Režisors no radikāla atsvešinājuma kino autora no Grieķijas teju divdesmit gadu laikā kļuvis par piecām Oskara balvām nominētu publikas un Holivudas mīluli. Un, ja Kventins Tarantīno gadiem ir koķetējis ar tēzi «desmit filmas, un dodos pensijā», tā arī vēl joprojām karjeru noslēdzošo darbu nepiesakot (viņš šobrīd ir pievērsies teātrim), tad Lantims jau skaidri pateicis, ka pēc Bugonijas uz neilgu laiku atvadās no kino veidošanas, lai pievērstos fotomākslai.
Īslaicīgās atvadas Bugonijas formā ir duālas. No vienas puses – tā ir tipiska filma, kādu varam sagaidīt no Lantima, lūkojoties uz viņa nesenākajiem darbiem Nabaga radības/Poor Things (2023) un Laipnības veidi/Kinds of Kindness (2024). Tajā ir viss autora arsenāls: aktrises ideāls Emma Stouna, ar kuru viņš sadarbojas jau sesto reizi (!), komponista Džērskina Fendriksa episki blīvais skaņu celiņš, grieķu traģēdijas vēriens (Lantima varoņi allaž nostājas pret likteni vai pasaules kārtību), kā arī absurdi provocējošs skats uz sabiedrības nenormalitāti. Un Lantims nekad prasti ne uz ko nerāda ar pirkstu – tas jaušams arī Bugonijā, kas izspēlē varbūtību par citplanētieti cilvēka veidolā.
Lai gan filmas pamatā ir korejiešu kulta darbs Glābiet zaļo planētu!/Save the Green Planet! (2003), Lantims tikpat kā neatkāpjas no oriģināla un viņa piedāvātais rimeiks trāpīgi iemalko konspirāciju un varbūtību dzīres, kuras šobrīd svinam. Filmas centrā ir Džesija Plemonsa atveidotais biškopis Tedijs – vientuļš, antisociāls vīrietis, kurš drasē uz sava velosipēda un lietišķi informē savu brālēnu Donu (neizmantotas Aidena Delbisa varoņa iespējas) par apokalipses tuvošanos. Un to, ka sabiedrība, kapitālisms un sistēma ir netaisnīga. Tedijam ir teorija par andromediem – citplanētiešiem, kuri ir valdošā šķira, kas iznīcina Zemi. Abi vīrieši, kuri, kā izrādās, veikuši ķīmisko sterilizāciju un ir tipiski manosfēras jeb vīriešu interneta kopienu tīkla pārstāvji, nolaupa Mišelu (Stouna), daudzmiljardu farmācijas korporācijas vadītāju.
Filmas laidenā ekspozīcija ir sardoniski melna un iezīmē korporatīvās vides cinismu ar stropa karalieni Mišelu aukstasinīgā ritmā, atstājot zaudētāja lomā «mazo bitīti» Tediju un viņam līdzīgos. Viņu pasauļu sadursme neiezīmē jēdzieniski episku dueli, bet gan piedāvā tipisko Lantima uzstādījumu – svētā brieža nogalināšanu, pagātnes nozīmi viņa ekrāna varoņu dzīvē un upurnesību, kas neiegūst nedz patosu, nedz kāpinājumu. Bugonija savā nosaukumā atsaucas uz Vidusjūras reģionā dzimušu ticību par bitēm – tās rodas no mirušu dzīvnieku un vēršu kautķermeņiem –, un kaut kādā mērā var teikt, ka Lantims atgriežas atpakaļ sev tuvajā grieķu kinotelpā. Taču taisnības labad arī jāsaka, ka Bugonija nav Lantima labākais vai sliktākais darbs – tas ir viss, ko mēs no viņa sagaidām.
BUGONIJA/BUGONIA ★★★
REŽISORS JORGS LANTIMS
Riga IFF 2025 izrādītās filmas kinoteātros
TESTAMENTS (2025) ★★★
Režisora Jāņa Ābeles jaunākās filmas forma ir smalka, precīza un eleganta – tā apspēlē dzejnieka un Latvijas kriminālžanra pioniera Anatola Imermaņa pazudušo pelnu detektīva sāgu, iesaistot uz ekrāna citu dzejnieku Aleksandru Zapoļu jeb Semjonu Haņinu kā lietas izmeklētāju. Filmas saturs atklāj «vīrieša skatiena» berzi ar laikmetu un izgaismo to, ko parasti aiz fascinācijas neredzam.
TAS BIJA TIKAI NEGADĪJUMS/IT WAS JUST AN ACCIDENT (2025) ★★★★
Šī gada Zelta palmas zara laureāta irāņa Džafara Panāhi politiski nokaitētais, dzēlīgi ironiskais darbs piedāvā Hičkoka ābeci: ja nu mēs satiktu savu kādreizējo pāridarītāju, kāda būtu mūsu rīcība? Citi autora darbi ir savā izteiksmē vijīgāki pret kino un īstenības saplūsmi, bet šī ētiskā drāma, kas vairāk atgādina kamerizrādi, ir skaidri sazemēta Irānas realitātē.
ATGRIEŠANĀS/BACK TO THE FAMILY (2025) ★★★★
Negaidīti satricinošs darbs, kas uzdod daudz jautājumu par inscenējumu un dokumentalitātes attiecībām. Drāma par jaunu meiteni (lomā fascinējoša debitante Neringa Puidokaite!), kura atgriežas pie ģimenes mazpilsētā, kas rāda viņai vienlaikus skarbu un iejūtīgu realitātes vaigu. Veids, kā franču kinotelpā daudz strādājušais režisors Šarūns Barts veido ģimenes destrukcijas akvareli, strādājot ar neprofesionāļiem, atstāj uz garas pauzes…

