Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Matu laka

Iesākumā bija deja. Idilliski draudzīgajā Tērnbladu ģimenītē tikai tētis Vilbūrs (apburošais daudzu filmu sliktais zēns ar eņģeļa harismu Kristofers Vokens) atgādina šmaugu pāraudzi ar tipiski rokenrolīgu matu čolku a la Elviss, kurš strādā paša veikaliņā Hardy Har Har un kurš ar iemīlējušamies kaķa acīm mūžīgi uzlūko savu apaļīgo laulāto draudzeni Ednu un ar tēvišķu mīlestību noskatās uz meitiņas, hiperaktīvas koledžas skolnieces Treisijas (debitē Nikija Blonski, ko kritiķi vienbalsīgi slavē kā filmas patieso brīnumu) centīgajām pūlēm "būt kā citi bērni" un nokļūt meičas sapņu šovā — rokenrola un televīzijas ēras dzimšanas karstākajā hitpārraidē The Corny Collins Show, kuru vada X–cilvēku skaistulis Ciklops jeb siržu lauzējs Džeimss Mārsdens, aktieris, ko citkārt peļ par cukurgailīša ārieni (it kā tā būtu viņa vaina!), taču šoreiz paslavē par mīļu ironiju roķīgā dziedošā dancotāja tēlā.

Treisijas visi draugi un skolas biedri ir burtiski apsēsti ar sapni nokļūt televizora kastītē un tieši rokenrola šovā. Dejot uz nebēdu.

Viss jau būtu labi, tikai uz ielas, respektīvi, uz ekrāna ir 1962.gads pašā ASV rasistisko aizspriedumu perēklī Baltimorā. Tas nozīmē, ka, piemēram, pilsētas melnādainajiem iedzīvotājiem gadā tiek dota viena diena, kad svinēt savus nēģeru svētkus un justies kā cilvēkiem, kaut gan daudzi no viņiem jau kļuvuši par gana turīgiem, lai nevis justos, bet būtu cilvēki (filmā viņus iemieso enerģiskā Kvīna Latifa, lieliska dziedātāja un temperamentīga dancotāja, ko pazīstam jau kopš Čikāgas laikiem). Turklāt visu varu — populārā televīzijas šova organizāciju — savās rokās tur baltā rasiste Velma fon Tisle, ko ar īsti raganisku azartu un acīmredzamu baudu tēlo nevīstoši daiļā Mišela Feifere, kas ar savām izteiksmīgajām matu rotām pārāk atgādina Laimas Vaikules šīs sezonas Jaunajā vilnī startējušo blondi uzkasītās frizūras koptēlu, — esmu gandrīz drošs, ka Vaikule filmu jau redzējusi.

Tomēr Tērnbladi, kā noprotat, nav melnie, taču ir vēl ļaunāk — abas ģimenes sievietes ir, teiksim tā, apaļīgas kā pončiki. Vēl tiešāk — viņas ir resnas, turklāt Edna ir Džons Travolta! Tas gan netraucē tuklītēm būt superlunkanām un dejot kreftīgāk par daudziem kārnekļiem (filmas finālā mātes un meitas dubultsolo ir satriecošs).

Te nu vietā paskaidrot, kāpēc katram sevi cienošam amerikānim, izdzirdot vārdkopu Matu laka/Hairspray, labpatikā ietrīsas sirds. Līdzīgi, kā tas notiek, pieminot citus mūziklus — Čikāgu/Chicago un Producentu/The Producers —, kurus arī mūspusē pazīst no filmu versijām.

Še nosauktais trio ir izteiktas amerikāņu kultūras kulta vienības: pirmkārt, radītas žanrā, kuram amerikāņiem ar savām Brodvejas un svingojošās Holivudas tradīcijām grūti atrast konkurentus. Visi trīs ir gadiem ilgi rullēti Brodvejas šovi (pie tam izrāžu apmeklētību pat neiespaido fakts, ka tās vienlaikus — kā gadījumā ar Čikāgu un patlaban ar Matu laku — iznāk kinoversijā). To pamatā ir amerikāņu kultūras klišeju ironiska apspēle: pirmais gangstermūzikls un pirmais rokenrols jaunās skaņās ar asprātīgi izmantotu fišku — vienu no galvenajām lomām tautas masu iestudējumā ļaut nospēlēt t. s. drag queen — vīrietim sievietes drāmās jeb transvestītam. Matu lakā, kuru pirmoreiz filmā jau 1988.gadā uzņēma skandalozais visveida tabu lauzējs Džons Voterss, Ednas lomā neliekuļojot triumfālus panākumus guva ASV galvenais transvestīts Divains/Divine, vīrietis — leģenda, kura seksapīlā sievišķā neķītrība un izaicinoši košā āriene laimīgi sadzīvoja ar 240 kilogramiem dzīvsvara (slavenajā Brodvejas šovā vēlāk Divaina panākumus mēģināja atkārtot cits slavens dragkvīns Hārvijs Fīršteins). Protams, Travolta nav ne puse Divaina masas, vien tehniski perfekts tauku mētelītis, tomēr dejo Travolta kā dievs (mazāk veicas ar dziedāšanu un koķetā rociņu lauzīšana atgādina pārcentīgu puikas mēģinājumu iztaisīties par vairāk kā sievieti). Tā ka filma Matu laka un viss, kas ar to saistās, ir arīdzan nozīmīga lappuse Amerikas liberalizācijas vēsturē. Jo filma cīnās ne tikai pret rasistiskiem aizspriedumiem un par visas pasaules nepelnīti apspiesto/pazemoto — nēģeru, geju, resno tiesībām — jā, jā, lai cik absurdi šķistu ierindot cilvēkus vienā maisā pēc ādas, ķermeņa un seksuālo preferenču pazīmēm.

Es riskēšu apgalvot, ka filmai Hairspray (jo tieši matos bagātīgi sapūstā laka ļauj saglabāt cietas leģendārās Elvisa pričenes), par kuras virtuozajiem deju numuriem atbildīgs ir "mūsu cilvēks Brodvejā" — filmas režisors Ādams Šenkmens, ir tikai viens trūkums — tā izskatās tik stilīga un glancēta, kostīmi tik perfekti un ar tik nevainojamu retrošiku, visi dziedoši dejojošie aktieri tik izdreijāti (un aktieru tur ir ļoti daudz), ka tas jau šķiet nepieklājīgi un neticami. Tomēr tas ir mūzikls, kuru var skatīties ar skaudību kā par rokenrolīgu dzīvi, kuras nekad vairs nebūs. Tāda pasaka ar lielisku mūziku un dančiem. Jā, un Treisija nokļūs šovā, taps par zvaigzni, vēl trakāk — savā rokenrola neprātā iesaistīs visu Baltimoru, pufīgo mammuci Ednu Travoltu ieskaitot.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja