Stravinska krievu baleti
Ietekmīgā XX gadsimta komponista un domātāja Igora Stravinska viencēlienbaletu vakars Stravinskis un krievu balets Sanktpēterburgas Marijas teātra baleta izpildījumā turpina kino Rīga nesen sākto ciklu Krievu baleta zelta programma. Izrādes, kuras piedāvāts noskatīties 1.jūlijā plkst.19, filmētas speciāli demonstrēšanai kino — krievu tautas pasaka Ugunsputns, slavenais, pagāniski pirmatnīgais rituālbalets Svētpavasaris, kā arī folkloriskais balets Kāzas. Vakaru ievadīs diriģenta Normunda Šnē un muzikoloģes Lienes Jakovļevas saruna. Visu trīs iestudējumu pirmizrādes notika Parīzē impresārija Sergeja Djagiļeva rīkoto leģendāro Krievu sezonu laikā XX gs. pirmajā divdesmitgadē. Svētpavasara pirmizrāde 1913.gada 29. maijā Elizejas lauku teātrī pat izraisīja vēsturisku skandālu, jo pavasara atnākšanas godināšana pagāniskajā Krievijā ar rituālo meitenes upurēšanu vēstījuma centrā, ekspresīvie un spēcīgie ritmi un tolaik pārdrošā, novatoriskā horeogrāfija tik ļoti šokējusi publiku, ka izrādi drīz nācies atcelt. Toties I.Stravinskis kopš šī brīža kļuva par modernisma ikonu, kura mūzikas ritmus un skanējumu mēģina atdarināt sekotāju paaudzes. Vaclava Ņižinska oriģinālhoreogrāfija gan tika atjaunota tikai pusgadsimtu vēlāk, pateicoties Milisentas Hodsones darbam. Dekorācijas un kostīmi tapa pēc ievērojamā XX gs. krievu mākslinieka, filozofa, rakstnieka Nikolaja Rēriha skicēm. Ugunsputna horeogrāfā Mihailā Fokinā Djagiļevs bija sastapis mākslinieku, kurš spēja ieviest tik daudz jauninājumu, kas saistīja publiku, bet nenonāca pretrunā ar tās gaumi. Iestudējums uzreiz guva panākumus. Balets Kāzas (Svadebka) priekšvēsta jaunā folkloras viļņa estētiku, jo komponēdams Stravinskis izmantojis paša adaptētus folkloras tekstus — nostāstus par krievu zemnieku kāzām. Horeogrāfiju veidoja Broņislava Ņižinska, slavenā dejotāja māsa. Kā nākamā Krievu baleta zelta programmā solīta Dmitrija Šostakoviča Bultskrūve Maskavas Lielā teātra baleta izpildījumā 27.augustā.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.