani pārsteidza kas cits - Latvijas kultūrā ir tikai dažas personības - Aivars Eipurs, Gundega Repše, Inga Žolude - visi pārējie ir tikai tādi "anonīmi labvēļi" - bet kāpēc tad Jūs, labi un pareizi izglītoti, kautrējaties savas domas paust atklāti? Jo tā ir pirmā ētiskās izglītības pazīme - būt pašam, neslēpties aiz izdomātiem segvārdiem, iaz svešām mugurām. Tad arī mūsu saruna veidotos saturīga un bagātinoša abām pusēm! Pārdomāju savu raksta kļūdas - tiešām nodevības jautājums palika ārpus raksta - man tā ir iespēja runāt mātes valodā, būt latgalietei (arī savā laikā parakstījos par šādu tautību) - man tā ir liegta, manā pasē ir ieraksts latviete, taču bieži es saņemu atgādinājumus, ka neīsta, ka pārāk daudz temperamenta, pārāk daudz emociju. Tāpēc es ļoti labi saprotu cittautiešus, kuriem ir liegta iespēja identificēties ar Latviju. Taču tajā pat laikā es nedomāju, ka tagad mums par katru lietu būtu jāievieš referendumu sistēma - tikai mazliet sapratnes, mazs solīts pretī! Ļaujiet būt visiem, kādi viņi ir! Arī par to grābekli - vai tad tiešām, tas nav acīmredzams, ka tagad, kad 20 gadus ir sēts naids, viss, ko mēs varam ievākt, ir tikai bads? Te tiešām nav neko ne irdināt, ne grābt - palikusi tikai kapu smilts! Un es vēlreiz atkārtoju - lai mums visiem veicas! Lai spēks un prieks ir ar mums! Mūsu senču spēks! Mūsu bērnu prieks!
Anonīmais labvēlis
A
Tātad ārpus raksta vēl palika nodevības jautājums? Man pat bail domāt, kā mēs, latvieši, vēl esam nodevuši latgaliešus... Vai tad latgaliešiem kāds liedz runāt latgaliešu valodā? Tak runājiet! Vienīgi žēl, ka es un vēl daudzi, daudzi citi tādi paši nepratīsim Jums atbildēt. Par tautības ierakstu pasē. Tas ir šausmīgs arhaisms, ka LR pasē vispār vēl ir atstāta tā pēc izvēles neobligāti aizpildāmā sadaļa, jo Rietumeiropā nekā tāda pasēs vispār nav. Ikviens, kurš iegūst, piemēram, Vācijas pilsonību, kļūst par "Deutscher", Francijas - "français" utt., neskatoties uz to, kāda ir šī cilvēka etniskā izcelsme. Šveicē, kur dzīvo četras dažādas TAUTĪBAS ar četrām dažādām valodām, nav viss vācieši, itāļi, franči vai retoromāņi, bet visi ir šveicieši kā NĀCIJA pēc pases, kas gan viņiem ikdienas dzīvē neliedz sevi pozicionēt, kā vien viņi vēlas, atkarībā no savas izcelsmes un runātās valodas. Tas ir tāds izteikti Austrumeiropai, it īpaši bijušajai Padomju Savienībai raksturīgs arhaisms - jaukt pilsonību&valstspiederību (nāciju) ar tautību (etnisko). Protams, ka Latvijā daudziem pilsoņiem būtu visai sāpīgi, ja viņus nosauktu par "latviešiem" pasē, tāpēc ir tā sadaļa, ka cilvēkam ir "Latvijas pilsonība",nevis viņš ir "latvietis" tāpēc, ka ir pilsonis. Tautības (etniskās izcelsmes) pieminēšana tieši pasē patiesībā nes negatīvu nokrāsu, jo politiski, no valsts viedokļa valstij