Padomju laikos tas nebija svarīgi, ka Artmane itin bieži deklamēja šīs vārsmas no Kremļa skatuves, svarīgi bija — viņa, mūsu Vija. Nemelojiet tie, kas šos laikus piedzīvoja sev, ka jūs tad ļauni domājāt "ak, Kremļa lakstīgala, nedziedi...". Artmane bija Latvija. Man šī latviešu ģeniālākā aktrise nav Visumā reāli planējošs asteroīds Nr. 4136 Artmane (sk. _Vikipedia)_, bet siltasiņu cilvēks, kurš mani pavisam konkrēti ieveda apburtajā mākslas brīnumu valstībā. Bērnībā Skrundas kultūras namā notika padomju laikos tik populārie Kinopropagandas biroja pasākumi — darbaļaužu tikšanās ar kino un skatuves māksliniekiem. Vispirms tautai izrādīja (tagad es teiktu — draņķīgu sovjetu patriotisko) filmu par karu _Pilsēta zem liepām._ Tās beigās Vijas Artmanes tēloto varoni — slikto fašisti — nošauj. Pēc seansa sākās tikšanās ar mākslinieci — viņa iznāca skaistā un modīgā gaišzilā šifona kleitā, un es, mazs bērns, raudot aiz sajūsmas, skaļi kliedzu pa visu zāli — Viņa ir dzīva, viņa ir dzīva! (Tā "izgāzties" no mākslas efekta iedarbības man gadījās vēl tikai reizi mūžā — vēl dziļākā bērnībā, kad baletā Riekstkodis uz skatuves aizdegās milzīgā Ziemsvētku egle, — arī tad es skaļi brēcu un vēl piečurāju ūziņas aiz laimes). Kā man tagad gribētos atgriezt laiku atpakaļ un bez skaļiem vārdiem pateikt: Vija ir dzīva, Vija ir dzīva. Bet brīnumi notiek tikai mākslā. Ne dzīvē, diemžēl. No vēsā kapa uzcēlās vien Lācars un Jēzus... Es dziļā cieņā un pazemībā noliecu galvu dievdotā talanta skūpstītās aktrises smagā un laimīgā mūža priekšā un vēlos tikai vienu — lai Dievs dod man atmiņu un emociju lādē nekad nepazaudēt Vijas Artmanes radītos, nodzīvotos likteņus izrādēs Elizabete, Anglijas karaliene, Rožu dārzs, Terēze Rakēna, Pīķa dāma, — šos manā pieredzē visvisaugstākās raudzes aktiera profesijas apliecinājumus. Un filmās Pēc vētras, Kā gulbji balti padebeši iet, Vētra, Dzimtas asinis, Neviens negribēja mirt, Garā stiprie, Andromedas miglājs, Purva bridējs, Tauriņdeja, Balāde par Bēringu, Pēdējā indulgence, Tavs dēls, Pugačovs, Svītas cilvēks, Svešās kaislības, Teātris, Katafalks un _Zelta laikmets _(2003 — pēdējā kinoloma, Krievijā). Kāda raksturu plejāde, kāda cilvēcisko kaislību arēna, kāda emociju amplitūda un kāda laime aktierim izdzīvot tik daudzas dzīves savā vienīgajā. Svešas kaislības padarīt par savām un tad — dāsni atdot miljoniem mums.
Karalienes ardievas. Vija Artmane (1929—2008)
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.
VIJU ARTMANI PIEMINOT
Alvis Hermanis, režisors
Iespējams — visu laiku labākā latviešu aktrise. Turklāt — monumentāla
personība. Latvijas mērogiem par daudz liela. Pēdējās lomas uz skatuves
nospēlēja Jaunajā Rīgas teātrī. Tikai visaugstākā līmeņa māksliniece
var atļauties nokāpt no pjedestāla un atkal kļūt par studenti —
iesācēju, kura visu dara kā pirmo reizi. Tādu viņu atceros. Bezbailīgu
un ar visizcilāko humora izjūtu, starp citu.
Jānis Streičs, režisors
Nu brīva no zemes važām leģenda Vija Artmane uz mūžīgu palikšanu ieiet
Latvijas vēsturē. Cik spoži tā mirdzēs nākotnē, tik sēri tā zvana
šodien viņas talanta dievinātājiem, tik sāpīgi skan mums, kam lemts
bija kopā ar viņu spēlēt to teātri, ko cilvēku valodā saucam par dzīvi.
Publika kā apmāta raudzījās uz sarkanu lakatiņu viņas un manas filmas
Džūlijas rokās, bet īsta dzīve plosījās tur, kur Vijai sirds. Paldies
viņai par to. Un arī par to, ka gados, kad mūsu valsts neatkarība šķita
nereāls sapnis, Vija Artmane nesa pasaulē Latvijas vārdu.
Indra Briķe, aktrise
Man laimējās — tikko ienākot Dailes teātrī, es uzreiz strādāju ar šo
aktrisi. Vispirms Romeo un Džuljetā, kur es biju Džuljeta, viņa — mana
aukle (Džuljeta ir leģendāra V.Artmanes jaunības loma partnerībā ar
Eduardu Pāvulu Eduarda Smiļģa režijā — N.N.), sekoja lieliskā izrāde
Terēza Rakēna, kur es biju Terēza, bet Artmane — mana vīra māte, bija
arī burvīgs kopdarbs Bīstamajos sakaros. Tā bija tieši viņas
iniciatīva, lai mani pieņemtu Artmanes garderobē un man,
jaunpienācējai, tas bija milzīgs gods. Maz pamazām no šīm mūsu skatuves
varoņu "ģimeniskajām attiecībām" — aukle, vīramāte... — mēs
sadraudzējāmies un kļuvām tuvas arī ģērbtuvē un arī dzīvē. Viņa man
mācīja visādus aktieru amata knifiņus, ko nevienā skolā nedod, —
piemēram, kā grimēties "pa vecai modei" — un milzīgajā DT skatuvē tas
tiešām darbojās. Mēs ļoti daudz runājām par dzīvi, kura, ai, cik viņai
nemaz nebija salda. Ne velti tieši izcilākajiem aktieriem ir tik maz
draugu — it īpaši pašu teātrī.
Ivars Kalniņš, aktieris
Vakar nospēlēju Vecā Arbata pasakas te, Sibīrijā, un pēc izrādes
skatītājiem pateicu, ka mirusi Vija Artmane. Publika bija šokā, tāpat
arī es — no šī neizstāstāmā, spontānā emociju viļņa. Man ir ļoti
skumji. Jo man tā bija liela laime, manā mūžā nekas tik skaists nav
bijis un nebūs — šī partnerība ar... es nemaz nezinu, vai to var
apzīmēt ar vārdiem "grandioza mēroga"... aktrisi, protams, vispirms jau
filmā Teātris, bet arī mūsu Dailes teātrī. Jo — kas tad ir pats, pats
svarīgākais aktierim? Dzīva partnerība uz skatuves, tā emocionālā
pasaule, ko mēs viens otram varam sniegt izrādes laikā, viens otru
ietekmējot. Artmane darbā bija absolūti nesavtīgs partneris, ne mazākās
egoisma kripatas, un tas ir lielākais brīnums, ko es no kādas kolēģes
esmu ieguvis visā savā mūžā. Man ir ārkārtā žēl, ka viesizrāžu dēļ
nevarēšu būt Vijas Artmanes bērēs, bet es zinu — es aiziešu pie viņas
atdusas vietas un mēs parunāsimies. Par ļoti daudz ko.
Tas, kādos nožēlojamos apstākļos šī unikālā aktrise pavadīja sava mūža
nogali, lielā mērā ir mūsu valsts kauns un liela muļķība, tas patiesībā
ir traģiski. Vajag cienīt (es tīšām nesaku — mīlēt, jo to jau ar varu
nevar piespiest darīt) savus nacionālos talantus, savas tik retās
pasaules līmeņa zvaigznes tad, kad tās ir dzīvas, nevis skaisti runāt
pie viņu kapa.
Lilija Dzene, teātra zinātniece:
Vija savu laiku ir piepildījusi ar lielu mākslu un milzīgu darbu. Viņa iestājās Dailes teātra 2.studijā, vēl būdama skolniece. Atnāca ar milzīgu centību, dotībām un darbu. Viņa ienāca kā spožākā zvaigzne savā paaudzē, spēlēja kopā ar izciliem partneriem – Eduardu Pāvulu, Hariju Liepiņu, kino ar Voldemāru Zandbergu.
Vijas Artmanes aktrises mūžu var uzskatīt par laimīgu. No 1953.gada, kad spēlēja “Romeo un Džuljetā”, kas bija sava veida gatavības zīme, viņa ir nospēlējusi visu, ko aktieris var vēlēties. Kā aktrise viņa ārkārtīgi labi juta “temperatūru”. Jūtot, ka Dailes teātris ir pārdzīvojis patētikas laiku, viņa labi apguva jaunās strāvas, virzienus un spēja radīt ļoti daudzveidīgus tēlus. Būdama skaista, viņa uz skatuves varēja atļauties būt arī nepievilcīga.
Privātajā dzīvē viņa nebija laimīga, mūsu mazajā valstī viņa bija liela zvaigzne, un tādām nemēdz būt daudz draudzeņu. Kā sieviete viņa esot mīlējusi tikai uz skatuves. To viņa pēdējā laikā pati vairākkārt atzinusi.
Mākslā viņai nevajdzēja palīdzību karjeras veidošanā, bet sabiedriskajā darbā viņa gan bija karjeras sieviete, kurai patika uzņemties pienākumus. Viņa šajos pienākumos daudz darīja un daudz palīdzēja citiem, taču juta arī nosodījumu un skaudību.
Viņas kino karjera bija ļoti veiksmīga, satikšanās ar Jāni Streiču un filma “Teātris” bija augstākā virsotne. Viņas slava gāja pāri valsts robežām. Milzīgā atzinība Krievijā bija reizē glaimojoša un nosodoša mūsu nacionālajā vidē.
Vija Artmane ir viena no tām aktrisēm, par kuru saka, ka lēnām aiziet lielo aktrišu, lielo personību laikmets.
LASI VAIRĀK
Seko mums
Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!
Ziņas e-pastā
Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!