Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Meklēšanā

Krieviem ir pamats skaļi taurēt — mēs iekarojām Holivudu


Nu tad beidzot... Krieviem ir pamats skaļi taurēt "we did it!" — mēs to izdarījām! Iekarojām Holivudu, kas laikam ir katra "tautas žanrā" — masu izklaidē — strādājoša kinorežisora sapnis. Un šoreiz paziņot šo vēsti labā angļu valodā atšķirībā no Eirovīzijas uzvarētāja Dimas Bilana, jo Krievijā dzīvojošais kazahu režisors Timurs Bekmambetovs angļu mēli pārvalda perfekti – kopš 90.gadu sākuma viņš strādājis pie rietumu lielo kompāniju ("Snickers", "Mars", "General Motors", "Procter and Gamble", arī Latvijā filmētā "Vodka Imperial"...) reklāmām Krievijas tirgum un ir arī veidojis divas B kategorijas pseidovēsturiskas dēku filmas Amerikas kabeļetelevīzijām ("Gladiatrix", 2001 un "Escape from Afganistan", 1994). Viņa paša vārdiem — dzīve un darbs piespieda to, ko skolā bija slinkums apgūt.

Ziņas par to, ka amerikāņu galvu mednieki/headhunters no korporācijas Universal darba nolūkos medī Timuru Bekmambetovu, parādījās jau 2005.gadā, kad specefektiem bagātā fantasy filma Nakts sardze/Nočnoj dozor (2004) un vēl vairāk — tās turpinājums Dienas sardze/Dņevnoj dozor (2006) kļuva par gada kases rekordistēm vietējā, bet Holivudai arvien svarīgākajā milzīgajā kinotirgū (Bekmambetova gadu mijā startējusī Likteņa ironija II vien papildinās visvairāk pelnošā režisora trofeju plauktu).

Unikāls izņēmums


Taču pat Holivudā Bekmambetova gadījums izsaucis viļņošanos — pēc tā, ko režisors 2006.gada vidū nodemonstrēja kā savas filmas projektu (Wanted scenārijs bija vizualizēts pa kadram, turklāt multiplikācijas filmas formātā), pat amerikāņu profesionāļiem atkārās žoklis — un vienlaikus bija skaidrs, ka ar paredzētajiem 60 miljoniem, kas, jāatzīst, priekš debitanta Holivudā jau tā bija dāsns labvēlības žests, nepietiks. Rezultāts ir tāds, ka Bekmambetovs tiešām uzvarēja — budžets tika palielināts vairāk nekā divas reizes un, pats galvenais, viņš dabūja tieši to, ko vienreiz mūžā vēlas katrs režisors — ideālus darba apstākļus.

Timurs Bekmabetovs dabūja aktierus, kurus vēlējās, to skaitā divas dārgākās

superzvaigznes — Andželīnu Džoliju un Morganu Frīmenu sižetam svarīgajās killeru brālības līderu lomās, kā arī uzlecošu zvaigzni — "karsto inteliģento skotu" Džeimsu Makevoju galvenajai — nūģa, ofisa klerka Vesa — lomai.

Plus bonusā — kulta personu kiča kultūras un provokatīvā teātra ikonu britu aktieri/režisoru Terensu Stempu labā mūka lomā, savu talismanu Konstantīnu Habenski burvīgā žurku spridzinātāja lomiņā, kā arī mazāka kalibra cienījamus profīšus Tomasu Krečmanu, skaistuli reperi Common un citus. Kā arī tiesības filmēt netālu no mājām — Prāgā, specefektus izgatavot ar saviem čaļiem Maskavā. Plus final cut jeb pēdējo montāžu tiesības un vēl tiesības Krievijai dublēt filmu paša uzraudzībā un sagatavot krievu soundtrack/skaņu celiņu ar aktuālās grupas Delta dziesmu. Vai kaut kas tāds ir vispār iedomājams?

Laipni lūgts pulciņā!

Taču bārdainam lācim līdzīgā omulīgā "Čingishana pēcteča" Timura svaigais veikums — 150 miljonu budžeta filma Meklētais/Wanted ir tas vasaras grāvējs, par kuru ir interesanti un vērts rakstīt vismaz divu iemeslu dēļ, kuri nemaz nav saistīti ar kinobiznesu jeb, prasti runākot, naudas kāšanu no labticīgo kinoapmeklētāju puses (vēl vairāk — paredzu, ka Krievijā un Eiropā, filma aizies uz "urrā", režisora dzimtenē arī pateicoties patriotisma vilnim, taču Amerikā Wanted var sagaidīt problēmas — kaut tādēļ vien, ka ievērojamā vardarbības daudzuma un nežēlīgā, nebūt ne trulā satura un ideoloģijas dēļ tai jau piešķirts R — 17 reitings, kas būtiski samazina auditorijas daļu).

Pirmais — pārsteidz filmas vēstījums, kurš priekš vasaras izklaides, jāatzīst, ir pat pārāk progresīvs un pieprasa iedarbināt zināmus intelektuālus resursus arī no skatītāja puses. Pēc uzbūves Bekmambetova Wanted ir postmoderna pasaka par t.s. ofisa planktona skarbo ikdienu un konkrēti — kāda "vidējā posma menedžera" Vesa sapņiem izrauties no šīs materiāli nodrošinātās, taču nāvīgas rutīnas elles, kurā tevi (Vesu) katru dienu "drāž" pretīga resna priekšniece, savukārt tavs pats labākais draugs drāž tavu (Vesa) meiteni un vēl pamanās tieši tev darba pusdienas pārtraukumā vietējā bodītē, kur tu (Vess) pērc galvas sāpju tabletes, pie viena likt apmaksāt prezervatīvus. Un tad veikalā ienāk viņa — daiļā Foksa/Lapsa Andželīnas Džolijas izskatā, izvelk šaujamo un, tevi (Vesu) no anonīma slepkavas glābdama, virtuozi šaujot pārvērš bodīti par kaut ko līdzīgu bardakam pēc atomkatastrofas. Lūk, un šī Foksa, vilkdama pārbiedēto ofisa dzīvnieciņu aiz čupra laukā no apšaudes, tev (Vesam) paziņo — tu neesi tas, par ko sevi uzskati. Tu esi Audēju brālības cilvēks, savējais starp slepkavām, kas uztur kārtību pasaulē! Laipni lūgts mūsu pulciņā!

Kā pēc šādiem paziņojumiem kantora muļļam lai neaizbrauc jumts? Bet. Sagatavojieties, tālāk būs vēl daudz daudz trakāk — vēl viena tēma rakstam varētu būt — Bekmambetovs — cilvēks, kura fantāzija tiešām nepazīst robežas.

Tava paša dzīve

Uff, man jau nogura rokas dauzot burtiņus. Pasaudzēšu jūsu nervus un sižeta intrigas atstāšu neizpaustas — un tās būs ik pēc piecām, nē, trim minūtēm. Pasaulē, kurā kā supervaronis jeb izredzētais nokļūst, izejot dažnedažādus rūdījumus, Vess, nekas un neviens nav tas un tāds, kā šķiet pirmajā acu mirklī.

Kas ir īpaši interesanti — Bekmambetovam, lai gan viņš kopā ar aktieriem uz ekrāna demonstrē dzīvē pilnīgi neiespējamas lietas (kā āķi pametīšu vilciena katastrofu — vienu no filmas jēgu veidojošajām centrālajām epizodēm, bet tādas arī ir daudzas), turklāt dara to tik eleganti un arī ironiski (tajā vilciena epizodē Džolija, piemēram, sātaniskā ātrumā traucas pakaļ ātrgaitas ekspresim ar vecu Žiguli — un apdzen to!), emocijas, ko izjūt skatītājs, ir reālas — tās kaut kādā mistiskā zemapzinīgā līmenī uzrunā un korespondē ar realitāti — tavu paša dzīvi. Atliek secināt, ka mēs visi esam savā ziņā "ofisa planktons" — darba vergi, kas sapņo par izlaušanos brīvībā... Tādēļ paredzu, ka jaunatnei — īpaši tiem, kas darba valgos nokļuvuši i–neta laikmetā, šī varētu kļūt par kulta filmu. Jo Vess simbolizē katra klerka nevaldāmo kaislību sublimācijas — glamūra apkārtne jeb dzīves telpa, bankas kontā 3,5 miljoni, relaksācijai — kosmētiskās peldes ledusaukstā aromātiskā vaska vannā, plus bīstams sekss (ar tetovēto Džoliju sveču gaismā), riskants bizness un, ak, jā, arī tā svarīgā slepenā dzīves misija — pasaulē par kaut ko dārgu uzņemties atbildību. Teiksim, par savu un savu tuvinieku dzīvību. Pārējā cilvēce var paciesties (un dažreiz arī mirt). Protams, Bekmambetovs nebūtu meistars, ja filmas stāstu atstātu ofisa klerku banāla erotiskā surogāta jeb, prastāk sakot, tāda intelektuālā onānisma līmenī. Tādēļ arī viņš beidz filmu, kas grāvējiem netipiski, uz visai pesimistiskas nots. Bet par to gan — ne vārda.

Var šausmās nodrebēt

Otrā lieta, kas burtiski fascinē — šis pēc brāļu Vačovsku Matrix seriāla ir pirmais Holivudas izstrādājums, kurā specefekti izpilda ne tikai primitīvo — spēcīga acs kairinātāja lomu —, bet kalpo filmas jēgas un, es teiktu, filosofijas atklāšanai. Tāpēc bija patīkami dzirdēt, ka solidārs ar mani ir ne tikai cienījamais krievu kritiķis Jurijs Glaģiļčikovs (citēju: te pat Stīvenam Spīlbergam būs ko mācīties), bet arī kritiķi rietumos, kas šādu specefektu meistarību un "kvalitatīvi jaunu līmeni" atzīst kā filmas galveno vērtību. Protams, žēl, ka viņi nav pamanījuši tādu sīku metaforu — tās slavenās lodes, kuru trajektoriju ir iespējams mainīt, sakoncentrējot visus savus prāta un gribas spēkus, taču ir ideālā budisma simbolika — kā bulta, kas ir domas — rokas pagarinājums. Tieši tādēļ Bekmambetovs ar gluži bērnišķīgu azartu skrupulozi un ilgi demonstrē zelta un sudraba un visādu "tetovētu"/iezīmētu ložu trases pa visu ekrānu. Jo lode — tā ir doma. Ar domu var nogalināt. Un par tādu ideju, kas dzimusi ofisa planktona galvā, grūti nesajūsmināties. Vai šausmās nodrebēt.



Skatieties arī: filmas "Wanted" treileri


Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Izdots mūzikas albums Rihards Dubra. Ērģeļmūzika

Iesākot jauno gadu un noslēdzot Riharda Dubras jubilejas gadu, piektdien, 3. janvārī, plkst. 19.00 Rīgas Domā tiks atklāts jauns dubultalbums Rihards Dubra. Ērģeļmūzika, kas izdots 2024. gada nogalē...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja