Šis ir pašas Liepājas koncertzāles izlolots un rīkots pasākums, vēl viens atšķirīgs vaibsts Liepājas kultūraprites sejā. Šogad 27. septembrī no plkst. 21 būs trīskārša ballīte, kuras pamatā būs pulss, ritms un audiovizuālās tehnoloģijas. Tāpēc tās nosaukums ir Pulss un kustība. Tajā varēs satikties ar Liepājas mākslinieku duetu Šūna ∙ 2, starptautiski atzīto elektroniskās mūzikas tandēmu Domenique Dumont un skaņu sintēzes pavēlnieku Platonu Buravicki. Ballīte Lielajā dzintarā ilgs aptuveni trīs stundas, un tajā patiešām varēs ne tikai klausīties, bet arī dejot. Apmeklētājiem iekārtotajā 3. stāva publiskajā zonā būs vieta gan aktīvai dejošanai, gan atpūtas brīdim un sarunām. Pasākums paredzēts pieaugušajiem, ieeja no 18 gadu vecuma, taču kopā ar pieaugušo – jau no 12 gadu vecuma.
Idille un mīts
Elzas Zīvertes un Kaspara Jaudzema tandēms Šūna ∙ 2 rada audiovizuālas ķermeniskas performances: Elzas ziņā ir skaņa plus kustības improvizācijas, Kaspara ziņā – skaņa plus vizualizācijas. Ballīti atklās mākslinieku performance heart ∙ ∙ beat, kurā digitāli bezvadu sensori fiksēs ķermeņa un sirds darbības. Iegūtie dati tiks pārvērsti skaņā un attēlā. Nekāda scenārija – tikai brīva abu mākslinieku mijiedarbība.
Pēc šīs performances uz skatuves kāps Latvijas duets Domenique Dumont – jeb dziedātāja Anete Stuce un multiinstrumentālists Artūrs Liepiņš –, kas pēdējos desmit gados iemantojis plašu klausītāju loku visā pasaulē. Ik mēnesi dueta dziesmas mūzikas straumēšanas platformā Spotify noklausās teju pusmiljons klausītāju. Neilgi pirms Jāņiem Parīzes skaņu ierakstu namā Antinote klajā nāca Domenique Dumont ceturtais albums Deux Paradis, kas saņēmis plašu atzinību ne tikai mūsu valstī, bet arī citzemju radiostacijās un dīdžeju setos.
Domenique Dumont patīk izpausties franču valodas gaisotnē, teksti ir pārlaicīgi, tie nav "piestiprināti" mūsdienām, un fascinējošs ir dueta laipnais, bet neatlaidīgais pulss, kas satver klausītāju un savaldzina. Tā ir deja un dzīve, melanholija, idille un mīts.
Romantisks reivs
Ballītes noslēgumā mūsdienu klasiskās mūzikas komponists, pianists un improvizators Platons Buravickis uzstāsies ar savu jaundarbu performanci Neurotic Vibrations, kas sacerēta īpaši šim vakaram. "Šī būs neirotisku vibrāciju poēma ar romantisku paramelodisku aizplīvurojumu. Lai kā cilvēks gribētu kļūt arvien līdzīgāks mašīnai, iekšēji viņš ir vājš. Šim vājumam kādreiz arī jāizpaužas uz āru, un labāk, lai tas notiek romantisku jūtu formā, nevis kā citādi," saka Platons Buravickis. Ņemot vērā, ka šī būs ballīte, viņš spēlēšot reiva stilā. Protams, eksperimentālā.
Pats būdams raupjā romantiķa tips, Platons Buravickis zina, ko runā. Viņš ir grāvējs, sintezētājs, skaņu tēlnieks, telpas apguvējs, neprognozējams mākslas dauzoņa un vienlaikus hiperjūtīgs vispatiesāko emociju alcējs. Ir pilnīgi skaidrs, ka viņa neirotiskais vibrāciju pulss būs jauns pārsteigums.
Savukārt dienu iepriekš, 26. septembrī, Lielā dzintara kamerzālē sadarbībā ar Parīzes Pompidū centra Mūzikas un skaņas pētniecības institūtu IRCAM rīkotajā forumā Platons Buravickis priekšlasījumā Understanding Trajectories of Virtual Sound Sources iepazīstinās ar savu radošās doktorantūras pētījumu, kas veltīts ambisonikai, proti, telpiskajai skaņai. "Savā praktiskās doktorantūras darbā es pētu sev jaunus apzinātas telpas izmantošanas veidus, kā arī virtuālo skaņu avotu trajektoriju pierakstu, lai sinhronizētu telpisko, elektroakustisko un dzīva instrumenta materiālu. Es to daru, lai panāktu telpiskā materiāla uztveri kā daļu no mūzikas materiāla, nevis kā efekta parametru," komponists paskaidro. Šī darba skanisko rezultātu, skaņdarbu Admiration, Passion, Reverence alta saksofonam, koncertkoklei, sitaminstrumentiem un ambisonikai, varēs noklausīties Trio Tresensus – Aigara Raumaņa (saksofons), Līgas Griķes (kokle), Uģa Upenieka (sitaminstrumenti) – un autora (elektronika, telpiskā horeogrāfija) izpildījumā 17. oktobrī Rīgā Vagonu ielas zālē (Vagonu ielā 21).

