Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +3 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 30. novembris
Andrejs, Andrievs, Andris

Pasaki, kā vajag

Savā jaunākajā izrādē Zēns režisors Elmārs Seņkovs šķetina skolotāju un skolēnu attiecību samezglojumus

Latvijas Nacionālā teātra Jaunajā zālē režisors Elmārs Seņkovs ir iestudējis spāņu dramaturga Huana Majorgas lugu Zēns no pēdējā sola (2006), kuras pirmizrāde notiks šodien, 14. janvārī. Pēc šī darba motīviem franču režisors Fransuā Ozons ir uzņēmis filmu Mājā/Dans la maison (2012), kurā galvenās lomas tika uzticētas Ernstam Umhaueram un Fabrisam Lukīni.

"Es biju sajūsmā par stāstu," atceras Elmārs Seņkovs, kuram šo filmu ieteikusi noskatīties teātra zinātniece Ieva Struka. Šis būs jau otrais iestudējums Latvijas teātros šogad, kuram iedvesma smelta kino. 7. janvārī Jaunajā Rīgas teātrī pirmizrādi piedzīvoja Rudens sonāte pēc zviedru režisora Ingmara Bergmana filmas scenārija.

Trīskāršā satikšanās

Pagājušā gada novembrī Huans Majorga bija ieradies Latvijā, kur sastapās ar topošā iestudējuma radošo grupu. "Tas bija liels notikums ar viņu tikties un iegūt..." teikumu iesāk Elmārs Seņkovs. "...viņa svētību," pabeidz Uldis Siliņš, kurš izrādē atveido titullomu.

Šī ir Ulda Siliņa otrā galvenā loma Nacionālajā teātrī – pērn oktobrī skatītāju vērtējumam tika nodota režisora Mihaila Gruzdova erotiskā drāma Avantūrista grēksūdze pēc Tomasa Manna pēdējā darba motīviem, kurā aktieris atveido Fēliksu Krulu jaunībā. Šo varoni brieduma gados spēlē viņa pieredzējušais kolēģis Ivars Puga.

Arī šoreiz viņš ir kļuvis par Ulda Siliņa skatuves partneri. Zēnā Ivars Puga atveido literatūras skolotāju Hermani, kurš savā audzēknī Klaudio atklāj spilgtu literāro talantu. Citās lomās – Ināra Slucka, Jurģis Spulenieks, Juris Hiršs un Zane Jančevska, kura tēlo zēna iekāres objektu Esteri – viņa drauga Rafas pievilcīgo māmiņu, kurā Klaudio ieķeras līdz ausu galiem.

Turpinājums sekos

Zēns "iefiltrējas" šajā vidusšķiras ģimenē un sāk piefiksēt tās ikdienu. "Viņš iemīlas rakstīšanā un savos varoņos, tā ir nevainības zaudēšana it visā – gan mākslā, gan attiecībās," par 17 gadu veco Klaudio stāsta Elmārs Seņkovs. Varonis kļūst pieaudzis un saprot, ka spēj daudz ko ietekmēt un mainīt. "Es vienmēr esmu domājis, cik tālu var iet," jautā režisors.

"Turpinājums sekos," ar šo frāzi filmā tiek noslēgts ikviens Klaudio sacerējums, kas aizved arvien tālāk un soli pa solim atklāj literatūras radīšanas procesu. "Tajā trūkst konflikta!" ierosina skolotājs, kurš ļaujas šim aizraujošajam virpulim un neizbēgami virzās pretī postošām beigām. "Mums ir atšķirīgs fināls," ieintriģē Elmārs Seņkovs, kurš ir cieši turējies pie lugas teksta.

Vienā no savām runām Hermanis salīdzina rakstnieku ar Šeherezadi, lasītāju – ar Šahriaru no Tūkstoš un vienas nakts pasakām, kurš nebeidz atkārtot: ja man kļūs garlaicīgi, nocirtīšu galvu. Vai arī viņi izjūt šādu ultimātu? "Specefektu nebūs," atbild Uldis Siliņš, taču kopā ar saviem kolēģiem centīsies noturēt publikas uzmanību ar kaut ko citu.

Liesmojošās tumsas atblāzma

Spāņu dramaturga luga piedāvā plašu tēmu klāstu, kurā izceļas skolotāju un skolēnu attiecības. Hermanis ir nerealizējies rakstnieks un vēlas izpausties caur savu audzēkni. "Tas ir pašsaprotami un aizkustinoši," uzskata režisors, kuram šķiet, ka jebkurš skolotājs ir laimīgs, ja viņam izdodas izaudzināt daudz talantīgu cilvēku. "Tas ir skaistāk nekā realizēties pašam."

"Vieglāk," piebilst Uldis Siliņš. "Nebūt ne," iebilst Elmārs Seņkovs. "Tu izmet citu rampas ugunīs un pasaki, kā vajag," nepiekāpjas aktieris. "Tā ir liela atbildība, jo skolotājs var gan tevi pacelt, gan sabojāt tavu dzīvi," paskaidro režisors, kurš Latvijas Universitātē ir ieguvis bakalaura grādu pedagoģijā (2007) un patlaban strādā Latvijas Kultūras akadēmijā.

Izrādē Zēns viņš ļaus izpausties 3. kursa studentiem – Klaudio lomā līdzās Uldim Siliņam būs redzams arī Igors Šelegovskis, kurš skatuves mākslas festivālā Patriarha rudens 2015 tika atzīts par labāko aktieri. Viņš atveidoja Karlosa lomu vēl viena spāņu dramaturga Antonio Buero Valjeho lugas Liesmojošā tumsa iestudējumā Elmāra Seņkova režijā.

Neirotiskā vieta

Zēns no pēdējā sola ir stāsts par ģimeni, pret kuru savā filmā Mājā "atsilst" pat Fransuā Ozons, kurš šo tēmu pamatīgi izzobojis savā debijas darbā Sitkoms/Sitcom (1998). "Mans uzskats laika gaitā ir mainījies," laikrakstam The Guardian atzina franču režisors. "Es redzu nepieciešamību pēc ģimenes sabiedrībā, bet tomēr tā ir neirotiska vieta."

Tas ir stāsts par tēviem un dēliem, kurā pazib tēma par basketbolu kā vienu no vienojošajiem elementiem. Rafa un viņa tēvs ik pa laikam satiekas vienā laukumā, uzspēlē bumbu un fano par Nacionālās basketbola līgas klubu Memfisas Grizzlies, kurā lugas sarakstīšanas brīdī spēlēja spāņu superzvaigzne Pau Gasols.

Interesanti, vai Elmārs Seņkovs būs veicis lokalizāciju?

*** 

Zēns

Latvijas Nacionālā teātra Jaunajā zālē

14., 15., 22., 23.I un 1.II plkst. 18.30

Biļetes pārdotas 


Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja