Šī ir pirmā un vispopulārākā Džeika Hegija opera – šogad Mirušais nāk svin 25 gadu jubileju. Tās pirmizrāde notika 2000. gadā Sanfrancisko operā. Ceturtdaļgadsimtā visā pasaulē ir tapuši astoņdesmit pieci iestudējumi, un šis fakts pierāda, ka Mirušais nāk ir viens no ievērojamākajiem XXI gadsimta mūzikas teātra darbiem.
Džeiks Hegijs ir radījis šo operu sadarbībā ar libretistu Terensu Makneliju. Libreta pamatā ir amerikāņu mūķenes māsas Helēnas Prežānas autobiogrāfiskā grāmata (1993), kurā ir aprakstīti reāli notikumi – 80. gados Luiziānas cietumā māsa Helēna sniedza garīgu palīdzību diviem ieslodzītajiem, kuriem tika piespriests nāvessods. Kopš tā laika mūķene pašaizliedzīgi cīnās par nāvessoda atcelšanu ASV. Viņas grāmata ir arī kinorežisora Tima Robinsa slavenās krimināldrāmas Mirušais nāk (1995) scenārija pamatā. Māsas Helēnas loma šajā filmā atnesa Oskaru aktrisei Sūzenai Sarandonai, savukārt uz nāvi notiesāto atveido Šons Penns.
Komponists Džeiks Hegijs (no kreisās), dziedātāji Maikls Meiss un Kristīne Raisa un diriģents Kerems Hasans pēc operas Mirušais nāk jauniestudējuma pirmizrādes Londonā šā gada 1. novembrī. Foto – Jegors Jerohomovičs
Džeika Hegija opera Mirušais nāk ir psiholoģiska muzikāla drāma, kas uz klausītāju iedarbojas tieši un emocionāli. Londonā ir radīts satricinošs jauniestudējums, ko ir veidojis diriģents Kerems Hasans un režisore Annilese Miskimmona. "Jūs neaizmirsīsiet to vakaru, kurā būsiet dzirdējis operu Mirušais nāk," – tā izrādi piesaka Anglijas Nacionālā opera, un tas nav pārspīlējums.
Mūzika pārliecinoši virza šo dramatisko stāstu, un klausītāji tam seko līdzi ar aizturētu elpu. Džeiks Hegijs raksta ļoti melodisku mūziku, un tas ir viens no viņa darbu panākumu noslēpumiem (sešdesmit četrus gadus vecā komponista opusu klāstā jau ir desmit lielu operu, un tās tiek regulāri uzvestas). Svarīgi, ka operai Mirušais nāk ir virtuozs librets. Publika saprot ne tikai katru vārdu, bet arī katru nodomu, kas slēpjas aiz varoņu vārdiem. Izrādē Londonā piedalās izcili izpildītāji: māsu Helēnu spēlē mecosoprāns Kristīne Raisa, ieslodzīto Džozefu de Rošē – baritons Maikls Meiss, ieslodzītā māti – mecosoprāns Sāra Konolija.
Mecosoprāns Kristīne Raisa atveido māsu Helēnu operas Mirušais nāk jauniestudējumā Londonā. Foto – Manuels Harlans
Iestudējums apliecina, ka Mirušais nāk ir XXI gadsimta klasika un mūsdienu amerikāņu operas meistardarbs. Šī ir laikmetīga traģēdija par bailēm un bezbailīgumu, piedošanu un grēku izpirkšanu, ciešanām un žēlsirdības meklējumiem. Iespaidīgais uzvedums atgādina, ka Mirušais nāk nezaudē iedarbības spēku un pašlaik darba vēstījums ir aktuālāks nekā jebkad agrāk: tēma ir sarežģīta un drūma, bet šī opera ienes gaismu pasaulē. Izrāde ir tapusi kopražojumā ar Opera North (Līdsa) un Somijas Nacionālo operu.
Uz nāvi notiesātā Džozefa de Rošē lomā vokāli un dramatiski neatvairāms ir baritons Maikls Meiss. Foto – Manuels Harlans
Anglijas Nacionālajā operā Londonā Mirušais nāk vēl skanēs 15. un 18. novembrī.
Informācija: eno.org