jārūpējas par visiem saviem pilsoņiem vienādi, nešķirojot viņus pēc tautības un izcelsmes. Tautībai, protams, ir svarīga loma daudzās cilvēka dzīves jomās un to neviens neliedz pieminēt. Man jāsaka atklāti, ka es vēl arvien neesmu sapratis to Latgales aizvainojumu, par kuru autore mums vēlējās pavēstīt. Vai Jūs vēlaties kaut kādu īpašu statusu latgaliešu valodai? Tas ir drīzāk un loģiskāk izdarāms Latgales reģionā, nekā tādu statusu tur piešķirt krievu valodai, un par to varbūt pat vajag padomāt, bet tikai es kaut kā neatminos, ka Latgales pārstāvji jebkad oficiālā līmenī to būtu prasījuši piešķirt. Tad aizvainojums un nodevības sajūta ir par to, ka latvieši paši neiedomājās piedāvāt? Runājot par Latgales izpārdošanu, Jūs pati arī sev atbildējāt ar pašas minēto piemēru palīdzību, ka šis princips skāris visu Latviju (Jelgavas un Liepājas cukurfabrikas), ne tikai Latgali. Tātad nekādas īpašās sazvērestības tieši pret Latgali tomēr nav bijis. Es nenosaucu savu vārdu tāpēc, ka neesmu publiska persona. Jums tas tāpat neko neizteiks un Jūs to aizmirsīsiet tūlīt pēc šī komentāra izlasīšanas, jo aiz tā neslēpsies konkrēta seja un dzīvesstāsts. Ar to mēs, vienkāršie mirstīgie, atšķiramies no Aivara Eipura, Gundegas Repšes un Ingas Žoludes. Man nav ko slēpt, vienkārši mans īstais vārds un uzvārds skanētu tikpat bezpersoniski kā jebkurš interneta segvārds. P.S. Patiesībā man ir ļoti siltas jūtas pret Latgali, man ir daudzi latgaliešu draugi, kuriem, likteņa ironija, reizēm ir pat mazāk tempertamenta, nekā man (stereotipi par temperamentīgajiem latgaliešiem un nosvērtajiem latviešiem), un kuri man nekad nav likuši manīt ne gramu no tiem pārmetumiem, kādi Jums, izrādās, ir pret latviešiem. Vispār man interesētu arī citu sabiedrībā zināmu un cienītu latgaliešu domas - ko par to visu teiktu Jānis Streičs, Anna Rancāne. Un Pliekšānu Jāni no Tadenavas mēs nepiesavinājām par dižāko latviešu dzejnieku, jo viņš, vēl ilgi līdz Latvijas valsts pastāvēšanai, savu dzeju rakstīja tikai latviski... Un viņš sāka savu daiļradi laikā, kad latviešu valodai šajā zemē bija tikpat maz teikšanas, kā latgaliešu valodai - Krievijas impērija bija pakļauta rusifikācijas politikai. Un vienalga - paldies Latgalei par Raini, kurš Latgalei ir veltījis tik skaistus vārdus: "Cik man nākas savā gaitā // atcerēties bērnu dienu, // Tik es redzu gara acīm // Zelta sauli atmirgojam."
  • 4
  • 0
Jautājums
J
par izteikumu "20 gadus ir sēts naids" - Vai pretnostatot latgaliešus un latviešus tiek sēts miers?
  • 2
  • 1
vismaz
v
uzreiz var redzēt,ka cilvēks Maskavā mācījies. Intelekts tā ij staro.
karaļu lineāls
k
ar a napadevusīs ja reiz rakstam Latgola
Krancis
K
A kur palyka Tōlova i jōs karalis Tōlivalds?
Krancis
K
A kur palyka Tōlova i jōs karalis Tōlivalds?
