Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +9 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Ceļojums uz Dardžilingu

Autors: Dita RietumaPublicēšanas datums: Ceturtdiena, 2008. gada 31. janvāris.Rubrika: TV Izklaide (12. lpp.)

Dardžilingas izlase

Šī ekstravagantā komēdija ir rada īpašai, smaržīgai un eksotiskai Dardžilingas tējas izlasei. Darjeeling limited — tā mēdz rakstīt uz labas tējas paciņām, kas atceļojušas no Indijas. Tāds ir arī filmas (Ceļojums uz Dardžilingu) oriģinālnosaukums, kas Eiropas pirmizrādi piedzīvoja rudenī — Venēcijas kinofestivālā, gan nezin kāpēc "tikai" ārpuskonkursa programmā, kaut tā sekmīgi būtu varējusi startēt konkursā. Festivālu publikai un apritei šādi stilīgi, ekstravaganti, saldi sāpīgi un skumji komiski "piedzīvojumi", ai, kā tīk, gluži tāpat kā pats to veidotājs — režisors Vess Andersons.

Vieni paradoksi

"Ceļojums uz Dardžilingu" ir viena no tām filmām, kas tiepīgi pieprasa kaut kompaktu "ekskursu" tā veidotāju — vispirms jau režisora Vesa Andersona — radošajā biogrāfijā. Tā viena iemesla dēļ — gan filma, gan pats režisors, kuram vēl nav pat četrdesmit, pieder to laimes krekliņā dzimušo šaurajam lokam, kuriem nav nācies upurēt ne savu īpatno pasaules redzējumu, ne intonācijas, ne stāstījuma veidu, sastopoties ar taču jau brutālajiem Holivudas lielbiznesa spēles noteikumiem. Tā biznesa, kas Dieva kārtā tur "vidēji omulīgo patērētāju", ko nav vēlams nogurdināt ar kaut kādiem tur smalkā stila meklējumiem.

Vēl jo unikālāks ir fakts, ka Andersons kopš savas debijas ir cītīgi kopis komēdijas — paradoksu blīvas, vizuāli uzkrītoši košas, apzināti teatrālas, pat butaforiskas — pasauli. Viņš arī vienmēr centies strādāt ar savu patstāvīgo aktieru loku, kuram piederīgs gan Džeisons Švarcmens (kopš Vesa Andersona filmas "Rašmora", plašāk gan pazīstams no filmas Marija Antuanete), gan Bils Murejs (Ūdensdzīve ar Stīvu Zisū), gan Andželika Hjūstone (Zisū), gan Ouvens Vilsons (Karaliskie Tanenbaumi). Ar aktieri Džeisonu Švarcmenu Andersonu saista arī kopīgi filmai Ceļojums uz Dardžilingu rakstītais scenārijs, savukārt ar Ouvenu Vilsonu, kurš īsi pirms Ceļojuma uz Dardžilingu nokļuva preses uzmanības lokā pašnāvības mēģinājuma dēļ, viņi kopā rakstījuši iepriekšējo Andersona filmu scenārijus.

Ģimenes krīze

Visi pieminētie čakli piedalījušies arī Andersona organizētajā ceļojumā uz Indiju — Dardžilingu, kurā paķerts līdzi arī oskarotais (par Pianistu) jaunienācējs Andersona paradoksālajā pasaulē Adriens Brodijs.

Ja vienā frāzē būtu jāsummē Andersona filmu būtība — tā varētu skanēt šādi: Andersons ar rezignētu un būtībā jau tik piedodoši mīlošu attieksmi pētī "vidējo disfunkcionējošo" amerikāņu ģimenīti". Arī Ceļojums uz Dardžilingu ir stāsts par ģimeni — trim brāļiem, kuriem vieglāk ir nesarunāties savā starpā nekā komunicēt (tas draud ar "kašķi"!) un kuri devušies savstarpēja miera meklējumos taču jau rietumu pilsoņa "panacejā" — harmonizējošā ceļojumā uz eksotiskām zemēm.

Indiju un Dardžilingu gan kašķīgie tēva dēli izvēlējušies vēl arī personisku motīvu dēļ — šurp kādreiz atbēgusi viņu māte (Anželika Hjūstone), pametot bērnus un joprojām neizrādot īpašu vēlmi tos satikt.

Būtībā "Ceļojums uz Dardžilingu" sižeta piedāvājumā ir klasiska ceļojumu filma — varoņu iekšējie meklējumu un ārējās provokācijas, notikumi, kas mudina viņus uz tiem, pavada viņus ceļojumā no punkta A uz punktu Z. Un te nu Andersons ir pacenties radīt krāšņu košu, eksotisku un tajā pašā laikā ļoti stilizētu Indiju, kurā trim brāļiem būs jāpiedzīvo pārbaudījumi ar indīgu čūsku, seksīgu vilcienu pavadoni (sievieti) un viņas bargo priekšnieku. Viņi tiks izsēdināti no vilciena "nekurienes" vidū, lai sastaptos ar skarbām atklāsmēm — dzīvību un nāvi, kas filmu no amizanta pastāstiņa par trim kašķīgiem tēvaiņiem teatrāli eksotiskā Indijā iesviedīs pilnīgi citā — traģiskā — intonācijā un pat dokumentālā vidē. (Šo apzināto "stilistikas lūzumu", paradoksu pilnai komēdijai mainot "ādu" un pārvēršoties par moralizējošu drāmu, daudzi, es to skaitā, īsti nepieņemu — par patētisku, par naivu... ). Taču Andersonam ir savs funktieris, un kā gan lielos egoistiskos amerikāņu lempjus (varoņus) vedīsi pie prāta, ja ne ar sava veida katarsi, atklāsmi, pēc kuras taču tiecamies, nereti rietumnieciskā paviršībā apgrābstot ājurvēdas zinības, jogas kustības un dodoties ceļojumos uz citu pasaules malu.

Viesnīca Ševaljē

Trijotne filmā nav izņēmums, Indijas pieredze viņiem izrādās glābiņš — vismaz iemesls sakārtot personiskās attiecības. Kaut daudz pārliecinošāka nekā krāšņā slavas dziesma sevis meklējumiem Indijā izskan elegantā un ironiskā īsfilma Viesnīca Ševaljē (ar Natāliju Portmeni un Džeisonu Švarmenu), kas kalpo kā prologs filmai Ceļojums uz Dardžilingu (tiek demonstrēta tādā pašā komplektā kā Venēcijā) un motivācija doties sevis meklējumos Indijas virzienā vienam no trim amerikāņu brāļiem — krīzē.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja