Bulgāru režisora meistarību
latviešu skatītāji jau ir iepazinuši, pateicoties viņa slavenajai
filmai Dzifts, kas tika demonstrēta kinofestivāla Baltijas
pērle programmā un 2009. gadā saņēma vairākas nozīmīgas
balvas starptautiskos kinofestivālos, arī Maskavas Starptautiskā
kinofestivāla Grand Prix.
Kvēlā Brehta, neo-noir un absurda cienītāja, pārliecinātā
postmodernista, skolota filozofa Javora Girdeva tīkamākais žanrs
ir trilleri. Tieši viņš maskaviešus pirmais iepazīstināja ar britu
dramaturga Martina Makdonaha "Spilvencilvēku" (Latvijā iestudēts
Dailes teātrī). Viņš iestudējis arī vienu no jaudīgākajām pagājušās
sezonas izrādēm - Grenholma metode.
Savai trešajai izrādei Maskavā Javors Girdevs izraudzījies lugu, kura iedvesmojusi Mārtinu Makdonu, Marku Rāvenhilu un citus jaunās drāmas radītājus. Tās autors ir Pulicera prēmijas laureāts Treisijs Letss – šobrīd jau izdaudzināts visā pasaulē, viens no in-yer-face theater (apt. tulk. – teātris jums sejā) kustības aizsācējiem. Dramaturga darbi ir ārkārtīgi kinematogrāfiski. Ne velti filmā, kuras scenārija pamatā gūlusi viņa luga Augusts: Oseidžas grāfiste (to Vīnes Burgtheater režisēja Alvis Hermanis, par izrādi saņemot gada Austrijas labākā režisora balvu), lomas atveido Merila Strīpa un Džūlija Robertsa. Savukārt pēc dažiem mēnešiem Holivudā sāksies filmas Killeris Džo uzņemšana ar Metjū Makkonahija un Džīnas Geršonas galvenajās lomās. Traģifarsa Killeris Džo autors specializējies žanrā, kuru veiksmīgi pārtvēruši brāļi Koeni un Kventins Tarantīno - tas ir intelektuālā trillera un kriminālas "melnās" komēdijas elementu savijums. Sižeta centrā - killeris, kurš strādā par policistu, un neprātīga amerikāņu ģimenīte, kas nolēmusi savdabīgā veidā uzlabot savu labklājību.