Katolis, arī no Rīgas
K
Pārdomas raisa arī autores katolicisma koncepcija. " Protams, katolicisms arī krietni vien ir samazinājis praktiskās dzīvošanas prasmi. Cerība uz brīnumu, kas notiek, tāpēc ka notiek, arī atšķir latgaliešus no latviešiem, kuri gan ļoti labi zina, ka uzdīgs tikai tas, kas ir iesēts." Grūti vienmēr izsekot tos iemeslus, kāpēc tagad jau ir visai daudz katoļu arī visā pārējā Latvijā. Visbiežāk gan tam par pamatu ir kāds pagrieziena punkts dzimtas vēsturē, kad saprecēšanās rezultātā ģimenē ienācis kāds katolis, jo katolicisms tādos gadījumos ļoti bieži ņem virsroku. Piekritīšu, ka Latgalē katolicisms ir vēsturiski vispārējs un ne Rīgā, ne citur Latvijā, atskaitot Suitus, Gudeniekus un Alsungu, tā nav. Bet! Teju puse Eiropas ir tikpat katoliska kā Latgale - Itālija, Spānija, Portugāle, Polija, Austrija, Bavārija, Francija, Beļģija, Lietuva utt. Sanāk, ka tas, ar ko latgalieši atšķiras no latviešiem, ir tas pats, ar ko latvieši atšķiras, piemēram, no poļiem vai spāņiem? Un tas ir tas pats, kas latgaliešus padara līdzīgus, piemēram, austriešiem? Proti, "Tā ir bijība, viesmīlības likums un paļaušanās uz augstāku varu, kas, nepareizi to pielietojot, latgaliešus ir gandrīz iznīcinājusi saimnieciski." Šo te es īsti nesapratu. Un vēl par valodu. Cik zinu, vismaz 90. gados iznāca žurnāls "Katoļu dzeive", kurā raksti apmēram pusi uz pusi bija latgaliski un latviski, arī dažas grāmatas latgaliski. Katrā ziņā taisnības labad jāpiebilst, ka, ja jau latviešu valoda krietni vāciskota, tad latgaliešu valoda ir krietni slāviskota, par ko liecina daudzie no poļu, baltkrievu, krievu valodām aizgūtie vārdi. Un tas nav pārmetums, tas ir katra Latvijas novada vēsturiskais mantojums. Tikai taisnības labad derētu atcerēties, ka ne tikai latviešu valoda, bet arī latgaliešu valoda gadsimtu gaitā ir zaudējusi daļu sava sākotnējā veidola. Apgalvot pretējo tiešām nozīmētu maģisktu ticību realitātē nekādi nesakņotam brīnumam.
franciska cimare
f
Paldies vēlreiz visiem par domām! Diemžēl vairs nevarēšu turpināt piedalīties diskusijā - būs vien jāiedarbina "grābeklis", jo jādzīvo jau vien ir un maizīte kaut kā jāpelna, un Latvijā grābt tiešām vairs nav ko, ja nu tikai sagrābstīt :) Lai mums visiem veicas!
Jānis
J
"Latvijā grābt tiešām vairs nav ko, ja nu tikai sagrābstīt" Cienījamās seperātistes kundzes attieksme pret savu valsti un tautu ir diezgan daiļrunīga. Jautājums tikai - kādu attieksmi jūs pati sagaidiet. Vai tiešām sapratni?
  • 2
  • 0
Mollija
M
Manuprāt šis raksts ir visai tipisks latgaļu "intelektuāļiem" un šī novada iedzīvotāju domāšanas veidam un mentalitātei, kura atspoguļojas arī viņu uzvedībā pēc pārcelšanās uz dzīvi citos Latvijas reģionos. Milzīga ambiciozitāte un paštaisnums komplektā ar izglītības trūkumu. Autores infantīlie spriedelējumi par "karali" Visvaldi un baltu etnoģenēzi agrajos viduslaikos vien ir ko vērti. Un pie visa vainīgi ir draņķa čiuļi (šoreiz - Rīgas nacionālsociālisti). Čiuļi čiuļiem, bet mazāk dzert, vairāk strādāt un vismaz nopļaut nātres pie mājām vidusmēra Latvijas iedzīvotājs jau nu latgaļiem netraucē.
> Lana Kazlauskiene
&
Piedodiet, man kaut kas nejauši ir nodzēsies, sūtot iepriekšējo komentāru. Bija domāts tā: "pievilkt pie latgaļu Visvalža to, ka tituls "rex" it kā veltīts vienīgi Visvaldim, "aizmirst" (nezināt?) to, ka bez Jersikas pašas nosauktajā laika periodā latgaļu apdzīvotajās teritorijās bija daudz citu valstisku veidojumu ar saviem valdniekiem, lai aizstāvētu domu, ka pirmā vienīgā un īstā valsts ar vienīgo un īsto karali Visvaldi tagadējās Latvijas teritorijā, bija Jersika."
  • 0
  • 0
> Lana Kazlauskiene
&
Vispirms es pilnīgi noteikti atbalstu Jūs tajā, kas attiecas uz kaut jelkādu īpašību vispārināšanu, ka tās piemīt VISIEM kādas tautas pārstāvjiem, jo šāda stereotipu kultivēšana ir netaisna, augstprātīga un pat bīstama. Bet par vēstures interpertācijām, par kurām nevajadzētu diskutēt nevēsturniekiem, sanāk, ka Jūs uzskatāt, ka tieši Franciskai Cimarei par to nevajadzētu diskutēt, jo vēsturniece viņa acīmredzami nav. Dīvaini netiešā veidā citēt Indriķa hroniku, pastiepjot tajā nepārprotami aprakstītos faktus, kur labāk patīk, pievilkt pie latgaļu Visvalža to tituls "rex" it kā veltīts vienīgi Visvaldim, ka bez Jersikas pašas nosauktajā laika periodā latgaļu apdzīvotajās teritorijās bija daudz citu valstisku veidojumu ar saviem valdiekiem, lai aizstāvētu domu, ka pirmā vienīgā un īstā valsts ar vienīgo un īsto karali Visvaldi tagadējās Latvijas teritorijā, bija Jersika... Nu, nu... Viņai laikam neienāca prātā, ka šo rakstu varbūt izlasīs kāds cilvēks, kurš tiešām ir lasījis Indriķa hroniku. Te nav runa par vēstures interpertāciju, te ir runa par citāta atbilstību piesauktajam avotam. Un par APZINĀTU maldināšanu, lai iestāstītu kā patiesību kādu acīmredzami citādi nepamatojamu teoriju.
  • 0
  • 0
Lana Kazlauskiene
L
Cik cilvēku, tik vēstures interpretāciju, tāpēc neatbalstu "ne vēsturnieku" centienus diskutēt par šāda veida informāciju. Tāpat neatbalstu tendenci vispārināt apgalvojumus - Jūsu (lai arī kas slēptos zem šī "tipisko Latgales novada iedzīvotāju" pazinējas vārda) komentārs ir kā spļāviens sejā daudziem latgaliešiem.
  • 1
  • 0
Jānis
J
Mollija, lūdzu nespriest par visiem latgaliešiem pēc dažu novada pārstāvju izteikumiem. Un atceries - tie arī ir latvieši.
  • 4
  • 0
Vēršos pie Memory
V
Lūdzu, paskaidrojiet man sīkāk par "Latgales" uzmešanu, jo nekādi nespēju to apjēgt. Nedz raksts, nedz Jūsu komentārs nespēj īsi un kodolīgi pateikt, kad un kādā veidā mēs, pārējie latvieši, esam uzmetuši Latgali, vienīgi to, ka mēs to it kā esam uzmetuši.
  • 4
  • 0
Memory
M
Vērts ir atcerēties savā laikā (1980) Ojāra Vācieša atgādinājumu dažam labam savam bezvēstures tautiem: ' Jo zini, ka esi caur gadsimtiem nākts, / nevis vakardienai no ratu pakaļas izkritis. ' Der APJĒGT - ar Latgales ''uzmešanu'' jau tas globalizacijas/amerikanizācijas proecess nebeigsies. To jau arī domājošie Rīgas intelektuāļi sāk saprast, jo ''uzmešanas'' sekas te arī sāk sajust: ' Situācija latviešu literatūrā šodien ir līdzīgai tai, kādu to aprakstīja Kārlis Skalbe pēc 1. Pasaules kara. Viņš secināja –izpostīta nacionālās rakstniecības druva. Pēc 100 gadiem mēs, protams, lietojam citus vārdus un arī postītāju ir smagi nosaukt par ienaidnieku, kaut arī valsts tieši tā ir rīkojusies, nīdēdama pati savas pastāvēšanas pamatus.'' Gundega Repše: Pēc rakstnieku vizītes Saeimas komisijā
  • 0
  • 2
franciska cimare
f
Mērijai - Latgale izpārdošanā un darbavietu likvidēšana bija tā saucamais pionieris. Ja jūs domājta ka VEFs, Radiotehnika un citi uzņēmumi, tajā skaitā arī pēdējie flagmaņi - Jelgavas un Liepājas cukura rūpnicas aizgāja par ļergas pudeli, tad es domāju, ka Jūs esat nopietni maldināta.
franciska cimare
f
Par komentāriem inetā - esmu strādājusi sociālajos tīklos - tiesa gan ārpus Latvijas - tas ir moderatoru darbs - uzraudzīt šādus "pret cilvēcību vērstus" komentārus un tos dzēst, ieskaitot pat tiktāl, ka IP adreses, no kurām tie tiek sūtīti, tiek bloķētas. Ja pie mums to nedara - tad tā jau ir apzināta politika.
Mērija
M
Kādā ziņā Latgale ir nodota? Visi novadi Latvijā darbojas taču ar vieniem un tiem pašiem likumiem! Acīmredzot vairāk Latgales cilvēkiem jāstrādā, vairāk jāgādā par saviem īpašumiem, nevis tie par ļergas pudeli jāpārdod u n pašiem jāsūkstās, ka ir nodoti.
čivle no Rīgas
č
Esmu dzimusi, augusi, skolojusies, dzīvojusi un strādājusi Rīgā (man ir nepilni 40 gadi), bet par to latviešu nacionālo tīrību... Vēl kā šodien atceros no bērnības un pusaudzes gadiem, ka mājas svētkos arī tāpat, kā te rakstā minēts, dziedājām ne tikai latviešu dziesmas, jo vecākiem bija draugi latgalieši, ukraiņi u.c. tolaik rīdzinieki. Tāpat dziedājām "Gõju po mežu rubuļus zaudēti" un "tiž mene pidmanula", bet ne tikai. Arī krievu dziesmas. Un ļoti daudz latviešu dziesmu. Nezinu, izskatās ļoti līdzīgi latgaliešu godiem, lai gan manā ģimenē apzinātā attālumā nav neviena latgalieša, nedz arī kāda cita no tās puses. Un tomēr esam katoļticīgi savu nedaudz lietuvisko sakņu dēļ, kuru nacionālās iezīmes gan ir izbeigušās vēl pirms trim paaudzēm, turklāt dzimta visu šo paaudžu laikā turpinājusi sajaukties ar latviešiem, paturot katolicismu. Un vēl mums ir izteikti latvisks uzvārds. Ar ko mēs īsti atšķiramies no latgaliešiem? Vai viss ir tik vienkārši nodalāms un diferencējams? Par 12.-13. gs.: Jersika taču nebija vienīgā latgaļu valsts. Kā ar Atzeli, Tālavu u.c. latgaļu valstīm tajā pašā laikā? Neviena hronika neliecina par to, ka to valdnieki būtu bijuši kaut kādas vasaļattiecībās ar Jersikas Visvaldi. Tomēr taisnības labad tad vajadzēja pieminēt, ka Livonijas Indriķa hronika titulu "rex" (karalis) gan piedēvē tieši zemgaļu karalim, kur tiešām valdīja pār visu Zemgali, atskaitot Upmali, kamēr par tiem citiem valdniekiem mēdz izteikties, ka tādi "dux" (hercogi) vien esot. Piekrītu, ka latgaliešiem ir valoda, nevis dialekts, kaut vai tāpēc, ka tai tomēr ir sava rakstniecība, Bībeles tulkojums un liturģiskā valoda. P.S. Delfu komentāri, paldies Dievam, tomēr nav nekāda izziņa par visas nācijas garīgo veselību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies mākslinieks Eižens Valpēters

Ziemassvētku laikā 23. decembrī mūžībā devies mākslinieks nonkonformists, grāmatas Nenocenzētie. Alternatīvā kultūra Latvijā. XX gs. 60-tie un 70-tie gadi (2010) sastādītājs Eižens Valpēters (1943–20...

2024. gads teātrī. Teātris nav ēka

Gandarījumu ir sagādājuši oriģināldarbi, kas runā par šīs zemes cilvēkiem, viņu vēsturi un šodienu, cerībām un vilšanos, stereotipiem un vērtībām

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja