Kā radās leģenda
Kad
88 gadu vecumā miegā savā mājā netālu no Lozannas mūžībā aizgāja Čārlzs
Spensers Čaplins, viņam līdzās bija uzticamā sieva Ūna - dramaturga
Jūdžina O'Nīla meita, Čaplina astoņu bērnu māte. Ūnu 52 gadus vecais
Čaplins apprecēja, kad viņai bija tikai 18. Abu laulība bija
harmoniskākā Čaplina mūžā. Viņš bija nodzīvojis piesātinātu mūžu,
sasniedzis pasaules slavu, strādājis gan mēmajā, gan skaņu kino vairāk
nekā pusgadsimta garumā.
Čaplins piedzima Londonā, tomēr
viņa kino karjera aizsākās Amerikā. Viņa bērnības stāstā viegli
saskatīt teju Dikensa varoņu, teiksim Deivida Koperfīlda, cienīgas
ciešanas un nabadzību. Visdrīzāk aktiera talantu Čaplins ir mantojis no
vecākiem Čārlza un Hannas - vodeviļas aktieriem. Ar pārticību Čaplini
nevarēja lepoties, tēvs slīga alkoholismā, māte jau pēc pašķiršanās ar
vīru piedzīvoja gan balss zaudējumu, gan publisku izsvilpšanu un
pazemojošu, fiziski traumējošu satrakotās publikas raidītu priekšmetu
krusu. Vēlāk - arī arvien ilgākus uzturēšanās periodus psihiatriskajās
klīnikās. Dramatiskajā mātes izgāšanās brīdī notika pirmā piecgadīgā
Čārlija uzstāšanās: lai glābtu mammu, viņš devās uz skatuves un
nodziedāja populāru dziesmiņu. Publikas uzbrukumi nesekoja, bērnības
traumas - arīdzan. Viņa zvaigznēs bija ierakstīts komedianta ceļš.
1912.gadā,
jau būdams jauns cilvēks ar aktiera ambīcijām, viņš pirmo reizi nokļūst
ASV ar komiķa Freda Karno trupu, kuram cilvēce var būt pateicīga par
"dunku komēdiju" kroņa joka - torte ģīmī - radīšanu. Iespējams, "dunku
komēdija" nav tas labākais tulkojums angļu valodas slapstick. Taču bez
tā, runājot par XX gs. sākuma komēdijām (uz skatuves un kino), kurās
sit, gāžas, grīļojas, met ar tortēm, neiztikt. Vēlāk, "atsperoties uz
tām un izmantojot kino", Čaplinam būs lemts sasniegt nebijušu dziļumu
un paradoksalitāti.
Unikālas veiksmes stāsts
Čaplina
karjera ir apbrīnojams veiksmes stāsts - Karno trupas viesizrāžu laikā
Čaplinu pamana komēdiju veidotājs Maks Sennets, un pavisam drīz Čaplina
varonis ar katliņu, ūsiņām, klamzīgām biksēm un spieķi, "aiziet uz
urrā".
Publika ir sajūsmā, īsfilmas (tolaik komēdijas
tika ražotas kā īsas, komiskas epizodes) ir ārkārtīgi populāras. Savas
darbības pirmajos piecos sešos gados Čaplins saņem tam laikam
pasakainus honorārus un var atļauties leknus filmu budžetus. Jau vēlāk
par Čaplina Klaidoni rakstīs ne tikai kā par konkrētā laika komēdijas
un kases fenomenu, bet unikālu talantu, kurš aiz nenopietnā "piesega"
ir spējis radīt universālu varoni - klaidoni, nabadziņu, kuram dzīve ar
āmura trulumu nemitīgi dara pāri, savukārt viņš, jancīgais vīriņš
nejēdzīgā apģērbā, sentimentāls un bērnišķīgs, koķets un, ja vajag,
negants, nemitīgi nostājas uz kājām, nezaudējot ne kripatas sava "mazā
cilvēka" pašcieņas.
Dzīles, ko vēlāk saskatīs Čaplina
komēdijās, iespējams, nebija viņa mērķis. Klaidoņa tēlu Čaplins atrada
nejauši un izmantoja gan daudzos desmitos īsfilmu, gan pilnmetrāžas
filmās, kuras viņš režisēja pats - par šedevriem dēvētajās
"Mazulī"/"The Kid" (1921), "Parīzietē"/"A Woman of Paris" (1923),
"Zelta drudzis"/"The Gold Rush" (1925) u.c.
Atšķirībā no daudziem
kolēģiem Čaplins spēja pārdzīvot skaņas ienākšanu kino, atļaujoties
laikā, kad publika alka skaņu, atrast kompromisu. Filmās "Pilsētas
ugunis"/"City Lights" (1931) un "Modernie laiki"/"Modern Times" (1936)
viņš izmantoja skaņas efektus, bet izvairījās no dialogiem. Čaplina
nākamie darbi apliecināja, ka viņš ir ne tikai ģeniāls izklaidētājs,
bet arī politiski asredzīgs režisors - filma "Lielais diktators"/"The
Great Dictator" (1940) ir izcils politiskais farss, kurā Čaplins
vienlaikus nospēlē gan diktatoru Adenoidu Hinkelu (tā prototips ir
Hitlers), gan ebreju frizieri.
Čaplina nākamais solis
- slepkavas maniaka loma - viņa režisētajā traģikomēdijā "Verdū
kungs"/"Monsieur Verdoux" (1947) publiku samulsināja ne pa jokam. Filma
izgāzās. Skatītājam bija grūti samērot kādreizējo Klaidoni ar Čaplina
jauno, negatīvo tēlu. Proti slepkavu, kura specializācija bija
iemīlināt un novākt romantiskas kundzītes.
Grēksūdze un pašportrets
Kā
samierināšanās līgums ar publiku kļuva viņa šedevrs "Rampas
gaismas/Limelight" (1952) - smeldzīgs stāsts par mirstoša klauna,
komedianta Kalvero (Čaplins) un jaunas balerīnas simpātijām un, jā,
šovbiznesa nežēlību.
"Tā ir saviļņojoša novecošanas traģēdija.
Atliek vien atminēties kadrus, kuros, šķiet, viss pasaules nogurums
atspoguļojas Kalvero izmocītajā sejā, - epizodi grimētavā, kurā Kalvero
noņem grimu," - tā 1953.gadā rakstīja franču kritiķis Andrē Bazēns,
piebilstot: "Kalvero ir tas, par ko varēja kļūt visu laiku
visapbrīnojamākais aktieris, ja viņu būtu pametusi slava... Kalvero ir
Čaplina baiļu iemiesojums un tajā pat laikā veids, kā pieveikt savas
bailes."
Čaplins uzņēma vēl divas filmas, kas vairs
neko daudz nespēja piebilst viņa mītam - pēdējos 10 gadus pirms savas
nāves viņš filmēja itāliešu skaistuli Sofiju Lorēnu (Grāfienē no
Honkongas, 1967) un sev atvēlēja vien sīku lomu.
Mīta dividendes Čaplinam ļāva harmoniski dzīvot savā laimes oāzē Šveicē ar sievu Ūnu. Abu attiecības vainagos jebkuru pastāstu par Čaplina dzīvi, arī kā skaists fināls skandalozas publicitātes pavadītajai personiskajai dzīvei (romāni ar ļoti jaunām aktrisēm, pāris piespiedu laulību grūtniecības dēļ, smagas šķiršanās).
Neiztikt bez tēmas - ASV nekorektā attieksme pret sava kino leģendu - pieminējuma. Lai arī četrus gadu desmitus nodzīvojis ASV, Čaplins nepretendēja uz šīs valsts pilsonību. 50.gados ASV antikomunistiskās spriedzes rezultātā Čaplins tika turēts aizdomās par simpatizēšanu komunistiem. Kad 1952.gadā Čaplins devās uz filmas "Rampas ugunis" pirmizrādi Londonā, viņam tika liegta iespēja atgriezties ASV. 70.gadu sākumā gan šo "nesmukumu" centās izlīdzināt Kinoakadēmijas piešķirtais Oskars par mūža nopelniem.